Recenze: Nová Atlantida v Národním divadle vzkazuje, že z každého, kdo má názor, umí udělat hlupáka

Vladimír Mikulka
3. 3. 2018 7:00
Národní divadlo uvedlo na Nové scéně ambiciózní inscenaci Nová Atlantida, která se skepticky vyjadřuje k představám, jaké mají o současném a budoucím stavu světa nejrůznější osobnosti počínaje Markem Zuckerbergem přes Donalda Trumpa až po přísnou čínskou matku. Všeobjímající ironie představení ale vyznívá až příliš pohodlně, lacině a povýšenecky.
Vladimír Javorský v Nové Atlantidě.
Vladimír Javorský v Nové Atlantidě. | Foto: Petr Neubert

Jednou z obvyklých výtek vůči českému divadlu je, že si málo všímá společenských problémů či politických otázek a je příliš zahleděné do sebe.

To se nyní v Národním divadle rozhodli napravit představením režiséra Jiřího Adámka. Autor má v tomto ohledu řadu zkušeností, politice, respektive politikům se vysmívá již jedno z jeho prvních úspěšných představení Tiká tiká politika. Parodicky pak zdivadelnil evropskou Ústavu a přímým předchůdcem Nové Atlantidy byla inscenace Po sametu, již Nová scéna uvedla u příležitosti 25. výročí listopadu 1989.

Titul aktuální Nové Atlantidy odkazuje k představě vysněné země, ke které je třeba směřovat a kde bude vše přesně tak, "jak má být". Potíž je v tom, že tuto představu, stejně jako případnou cestu k ní, si každý může vysnít úplně jinak. Samotní inscenátoři přitom žádný vlastní názor ani hodnotový postoj nenaznačují. Spokojí se s tím, že se všem a všemu s ironickou převahou vysmívají.

Nová Atlantida.
Nová Atlantida. | Foto: Petr Neubert

Prakticky to vypadá tak, že na rozlehlém jevišti Nové scény divák vidí zahradní slavnost, kde se kromě grilování klobás a výroby hamburgerů občas pronášejí proslovy. Ty jsou určené dílem publiku, dílem ostatním účinkujícím a dílem skupině dětí, které se neustále pohybují prostorem a zastupují tak cosi jako manipulovatelnou veřejnost i budoucnost světa.

Po divadelní stránce je Nová Atlantida podívanou dosti chudou. Občas se dobře sborově zpívá (hudbu napsal Marek Doubrava), postavy však na sebe vzájemně téměř nereagují a i výraznějších akcí i režijních či scénografických nápadů je tu pomálu. Tím hůř, že obvyklý zádrhel v podobě mikroportů zvyšuje pocit odtažitosti; často je dost velký problém odhalit, který z herců právě mluví. Představení má navíc značně klopýtavé tempo, což je v případě režiséra Adámka, známého strojově přesným rytmem inscenací, docela nemilé překvapení.

Představení začíná pateticky optimistickým otevřeným dopisem zakladatele Facebooku vlastní dceři, plným frází o světlé budoucnosti lidstva. Pak dojde na cynického šiřitele hoaxů, naivní aktivistku, trochu hloupě působícího obhájce liberální demokracie, neméně hloupě vyhlížející konzervativní dámu připomínající Margaret Thatcherovou, hrozivého ruského prezidenta a jeho nepolapitelně kluzkého poradce nebo bláboly Donalda Trumpa o zdi na mexické hranici. A tak pořád dokola.

Nová Atlantida

Národní divadlo Praha, Nová scéna
Režie: Jiří Adámek