V DIVADLE Prosinec s pražskou kavárnou na scéně

tbr
28. 11. 2014 14:06
Vybrali jsme tři nejvíc intelektuální premiéry v pražských divadlech. V Národním, Na zábradlí a ve Studiu hrdinů bude zuřit francouzská revoluce i anarchie a ke slovu přijde i hodně černá groteska.
1789 aned Dokonalé štěstí.
1789 aned Dokonalé štěstí. | Foto: ND - Martin Špelda

Divadelní tipy - Jestli se vám z toho odéru páté cenové, který se šíří českým veřejným prostorem, dělá mdlo, můžete najít záchranu v prostředí a ve společnosti pražské kavárny – této pohříchu kriminalizované skupiny lidí, která byla za časů ne tak dávných oficiálními představiteli státu s upřímnou úctou přezdívána elitou národa.

Díky pražské kavárně bude v prosinci uvedeno mimo jiné několik skvělých divadelních premiér, ze kterých vybíráme ty nejvíc intelektuální.

Ariane Mnouchkinová: 1789 aneb Dokonalé štěstí

Kulturním fajnšmekrům asi nemusíme Ariane Mnouchkinovou blíže představovat. Tato všestranná divadelní osobnost, zakladatelka Théâtre du Soleil, divadelní vizionářka a vůbec první držitelka prestižní Evropské divadelní ceny se již za svého života nesmazatelně zapsala do divadelní historie.

1789 aned Dokonalé štěstí.
1789 aned Dokonalé štěstí. | Foto: ND - Martin Špelda

Její přínos pro divadlo a specifickou stylizaci se rozhodli uctít i v pražském Národním divadle uvedením jejího textu 1789. Ten pojednává o francouzské revoluci, přezdívané matkou všech revolucí. Dramaturgicky je tak premiéra 1789 i příspěvkem na téma politických převratů, kterému se Národní divadlo v letošním roce věnuje na počest 25 let naší svobody. Text vznikl v průběhu kolektivních improvizací pod vedením Ariane Mnouchkinové a ukazuje především lidský rozměr těchto událostí.

Pro tuto inscenaci se Národní divadlo rozhodlo spojit síly s brněnským Divadlem Husa na provázku. Diváci tedy uvidí také herce tohoto výjimečného ansámblu v režii jeho šéfa Vladimíra Morávka.

Premiéra 4. a 5. prosince 2014 v Národním divadle v Praze

Daniil Charms: Báby

Mladá režisérka Anna Petrželková a dramaturgyně Dora Viceníková, umělecká šéfka Divadla Na zábradlí, si pro svou nejnovější inscenaci zvolily texty Daniila Charmse, mistra černé grotesky a absurdity. Tento enfant terrible ruské literatury, pronásledován a vězněn komunistickou mocí, čelil své kruté realitě ještě krutějším humorem.

Daniil Charms.
Daniil Charms. | Foto: Aktuálně.cz

Můžeme se tedy těšit na scénickou koláž plnou cynizmu, šílenosti, surrealistických výletů za hranice našeho chápání, ale i bystrých glos na nadčasová témata lidské krutosti.

Charmsovo obludárium v Divadle Na zábradlí herecky ztvární skvělý soubor, kterému je žánr černé grotesky navíc velice blízký. A to vše pod taktovkou režisérky, která dokáže pokaždé překvapit neobvyklou a originální stylizací.

Premiéra 12. prosince 2014 v Divadle Na zábradlí

Lucie Trmíková: Mlčky křičet

Podobně dekadentní tón bude mít i premiéra režiséra Jana Nebeského, který ve Studiu hrdinů uvede dramatický text své nejbližší spolupracovnice, herečky a scenáristky Lucie Trmíkové. Jejich společné projekty se vyznačují hlubokým intelektuálním rozměrem, bohatou aluzivností a intertextuálními hříčkami, ale i specifickou divadelností, která překračuje hranice tradičně vnímaného divadla.

Simone Weil.
Simone Weil. | Foto: Aktuálně.cz

Repertoár Studia hrdinů má hned několik biografických inscenací, ve kterých nalezneme nečekané portréty bizarních osobností. Inscenace Mlčky křičet navazuje na tuto dramaturgickou linii, konec-konců, Nebeský s Trmíkovou zde už uvedli inscenaci Pomocník Walser, rovněž jakýsi groteskní portrét zneuznaného spisovatele.

Tentokrát je zaujala osobnost neméně zvláštní - Simone Weilová, francouzská filosofka, anarchistka a odborářka mnohých tváří, která se zapojila do španělské občanské války. Po onemocnění tuberkulózou se v exilu odmítla léčit a jíst, chtěla se podílet na utrpení Francouzů. Herecky příběh ztvární mimo dalších Lucie Trmíková a Saša Rašilov, taktéž stálý spolupracovník Jana Nebeského.

Premiéra 15. prosince 2014 ve Studiu hrdinů

 

Právě se děje

Další zprávy