RECENZE Odporný hmyz terorizuje Kafkova Řehoře Samsu

Tatiana Brederová
5. 6. 2014 19:45
Kafkova Proměna se ve Švandově divadle změnila téměř k nepoznání, inscenace nabízí množství podnětů k zamyšlení i vizuálně působivých prvků. Jako celek se ale pod tíhou toho všeho rozpadá.
Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Recenze - Povídka Proměna je emblematickým dílem Franze Kafky, který badatelům na poli literatury, filozofie i psychologie nabízí nepřeberné množství interpretací. I proto je zajímavé sledovat inscenační tradici jeho děl – divák se může konfrontovat vždy s celkem jiným pohledem.

Poslední květnový den nabídlo nový podnět kafkovskému badatelskému úsilí Švandovo divadlo, když uvedlo dramatizaci Proměny v režii Dodo Gombára.

Řehoř Samsa coby glosátor maloměšťáctví

Gombár se drží předlohy jen volně a základní dějovou linku variuje s vlastním autorským vkladem. Rozhodl se motiv proměny zdůraznit u všech postav předlohy, nejen u samotného Řehoře, jenž se podle Kafky jednoho dne vzbudil jako „jakýsi nestvůrný hmyz“.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

V inscenaci Švandova divadla je tento jeho bizarní osud spíše podružnou ilustrací a zdoslovnělou metaforou toho, co se děje kolem něj.

U Gombára projde proměnou každá postava. V úvodním výstupu rodinné snídaně se všichni svěřují se znepokojivým snem, v němž se stali rozličnými druhy hmyzu. V groteskním rámci inscenace totiž všichni postrádají lidskost, elementární naplnění vyšší podstaty svého života. Všichni jsou slizcí a odporní, parazitují na Řehoři, vedou banální rozhovory a netuší, co by měli nebo neměli se svými životy dělat.

Režisérova ruka tak zřetelně rýsuje nelítostný obrázek maloměšťáctví a přízemnosti. Gombár tomuto tématu napomáhá i explicitními narážkami, kupříkladu dává otci rodiny číst bulvární plátek nebo nechává matku popuzeně vyjadřovat zhnusení nad dvojicí homosexuálů.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Jediný Řehoř (Marek Pospíchal) má dostatek nadhledu a sebereflexe, aby si uvědomil všudypřítomnou plytkost. Odpor ke společnosti i k sobě samému začne fyzicky prožívat a měnit se na hmyz, což ale v inscenaci není nijak vizualizováno.

Řehoř je především mučedníkem, jenž nezvládl tíhu nedostatků okolního světa a rozhodl se trpět. Tvůrčí tým nešetřil biblickými citacemi a v závěru Samsa dokonce ulehá na kříž do polohy Ježíše. Blonďatá dlouhovlasá paruka a plena ilustrují, ale zároveň i hodně doslovně karikují Mesiáše.

Kafka, Freud i Evropská unie

Dílo Franze Kafky je mimo jiného živnou půdou pro freudovské interpretace a Gombárova inscenace dává jeho psychologické hloubce zadost – i když za cenu znepřehlednění hlavní významové linie.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Pokřivené rodinné vazby, nevyřešený vztah otce se synem a matky s dcerou, ale i nepochopitelné incestní intermezzo, kdy Řehoř znásilní vlastní matku, jsou materiálem na celou další inscenaci. Profily postav se natolik vrství, že se z nich vytrácejí klíčové charakteristiky.

Co však spojuje všechny bez rozdílu, je neustálé stěžování si. Rodina se nedokáže vypořádat s faktem, že s „onemocněním“ Řehoře přišla o jediný zdroj příjmu. Sestra Markéta (Martina Krátká) pláče, že nemůže studovat na konzervatoři, a dojemně zavrže na housle Ódu na radost. Ve falešných tónech hymny Evropské unie jako by se zrcadlila vratká budoucnost starého kontinentu. Nenaplněné sny a touhy lidí, pohodlnost, prázdnota a finanční nesamostatnost jsou v inscenaci základem pro kafkovskou existenční úzkost a bezvýchodnost.

