Propouštíme, poraďte si sami. Brno uvedlo Stingův muzikál, plyne hladce

Boris Klepal Boris Klepal
16. 2. 2019 12:20
Silný sociální apel s intimním příběhem, vzpomínky na dětství v severovýchodní Anglii a éru tehdejší premiérky Margaret Thatcherové spojuje Poslední loď. První muzikál anglického skladatele a zpěváka Stinga před čtyřmi roky zmizel z newyorské Broadwaye. Včera jeho předpremiéru uvedlo Městské divadlo Brno.
Patrik Földeši v roli mladého Gideona a Alžbeta Trembecká jako mladá Meg.
Patrik Földeši v roli mladého Gideona a Alžbeta Trembecká jako mladá Meg. | Foto: ČTK

Loděnice Swan Hunter, které jsou de facto kolektivním hrdinou příběhu, skutečně psaly dějiny námořní dopravy. Jejich loď Mauretania po dobu dvaadvaceti let držela takzvanou Modrou stuhu za nejrychlejší přeplutí Atlantiku, ze zdejších doků na moře sjela slavná loď Carpathia, která zachraňovala trosečníky z Titaniku, nebo ledoborec Krasin, známý jako zachránce polární výpravy Umberta Nobileho.

Ladislav Kolář jako Jackie White.
Ladislav Kolář jako Jackie White. | Foto: ČTK

Muzikál Poslední loď se ale nezabývá vrcholným obdobím závodu, ten už žije jenom ve vzpomínkách dělníků. V doku kotví zatím ještě nedokončená loď Utopia, údajně neprodejná. Takže zbývá jediná možnost: rozebrat Utopii na šrot, aby se utržilo aspoň něco. Zlomek dosavadních zaměstnanců tím získává časově omezenou a špatně placenou práci, a potom budou loděnice nadobro uzavřeny.

Odboráři ale odmítají přijmout asociální řešení vlády, kterou reprezentuje baronka Tynedaleová. Do její postavy je v jevištní zkratce koncentrován celý thatcherismus tehdejších 80. let minulého století, jehož filozofii lze shrnout do maximy "zavíráme, propouštíme, poraďte si sami".

Mimo Velkou Británii je těžké počítat s automatickým porozuměním pro to, jak strašně Margaret Thatcherová v době své vlády ležela lidem v žaludku. Muzikál jen letmo připomíná stávku horníků z let 1984 až 1985, ve které šlo vlastně o stejnou věc jako v loděnicích - ukončení nerentabilní výroby a masové propouštění.

Informací ze stávkového dění byly tehdy plné zprávy také v médiích socialistického Československa, které si na protestech horníků i postupu vlády Thatcherové brousilo své antikapitalistické zuby. Už tehdy u nás ale zřejmě jen minimum lidí dovedlo odlišit, jakou část z těch zpráv tvoří propaganda a v čem spočívá jejich pravdivé jádro.

Kdo si na tehdejší zpravodajství vzpomene v průběhu nynější inscenace v Brně, patrně stane před podobným problémem: klíčové problémy muzikálu jsou jaksi vzdálené a samy o sobě těžko přenositelné do dnešního světa mimo Anglii.

Těžko také říct, zda někoho napadne vzpomenout si třeba na propouštění z Ostravsko-karvinských dolů v 90. letech, kterému se eufemisticky říkalo "útlum těžby".

Sociální tematika Poslední lodi je v muzikálu zahalena do romantického oparu příběhu z neurčitého času a vzdáleného místa. Hroutící se životy dělníků z doků nakonec působí spíš dojemným než burcujícím způsobem, a to navzdory tomu, že Stingova hudba je nejsilnější v hromadných scénách.

Stingův muzikál má v Brně premiéru tuto sobotu. | Video: Městské divadlo Brno

Poslední loď totiž proti osudům loděnic - a tím i celého města - staví intimní linii vztahu Meg Dawsonovou s Gideonem Fletcherem. Gideon kdysi utekl z města právě proto, aby neskončil jako dělník v loděnicích. Sedmnáct let o sobě nedal vědět a teď se znovu setkává s Meg, aniž tuší, že s ním tehdy čekala dítě.

Gideon hledá konsenzus s Meg i vztah ke své šestnáctileté dceři a je vlastně s podivem, jak se tato dějová linie hudebně vytrácí.

Není to zdaleka jen tím, že by se intimní balady v Brně kvůli své křehkosti ztrácely za společnými zpěvy. Spíš to vypadá, jako by do hledání ztracených osobních vztahů autoři muzikálu nedokázali dostat potřebné množství vizionářství. Dělníkům jde o jasnou věc a zdaleka nezůstávají jen u výplat a životních jistot - hrdě se stavějí za svoji práci a loděnice jako panteistické božstvo prostupuje jejich životy. To se odráží v nadupané hudbě s prvky irského folku.

