RECENZE Odporný hmyz terorizuje Kafkova Řehoře Samsu

Tatiana Brederová
5. 6. 2014 19:45
Kafkova Proměna se ve Švandově divadle změnila téměř k nepoznání, inscenace nabízí množství podnětů k zamyšlení i vizuálně působivých prvků. Jako celek se ale pod tíhou toho všeho rozpadá.
Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Recenze - Povídka Proměna je emblematickým dílem Franze Kafky, který badatelům na poli literatury, filozofie i psychologie nabízí nepřeberné množství interpretací. I proto je zajímavé sledovat inscenační tradici jeho děl – divák se může konfrontovat vždy s celkem jiným pohledem.

Poslední květnový den nabídlo nový podnět kafkovskému badatelskému úsilí Švandovo divadlo, když uvedlo dramatizaci Proměny v režii Dodo Gombára.

Řehoř Samsa coby glosátor maloměšťáctví

Gombár se drží předlohy jen volně a základní dějovou linku variuje s vlastním autorským vkladem. Rozhodl se motiv proměny zdůraznit u všech postav předlohy, nejen u samotného Řehoře, jenž se podle Kafky jednoho dne vzbudil jako „jakýsi nestvůrný hmyz“.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

V inscenaci Švandova divadla je tento jeho bizarní osud spíše podružnou ilustrací a zdoslovnělou metaforou toho, co se děje kolem něj.

U Gombára projde proměnou každá postava. V úvodním výstupu rodinné snídaně se všichni svěřují se znepokojivým snem, v němž se stali rozličnými druhy hmyzu. V groteskním rámci inscenace totiž všichni postrádají lidskost, elementární naplnění vyšší podstaty svého života. Všichni jsou slizcí a odporní, parazitují na Řehoři, vedou banální rozhovory a netuší, co by měli nebo neměli se svými životy dělat.

Režisérova ruka tak zřetelně rýsuje nelítostný obrázek maloměšťáctví a přízemnosti. Gombár tomuto tématu napomáhá i explicitními narážkami, kupříkladu dává otci rodiny číst bulvární plátek nebo nechává matku popuzeně vyjadřovat zhnusení nad dvojicí homosexuálů.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Jediný Řehoř (Marek Pospíchal) má dostatek nadhledu a sebereflexe, aby si uvědomil všudypřítomnou plytkost. Odpor ke společnosti i k sobě samému začne fyzicky prožívat a měnit se na hmyz, což ale v inscenaci není nijak vizualizováno.

Řehoř je především mučedníkem, jenž nezvládl tíhu nedostatků okolního světa a rozhodl se trpět. Tvůrčí tým nešetřil biblickými citacemi a v závěru Samsa dokonce ulehá na kříž do polohy Ježíše. Blonďatá dlouhovlasá paruka a plena ilustrují, ale zároveň i hodně doslovně karikují Mesiáše.

Kafka, Freud i Evropská unie

Dílo Franze Kafky je mimo jiného živnou půdou pro freudovské interpretace a Gombárova inscenace dává jeho psychologické hloubce zadost – i když za cenu znepřehlednění hlavní významové linie.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Pokřivené rodinné vazby, nevyřešený vztah otce se synem a matky s dcerou, ale i nepochopitelné incestní intermezzo, kdy Řehoř znásilní vlastní matku, jsou materiálem na celou další inscenaci. Profily postav se natolik vrství, že se z nich vytrácejí klíčové charakteristiky.

Co však spojuje všechny bez rozdílu, je neustálé stěžování si. Rodina se nedokáže vypořádat s faktem, že s „onemocněním“ Řehoře přišla o jediný zdroj příjmu. Sestra Markéta (Martina Krátká) pláče, že nemůže studovat na konzervatoři, a dojemně zavrže na housle Ódu na radost. Ve falešných tónech hymny Evropské unie jako by se zrcadlila vratká budoucnost starého kontinentu. Nenaplněné sny a touhy lidí, pohodlnost, prázdnota a finanční nesamostatnost jsou v inscenaci základem pro kafkovskou existenční úzkost a bezvýchodnost.

Nereálné v reálu

Kafkova povídka zaráží čtenáře zejména kontrastem absurdní situace a tónu zamyšlení se nad ní. Řehoř tuto nereálnou proměnu vnímá celkem reálně, ba přímo prakticky. Podobně tak režisér se scénografem Petrem Masopustem zasadili nereálný děj inscenace do hmatatelného, konkrétního a pro diváka známého prostoru hlediště. Mystifikace a hra na realitu se tak ještě násobí.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Je až s podivem, kolik vtipných hříček a interpretací lze vytěžit z tohoto celkem jednoduchého nápadu. Zmatený a hysterický pohyb herců po přímkách uliček vytváří dojem jednoduchých loutek smýkaných na šňůrce ze strany na stranu. Sedadla znemožňují přirozený pohyb, a zhmotňují tak nepřeberné množství životních překážek.

Funkční včlenění technicko-provozních prvků divadla do inscenačního rámce násobí myšlenkovou i estetickou rovinu. Masivní kovová požární opona nebo bezpečnostní osvětlení hlediště vytváří chladný dojem obnaženého a poezie zbaveného divadla, v širším slova smyslu konstruktu, jenž je jádrem všeho krásného.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Kostýmy Lenky Odvárkové důsledně karikují maloměšťáctví. V úvodním výstupu mají všichni nevkusné a nemoderní oděvy okrových a hnědých barev a stařecké pantofle. Následně se herci oblékají do jemně stylizovaných oděvů, v nichž se odráží jejich postavení a charakter, ale bez bližšího časoprostorového určení.

Defilé zvrhlíků

Scéně-hledišti dominuje plošina, na níž se odehrává Řehořova agonie. Polonahý Marek Pospíchal se v konstantní křeči zamotává do jakési dlouhé červené gumy, která ho postupně svazuje a znemožňuje mu pohyb. U herce je nutné ocenit, že bez zbytečné přeexponovanosti dokáže po celou dobu, vystaven na plošině zrakům všech diváků, udržet dojem vnitřně sžíraného člověka.

Proměna.
Proměna. | Foto: Švandovo divadlo

Herecký soubor je již tradičně v inscenacích Švandova divadla silnou stránkou. V Proměně každý ukazuje lidskou a emoční vyprázdněnost z jiného úhlu – otec Petra Vaňka je bigotní a apatický, matka Kristýny Frejové popudlivá a prudérní, sestra Martiny Krátké naivní a infantilní, služka Andrey Buršové (v alternaci s Erikou Stárkovou) vulgárně lascivní a prokurista Davida Punčocháře je úlisným byrokratem.

V této zvrhlé mozaice vytváří homosexuální milenci v podání Tomáše Pavelky a Patrika Děrgla jediný záblesk lidskosti. Svou hravostí, úpřímným citem a emocionalitou vyvažují chlad Řehořovy rodiny.

Inscenace rozhodně není dílem střídmého minimalismu. Kafkova Proměna se změnila téměř k nepoznání, inscenace nabízí množství podnětů k zamyšlení i vizuálně působivých prvků. Jako celek se ale pod tíhou toho všeho rozpadá.

Franz Kafka: Proměna. Režie: Dodo Gombár. Adaptace: Dodo Gombár, Lucie Kolouchová. Dramaturgie: Lucie Kolouchová. Scéna: Dodo Gombár a Petr Masopust. Kostýmy: Lenka Odvárková. Hrají: Martina Krátká, Marek Pospíchal, Patrik Děrgel, Kristýna Frejová, Tomáš Pavelka, David Punčochář, Petr Vaněk, Andrea Buršová, Erika Stárková. Premiéra 31. května 2014 ve Švandově divadle. Nejbližší představení: 18. června a 17. září.

 

Právě se děje

před 13 minutami

PSG vyhrál ve francouzské lize posedmé za sebou

Fotbalisté Paris Saint-Germain zvítězili v 9. kole francouzské ligy 3:0 v Nantes a po úvodních dvou porážkách v sezoně si připsali sedmou výhru za sebou. Úřadující mistři mají během vítězné šňůry skóre 23:1 a vedou tabulku o tři body před Lille, jež má k dobru nedělní utkání proti Lyonu.

Favorizované PSG se na hřišti patnáctého Nantes gólově prosadilo po přestávce. Skóre otevřel hned ve 47. minutě Ánder Herrera po přihrávce Kyliana Mbappého, jenž v 64. minutě zvýšil proměněným pokutovým kopem za faul na sebe. Výsledek pečetil dvě minuty před koncem po chybě domácí obrany Pablo Sarabia.

Nantes mělo šanci zkorigovat výsledek v 69. minutě díky pokutovému kopu, který ale Kaderu Bambovi chytil Keylor Navas.

před 1 hodinou

V USA odhlasovalo tři dny před volbami již přes 90 milionů lidí

Ve Spojených státech odevzdalo svůj hlas s předstihem před úterním termínem voleb již přes 90 milionů lidí. To je více než 65 procent počtu volebních lístků, které se dohromady sešly ve volbách před čtyřmi lety, napsala agentura Reuters. Uchazeči se snaží využít poslední dny kampaně k boji o poslední nerozhodnuté voliče v klíčových státech. Na veřejnosti v sobotu kromě nich a jejich viceprezidentských kandidátů vystoupila například i první dáma Melania Trumpová či bývalý prezident Barack Obama.

Zdroj: ČTK
Další zprávy