Nereálné v reálu

Kafkova povídka zaráží čtenáře zejména kontrastem absurdní situace a tónu zamyšlení se nad ní. Řehoř tuto nereálnou proměnu vnímá celkem reálně, ba přímo prakticky. Podobně tak režisér se scénografem Petrem Masopustem zasadili nereálný děj inscenace do hmatatelného, konkrétního a pro diváka známého prostoru hlediště. Mystifikace a hra na realitu se tak ještě násobí.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Je až s podivem, kolik vtipných hříček a interpretací lze vytěžit z tohoto celkem jednoduchého nápadu. Zmatený a hysterický pohyb herců po přímkách uliček vytváří dojem jednoduchých loutek smýkaných na šňůrce ze strany na stranu. Sedadla znemožňují přirozený pohyb, a zhmotňují tak nepřeberné množství životních překážek.

Funkční včlenění technicko-provozních prvků divadla do inscenačního rámce násobí myšlenkovou i estetickou rovinu. Masivní kovová požární opona nebo bezpečnostní osvětlení hlediště vytváří chladný dojem obnaženého a poezie zbaveného divadla, v širším slova smyslu konstruktu, jenž je jádrem všeho krásného.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Kostýmy Lenky Odvárkové důsledně karikují maloměšťáctví. V úvodním výstupu mají všichni nevkusné a nemoderní oděvy okrových a hnědých barev a stařecké pantofle. Následně se herci oblékají do jemně stylizovaných oděvů, v nichž se odráží jejich postavení a charakter, ale bez bližšího časoprostorového určení.

Defilé zvrhlíků

Scéně-hledišti dominuje plošina, na níž se odehrává Řehořova agonie. Polonahý Marek Pospíchal se v konstantní křeči zamotává do jakési dlouhé červené gumy, která ho postupně svazuje a znemožňuje mu pohyb. U herce je nutné ocenit, že bez zbytečné přeexponovanosti dokáže po celou dobu, vystaven na plošině zrakům všech diváků, udržet dojem vnitřně sžíraného člověka.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Herecký soubor je již tradičně v inscenacích Švandova divadla silnou stránkou. V Proměně každý ukazuje lidskou a emoční vyprázdněnost z jiného úhlu – otec Petra Vaňka je bigotní a apatický, matka Kristýny Frejové popudlivá a prudérní, sestra Martiny Krátké naivní a infantilní, služka Andrey Buršové (v alternaci s Erikou Stárkovou) vulgárně lascivní a prokurista Davida Punčocháře je úlisným byrokratem.

V této zvrhlé mozaice vytváří homosexuální milenci v podání Tomáše Pavelky a Patrika Děrgla jediný záblesk lidskosti. Svou hravostí, úpřímným citem a emocionalitou vyvažují chlad Řehořovy rodiny.

Inscenace rozhodně není dílem střídmého minimalismu. Kafkova Proměna se změnila téměř k nepoznání, inscenace nabízí množství podnětů k zamyšlení i vizuálně působivých prvků. Jako celek se ale pod tíhou toho všeho rozpadá.

Franz Kafka: Proměna. Režie: Dodo Gombár. Adaptace: Dodo Gombár, Lucie Kolouchová. Dramaturgie: Lucie Kolouchová. Scéna: Dodo Gombár a Petr Masopust. Kostýmy: Lenka Odvárková. Hrají: Martina Krátká, Marek Pospíchal, Patrik Děrgel, Kristýna Frejová, Tomáš Pavelka, David Punčochář, Petr Vaněk, Andrea Buršová, Erika Stárková. Premiéra 31. května 2014 ve Švandově divadle. Nejbližší představení: 18. června a 17. září.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy