Recenze: Top Dogs v Rokoku jsou zábavní. Občas balancují na hraně skečů z televizních kabaretů

10. 11. 2016 14:34
Divadelní hra Top Dogs dnes už nežijícího švýcarského prozaika a dramatika Urse Widmera vychází ze skutečných příběhů nezaměstnaných vrcholových manažerů, kteří v outplacementové agentuře hledají ztracené sebevědomí i cestu k novým prestižním pozicím.
Top Dogs
Top Dogs | Foto: Rokoko / Michael Tomeš

Režisér Petr Svojtka Widmerovu černou komedii uvedl před několika lety na Kladně, nyní se k ní s odstupem let vrátil na scéně pražského Rokoka, aby Top Dogs divákům představil ve výrazně pozměněné verzi s dějem přesazeným do českých reálií a především s důrazným akcentem na veseloherní odlehčenost.

Po své premiéře v roce 1997 na scéně Theater am Neumarkt Zürich se Top Dogs rychle vydali na pouť Evropou. Čeští diváci se s nimi poprvé setkali v původním nastudování curyšského souboru v rámci festivalu německojazyčných divadel, a hra pak rychle pronikla i na stálý repertoár českých a moravských scén.

Autor v ní evidentně ťal do živého, neboť velice přesně vystihl neúprosnost dnešního politicko-ekonomického systému, který dokáže semlít každého, včetně zdánlivě neohrozitelných špičkových manažerů, rozhodujících se strojovou chladnokrevností o osudech jiných lidí. O to krutější bývá takový manažerský pád. Hra se nesnaží jednotlivé postavy nijak cejchovat, míří hlouběji: přesně diagnostikuje, co korporátní kapitalismus se svým tlakem na perfektní výkonnost a boj o vysoké pozice z člověka dělá, jak ho proměňuje, deformuje, odlidšťuje.

Petr Svojtka v nové inscenaci pracuje s Widmerovým textem poměrně volně. Ve spolupráci s překladatelkou a dramaturgem opatřil postavy osmi manažerů českými jmény a jejich osudy vsadil do tuzemského rámce. Tím se nedopustil žádného prohřešku, protože k podobným úpravám autor potenciální inscenátory sám vybízel. Leč, jak se ukazuje, lákavá možnost počeštění textu v sobě ukrývá úskalí komediálního zpovrchnění. A potom už chybí jenom krůček k tomu, aby analýzu společenských mechanismů nahradila rozpustilá přehlídka modelových situací, v nichž se nachází člověk v momentu pracovního vyhazovu.

Pro novou inscenaci Městských divadel pražských byla do hry dopsána postava koučky Maxové. Sebevědomá pracovnice outplacementové agentury zbavuje své nezaměstnané svěřence stresu, vede je k nácviku žádoucího chování včetně držení těla a výrazu obličeje, ale především je systematicky trénuje a zoceluje, aby byli schopni se znovu zařadit do dalších velkofiremních molochů.

Tak zvané teambuildingové aktivity i takřka infantilní psychohry řízené konzultantkou Maxovou plní funkci katalyzátoru vnitřního psychického napětí, které si každý z propuštěných manažerů v sobě nese. Režisér Svojtka tyto skupinové akce rozehrává s parodizujícím nadhledem tak, aby odhalil absurditu chování postav i celé situace, do níž byly bez varování uvrženy.

Top Dogs
Top Dogs | Foto: Rokoko / Michael Tomeš

Strohý, výtvarně jednolitý rámec dodává představení scénografka Marie Rašková, která hrací prostor sevřela třemi šedými stěnami. Ta střední, největší ukrývá posuvné dveře, a také nabízí možnost zadní projekce parku s bezstarostně se procházejícími lidmi jako kontrastem k tomu, co se odehrává uvnitř agentury.

Po vizuálně slibném úvodu se siluetami protagonistů se první polovina představení veze na vlně komediálně stylizovaných osobních výpovědí jednotlivých aktérů. Zkušení herečtí matadoři Jiří Hána, Zdeněk Dolanský, Zdeněk Vencl, Lukáš Jurek, ale především Radim Kalvoda v roli věčně opoceného frustrovaného smolaře Krause dovádějí své figury na hranici jednoduchých karikatur lidských slabostí a neuróz.

Představení tak občas balancuje na hraně skečů z televizních kabaretů, což diváci kvitují s povděkem, jenže vážná podstata Widmerova kritického zamyšlení jim tím zůstává poněkud zastřená.

Úspěšněji si vedou představitelky ženských rolí, Henrieta Hornáčková hraje školitelku Maxovou jako suverénku, která by ráda třímala otěže krizových situací ve svých rukou, její občasné výpadky z vymezeného postavení a „nechtěné“ přeskakování z češtiny do rodné slovenštiny přesto prozrazují nejistotu.

Top Dogs
Top Dogs | Foto: Rokoko / Michael Tomeš

Dana Batulková zdůrazňuje u ex-manažerky Weissové především citovou zranitelnost. Vůbec nejpřesvědčivější je výkon Lenky Zbrankové v roli chladnokrevné specialistky na oblast vývozu zbraní. Hereččin konkrétní, věcný projev okatě neusiluje o bezprostřední komický efekt, jako je tomu u hereckých partnerů, právě proto dokonale souzní s tématem hry.

V druhé polovině se inscenace částečně odpoutává od reality, ať už v introspektivních monolozích odhalujících skrytá přání a představy každého z manažerů či v jejich divoké, psychedelické modlitbě vzývající božstvo velkých nadnárodních (i národních) firem. Právě v těchto dobře choreograficky vypracovaných sborových scénách, v nichž herci rapují nebo se pohybují přesně v rytmu hudebního doprovodu, dosahuje inscenace větší působivosti než tam, kde sází na pouhé brnkání na veselou strunu.

Není pochyb, že nejnovější repertoárový přírůstek Městských divadel pražských uspokojí poptávku po další komedii ze současnosti, podobně jako se to stejnému režisérovi před časem povedlo u divadelní verze televizního sitcomu Kancl. Přesto je škoda, že Top Dogs v Rokoku poněkud zkrotli a nepřesahují ambice kultivované, zábavné podívané.

Urs Widmer: Top Dogs, Městská divadla pražská – Rokoko, 5. 11. 2016, režie: Petr Svojtka, překlad Eva Hádková

Hodnocení: 60 %

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 7 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
Další zprávy