Na snímku ze zkoušky jsou v popředí Dušan Vitázek (vlevo) v roli Gideona Fletchera a Jakub Uličník coby Davey Harrison.
Na snímku ze zkoušky jsou v popředí Dušan Vitázek (vlevo) v roli Gideona Fletchera a Jakub Uličník coby Davey Harrison. | Foto: ČTK

Gideon je proti tomu po návratu v pochopitelných rozpacích, ale ani po delším dialogu s jeho dcerou Ellen není příliš jasné, proč se vlastně vrátil. Sting coby oduševnělý hitmaker a vynikající popový autor je v těchto scénách překvapivě slabý a moc se v nich nevyznamenali ani autoři mluvených dialogů John Logan a Brian Yorkey.

Nejvěrohodněji z hlavních postav vyznívá Meg Dawsonová - v Brně ji hraje Lucie Bergerová -, která se identifikovala se svou nedobrovolnou samostatností a svým způsobem se vymanila ze zavedeného běhu života.

Režisér Stanislav Moša zinscenoval Poslední loď v kulisách doku, který rámuje všechny scénické proměny - vejdou se do něj venkovní sborové výstupy, hospoda, kostel i intimita Gideonova domova.

Inscenace plyne hladce, stejně jako proměny jeviště. Možná až příliš hladce vzhledem k tématu, ale odpovídajícím způsobem k jeho idealizujícímu a ohlazenému pojetí.

Poslední loď

Autoři: Sting, John Logan, Brian Yorkey
Režie: Stanislav Moša
Městské divadlo Brno, premiéra 16. února, nejbližší reprízy 17., 18., 19., 20., 21. a 22. února

Stingův muzikál se díky Městskému divadlu Brno dostává na česká jeviště vcelku aktuálně. Jeho první verze měla v Chicagu premiéru roku 2014 a ještě téhož roku se přesunula na newyorskou Broadway - ve Spojených státech ale muzikál příliš nezabodoval, ačkoliv obdržel dvě nominace na divadelní cenu Tony.

Přepracovaná verze Poslední lodi byla poprvé uvedena vloni v březnu v Newcastlu, tedy nedaleko Wallsandu, kde se děj odehrává. Právě tuto koncentrovanější verzi nyní publiku představuje brněnská muzikálová scéna. Česká a tím zároveň i kontinentální premiéra muzikálu Poslední loď se koná tuto sobotu v Městském divadle Brno.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Ve Fakultní nemocnici v Ostravě se střílelo, zasahují policisté

Ve Fakultní nemocnici v Ostravě se střílelo, informuje Česká televize. Policisté v tuto chvíli v nemocnici zasahují, bližší informace zatím nejsou k dispozici.

Zdroj: Domácí
před 1 hodinou

Část dálnice D3 Ševětín-Borek se otevře motoristům, řidiči se po ní projedou už odpoledne

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v úterý zprovozní část dálnice D3 Ševětín-Borek dlouhou 10,7 kilometru. Řidiči by po ní měli poprvé projet kolem 15:00. Úsek staví firma Eurovia CS, náklady jsou zatím 1,27 miliardy Kč bez DPH, řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Otevření se zúčastní i ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

Část Ševětín-Borek chtěl stát původně dokončit v březnu 2020. "Stavba není hotová, ale podle norem a zákonů unese bezpečný provoz, proto nebudeme čekat (se zprovozněním) na dokončení. Máme řidiče rádi, jakmile to jde, stavby zprovozňujeme," uvedl Rýdl.

Na úseku, který se staví od března 2017, vyvlastnil stát asi deset pozemků. V září tam silničáři zprovoznili 50 metrů dlouhou část, jejíž dostavbu blokovala žaloba majitele pozemku proti vyvlastnění, kterou soud zamítl v květnu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Na jihu Chile se ztratilo armádní letadlo se 38 lidmi na palubě, mířilo na Antarktidu

Na jihu Chile se ztratilo z radarů vojenské letadlo se 38 osobami na palubě, informují o tom místní média. Podle nich mířil letoun z města Punta Arenas na chilskou základnu v Antarktidě. Chilská armáda vyslala na místo pátrací a záchranný tým.

"Na palubě (vojenského dopravního letounu) C-130 Hercules cestovalo 38 lidí, z toho 17 byla posádka a 21 cestující," uvedlo chilská letectvo v prohlášení. Letoun měl dovézt materiál a techniky na základnu v Antarktidě, uvedl deník La Tercera.

Letadlo startovalo z Punta Arenas v 16:55 místního času, rádiový kontakt s ním byl ztracen v 18:13 místního času (22:13 SEČ).

Chilský prezident Sebastián Piňera oznámil, že spolu s ministry vnitra a obrany situaci sleduje a ráno se proto chystá do Punta Arenas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy