Inscenace dua SKUTR ukazuje, jak byli herci z Divadla v Dlouhé ještě na houbách

Na snímku z inscenace Sen v červeném domě jsou Tomáš Turek a Jan Vondráček.
Na snímku z inscenace Sen v červeném domě jsou Jan Meduna a Ondřej Rychlý.
Na snímku z inscenace Sen v červeném domě jsou Tomáš Turek a Pavel Neškudla.
Na snímku z inscenace Sen v červeném domě jsou Ondřej Rychlý a Klára Sedláčková-Oltová.
Na snímku z inscenace Sen v červeném domě jsou Jan Vondráček, Marie Poulová a Tomáš Turek.
Foto: Pavel Hejný
Saša Hrbotický Saša Hrbotický
14. 9. 2018 17:15
Herci Divadla v Dlouhé v novém představení vzpomínají na traumatické momenty z dětství, barevné televizory nebo třeba jen touhu po hračce. Divákovi evokují jeho vlastní rané vzpomínky a emoce.

Po Čechovově Rackovi, který vyvolal protichůdné ohlasy, se režijní tandem SKUTR alias Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský představují na scéně pražského Divadla v Dlouhé s druhým, tentokrát ryze autorským projektem.

Poetický, nostalgií sycený Sen v červeném domě může být pro tradičního diváka nestravitelným soustem, zatímco ten empatičtější a nekonvenčnější se pro jednou rád osvobodí od zátěže dějovosti a nechá se unášet skutrovskou básnivou fantazií.

Osm herců, tři ženy a pět mužů s houbařskými košíky či igelitovými taškami, bloudí romantickou lesní krajinou. Záhy vyjde najevo, že košíky v rukou nemají náhodou. Jsou ještě na houbách, a teprve když společně vstoupí do přízračného červeného domu, jenž vůbec není červený, začnou se rozpomínat na to, co je čeká, až se narodí.

V domě snů s prosklenou zadní stěnou vidíme bizarní sestavu nábytku a rekvizit. Nemocniční lůžko, blikající televizní obrazovku, tympán, stříkance tmelící hmoty na stěnách. Postupně chápeme, že všechny předměty tu mají svůj význam, neboť jsou spjaty se situací či představou, jak si ji některý z herců zapsal do paměti v době raného dětství nebo mládí.

Silná vzpomínka, ať už spojená s traumatizujícím momentem smrti nejbližších nebo třeba jen s touhou po hračce, po plyšovém medvědovi či panence s dlouhými řasami, vypovídá leccos niterného o osobnosti každého z osmi aktérů. A zároveň v divákovi evokuje jeho vlastní vzpomínky na první vizuální i zvukové vjemy, na první výboje emocí intenzivně působících na zjitřenou dětskou duši.

Kukučka s Trpišovským si sice pro svou novinku vypůjčili poetický titul jednoho ze základních románů čínské literatury z konce 18. století, ale jinak přiznávají spíše inspiraci básnickou tvorbou T. S. Eliota i dalšími literárními díly. Vlastní stavební materiál představení však režisérský tandem nalezl a dotvořil až v průběhu zkoušek a diskusí s vybranými herci, ochotnými se ponořit do vlastních vzpomínek.

Rámec tvoří "příběh" mladého herce Pavla Neškudly, ukrytého pod jménem TV-boy, jenž si vybavuje, jak v dětství hodiny fascinovaně zíral na barevný televizní monitor značky Philips a jak se s tubou opravářského lepidla pokusil zacelit škvíru, kterou v přístroji objevil. Obdobnou práci opraváře herec provádí ve velkém přímo na scéně, když v průběhu večera přináší dřevotřískové desky a postupně jimi zatemňuje průhledy do romantické krajiny nevinnosti a nevědomosti.

Intenzitou i něhou dávného dětského prožitku dojme Marie Poulová vzpomínající na to, jak v holčičím věku objevila v zaprášeném nádražním kiosku disneyovskou knížku o mořské víle a ztotožnila se s pohádkovou postavou Ariel.

Intenzivní prolnutí dítěte a jeho hračky zpřítomňuje vzpomínka Kláry Sedláčkové-Oltové či herce Jana Meduny, jenž se teprve v dospělosti loučí s velkým plyšovým medvědem, avšak zjišťuje, že ani tehdy není schopen se od svého druhého, plyšového já naplno odpoutat.

Vracející se motiv smrti se nejsilněji rozezvučí v jitřivé snové vzpomínce herce Jana Vondráčka. Spolehlivá dlouholetá opora souboru Divadla v Dlouhé před diváky odkrývá trauma z předčasného úmrtí otce. Hercův vklad do inscenace tím však nekončí, zároveň je pod ní podepsán jako autor jedné z nejsilnějších složek, působivého hudebního doprovodu.

Vizuálně propracovaná podívaná s úchvatnou scénou Jakuba Kopeckého i kostýmy Simony Rybákové vyvolává takřka surrealistické obrazy. Zaujatým hereckým výkonům nechybí naléhavost, upřímnost ani cit pro gradaci. Pokud inscenace přesto chvílemi ztrácí dech, příčinu lze hledat v textu.

Hloubavě poetický jevištní tvar, o jaký SKUTR a herci Divadla v Dlouhé usilují, by si žádal silnější scénář, ruku zkušeného autora, připraveného dodat slovům rytmus a řád, schopného povznést a zobecnit i některé banálnější historky, jako je ta o dětské lyžařce (Magdalena Zimová) nebo o zamilovaném studentovi (hostující Ondřej Rychlý). Je však možné, že by tím scénická báseň ztratila pel autenticity.

