Recenze: Sofoklova Élektra v Divadle v Dlouhé je aktuální. Připomíná, že pravda dráždí mocné lidi

Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
23. 3. 2018 17:56
Zhruba osmdesátiminutové představení je skvělým návratem k divadelním kořenům. Režisérka Divadla v Dlouhé Hana Burešová použila nový text upravený podle doslovného překladu Aleny Sarkissianové, takže diváka neruší žádné archaismy. Některé věty jsou naopak velmi aktuální.
Élektra v podání loňského talentu roku Evy Hacurové je charismatická postava.
Élektra v podání loňského talentu roku Evy Hacurové je charismatická postava. | Foto: Martin Špelda

Oprýskaná plechová vrata v pozadí jeviště slouží jako vstup do královského paláce, kde se stala vražda. Okolo trčí několik barelů obrácených dnem vzhůru. Jsou to oltáře, pokryté kalíšky od hrobových svíček a zašedlými uschlými květinami. Ani bohům se v této zemi už neprokazuje náležitá úcta. Antickou tragedii, Sofoklovu Élektru, uvádí pražské Divadlo v Dlouhé.

Smrt krále Agamemnóna, kterého zabila jeho manželka Klytaiméstra s milencem, už sedm let oplakává dcera Élektra. Postava zabalená do hnědé deky se s námahou zvedá ze země. Zdá se, že jde o stařenu, ale z látky se vymotá mladá žena, zestárlá dlouhým žalem. Od té chvíle ze záře reflektorů nezmizí.

Élektra v podání Evy Hacurové je charismatická postava. Její žal je jímavý, ale nikoliv hysterický a odhodlání k pomstě ukazuje s citlivě odváženým patosem zrání k hrdinství. Hacurová v nové roli potvrzuje, že si loňský titul talent roku, udělený divadelními kritiky, zaslouží.

Élektra je klasická látka, na niž se chodí do divadla se zvědavostí, jak ji tvůrci - tomto případě režisérka Hana Burešová s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem - ztvární. Nehrává se však tak často, aby tento starodávný příběh nebyl fascinující sám o sobě: královská dcera se odmítá smířit s tím, že si vládu nad Mykénami přivlastnili vrazi, a odmítá předstírat, že lze žít normálně, když zločin zůstal nepotrestán.

Její nadějí je mladší bratr Orestés, kterého po vraždě otce ukryla a nechala odvézt do ciziny. Doufá, že se vrátí, pomstí Agamemnóna a stane se králem, jenž obnoví spravedlnost. Když ale posel přinese zprávu o domnělé Orestéově smrti, sbírá odhodlání pomstít otce sama.

Do svého plánu zasvěcuje i sestru Chrysothemis, ta se ale bojí a snaží se naopak Élektru "přivést k rozumu": "Chci žít svobodně, proto musím poslouchat mocné," argumentuje se zvrácenou logikou.

Pražská inscenace má dva vrcholy. Prvním je scéna Élektry s matkou, již Sofokles napsal jako malou lekci demokratické výchovy: v dialogu snáší závažné argumenty na obě strany.

Élektra

Élektra

Praha, Divadlo v Dlouhé
Režie a překlad: Hana Burešová (za filologické spolupráce Aleny Sarkissianové)
Úprava a dramaturgie: Štěpán Otčenášek 
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Hana Fischerová
Hudba: Aleš Březina 
Premiéra: 22. března 2018
Hodnocení Aktuálně.cz: 90 %

Královna Klytaiméstra svůj zločin obhajuje jako pomstu za smrt dcery Ífigenie, kterou Agamemnón obětoval bohům při svém tažení na Tróju. Inscenátoři ale zřetelně ukazují, na čí stranu se přiklánějí: Élektra vystupuje zaníceně a nekompromisně, její ušlechtilost ji ale přece brzdí a za svou hubatost k matce se omlouvá. Zato autoritativní královna v podání Petry Špalkové má sice pádné argumenty a převahu matky, pleťová maska na jejím obličeji ale napovídá, že jde o přetvářku.

Druhým silným momentem je setkání Élektry s Oresteem, jenž si falešnou zprávou o své smrti usnadnil návrat domů. Moment překvapení, úleva a radost Élektry je očišťující a Oresteovi dodává před jeho hrůzným úkolem energii. Krvavé završení nakonec naplňuje spravedlnost, happy end se ale nekoná.

Zhruba osmdesátiminutové představení je skvělým návratem k divadelním kořenům. Hana Burešová použila nový text upravený podle doslovného překladu odbornice na antická dramata Aleny Sarkissianové, takže diváka neruší žádné archaismy.

Některé věty jsou naopak velmi aktuální - třeba když se mluví o zemi, v níž se málo cení spravedlnost a kde pravda je něco, co mocné dráždí.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Spotřebitelské ceny meziročně vzrostly o 3,1 procenta, nejvíc od září

Spotřebitelské ceny v dubnu meziročně vzrostly o 3,1 procenta, což bylo o 0,8 procentního bodu víc než v březnu a nejvíc od loňského září. Největší podíl na tom má hlavně zdražení pohonných hmot a tabákových výrobků. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Oproti březnu stouply ceny v dubnu o 0,5 procenta.

Analytici tak vysoký nárůst nečekali. Odhadovali, že dubnová meziroční inflace stoupne z březnových 2,3 procenta zhruba na 2,7 procenta.

Inflace vytrvale klesala od loňského července až do letošního března, kdy se zpomalování meziročního růstu spotřebitelských cen v Česku po sedmi měsících zastavilo. Podle ekonomů poroste inflace i v květnu, a to i kvůli otevření všech obchodů po několikaměsíční pauze způsobené epidemií koronaviru.

před 32 minutami

Bauer končí se svým týmem, soustředí se na trénování polských lyžařů

Tým Lukáše Bauera po sedmi sezonách v seriálu dálkových běhů na lyžích Ski Classics končí. Medailista z olympijských her a mistrovství světa se rozhodl soustředit na trénování polské mužské reprezentace, kterou vede už dva roky.

"Došel jsem k názoru, že ta kombinace není pro tým prospěšná, byť jsem na začátku věřil, že se podaří skloubit obojí. Nebylo to ale optimální a než přežívat, tak jsem se rozhodl činnost týmu ukončit - i s ohledem na úspěšnou historii. Nezavírá se mi to lehce, ale než lpět na něčem, co sám brzdím, je lepší to pro tuhle chvíli ukončit. Jestli je to konec definitivní, nebo půjde jen o přerušení, ukáže budoucnost," uvedl Bauer v tiskové zprávě.

Další zprávy