SKUTR a kol.: Sen v červeném domě

Režie: SKUTR
Divadlo v Dlouhé, Praha, premiéra 11. září, nejbližší reprízy 20. září a dále 3. a 29. října

Méně zasvěcený divák by mohlo namítnout, že Sen v červeném domě se vymyká z kontextu současného repertoáru, nabitého atraktivními tituly. Přesto je dobré si připomenout, že poetická linie měla v Dlouhé své místo také v minulosti, v časech Pitínského Sestry úzkosti a Kouzelného vrchu či v sérii objevných kabaretů vloni zemřelého Jana Borny.

V každém případě je nová skutrovská sonda do individuální lidské paměti pro Divadlo v Dlouhé vítanou protiváhou velkých titulů, uměleckým obohacením i příslibem, že přední pražská scéna bude stejně jako dřív také v budoucnu schopna vyvarovat se ustrnutí a rutiny.

 

Právě se děje

před 28 minutami

Babiš navrhl zvýšit zdanění hazardu, vynést má až 300 milionů korun

Premiér Andrej Babiš (ANO) navrhl zvýšit zdanění většiny druhů hazardu, a to v rozmezí od dvou do sedmi procentních bodů. Pouze pro loterie a technické hry, tedy hlavně hrací automaty, chce ponechat nynější sazbu 35 procent, která je již nyní nejvyšší sazbou pro hazard. Do státního rozpočtu to má přinést až 300 milionů korun ročně. Svůj záměr vložil jako poslanecký pozměňovací návrh k vládnímu daňovému balíčku, který v úterý Sněmovna odeslala do závěrečného čtení. Babiš už k němu předtím vložil návrh na zrušení superhrubé mzdy a zdaňování hrubé mzdy sazbami 15 a 23 procent.

Premiér navrhuje zvýšit sazby daně z 23 na 25 procent u kurzových sázek, totalizátorových her, tombol a turnajů malého rozsahu. U binga a živé hry pak chce zvýšit sazby zdanění z 23 na 30 procent. "Toto navrhované navýšení sazeb koresponduje s původním návrhem úpravy zdanění dotčených hazardních her obsaženém v loňském vládním návrhu daňového balíčku," uvedl premiér.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Škodě Auto za devět měsíců klesl provozní zisk o 60 procent

Automobilce Škoda Auto za prvních devět měsíců letošního roku klesl provozní zisk o 60 procent na 469 milionů eur (12,9 miliardy Kč). Negativní dopad na hospodaření měl zejména nižší objem prodeje způsobený epidemií nemoci covid-19, vývoj směnných kurzů a také mimořádné výdaje spojené s emisemi. Tyto dopady částečně kompenzovaly nižší fixní náklady a náklady na vývoj a optimalizace nákladů na produkty. Oznámil to dnes mateřský koncern Volkswagen.

Tržby mladoboleslavské automobilce klesly o 25,9 procenta na 12 miliard eur (329 miliard Kč). Odbyt se snížil o 25,9 procenta na 596.000 vozů. Mezi nejoblíbenější modely patřily Scala, Kamiq a Octavia Combi.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Dva teroristy, kteří spáchali útok v Bamaku, odsoudil malijský soud k trestu smrti

Malijský soud odsoudil dva islamisty k smrti za účast v útocích mířených proti cizincům v metropoli Bamaku v roce 2015, informuje server BBC. Březnový útok na noční klub La Terrasse a listopadové přepadení hotelu Radisson Blu si vyžádaly dohromady nejméně 25 obětí. Jeden z obviněných před soudem řekl, že je na teroristické činy, k nimž se přihlásilo islamistické uskupení Murábitún, hrdý.

V Mali, které čelí od roku 2012 islamistickému povstání, nejsou soudy s džihádisty časté, připomíná BBC. Malijské armádě se i přes podporu od mise OSN a francouzských vojsk nedaří působení islamistů v zemi zastavit.

Jeden z odsouzených, Mauritánec Fawaz Ould Ahmeida, uvedl, že na klub La Terrasse zaútočil, aby se pomstil za komiksy s prorokem Mohamedem, které otiskl francouzský týdeník Charlie Hebdo. Při tomto útoku zemřeli tři Malijci, Belgičan a Francouz. Kvůli účasti v útoku byl odsouzen k smrti také Sadou Chaka, druhý obviněný.

Ahmeidu zároveň soud shledal vinným za organizaci útoku na hotel Radisson Blu. Ozbrojenci drželi devět hodin 170 hotelových hostů a zaměstnanců jako rukojmí a nejméně 20 z nich usmrtili, než kontrolu nad budovou převzaly bezpečnostní síly. Mezi oběťmi bylo nejméně 13 cizinců pěti různých národností.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

V Mexiku objevili masové hroby s 59 těly, nejspíš oběťmi drogových gangů

V tajných masových hrobech ve státě Guanajuato ve středním Mexiku byly nalezeny pozůstatky těl 59 lidí. Oblastí v posledních letech zmítá násilí drogových gangů, informovala s odvoláním na mexické úřady agentura Reuters.

Většina těl patřila velmi mladým lidem, či dokonce nezletilým, nejméně deset z nich byly ženy, řekla ve středu novinářům předsedkyně národní komise pro pohřešované osoby Karla Quintanaová. Jedná se o dosud největší odhalení tajných masových hrobů v Guanajuatu, dodala s tím, že pátrání iniciovali příbuzní zmizelých.

Pochmurný nález učinily úřady v okresu Salvatierra, kde se v poslední době zvýšil počet vražd v důsledku války znepřátelených drogových kartelů. V celém Guanajuatu s necelými šesti miliony obyvatel bylo mezi letošním lednem a srpnem evidováno 2250 vražd, což představuje nárůst o čtvrtinu v porovnání se stejným obdobím v předchozím roce.

Zdroj: ČTK
Další zprávy