Předstíráme, že zase hrajeme. Plzeňské divadlo nazkoušelo My Fair Lady

Předstíráme, že zase hrajeme. Plzeňské divadlo nazkoušelo My Fair Lady
Lumír Olšovský jako Henry Higgins a Charlotte Režná coby Eliza Doolittleová.
Charlotte Režná jako Eliza Doolittleová.
Charlotte Režná jako Eliza Doolittleová.
Charlotte Režná jako Eliza Doolittleová a Lumír Olšovský coby Henry Higgins.
Foto: ČTK
ČTK ČTK
25. 1. 2021 13:40
Už potřetí muselo plzeňské Divadlo J. K. Tyla kvůli koronavirové pandemii odložit premiéru muzikálu My Fair Lady. Herci i tým ale pokračují v přípravách, aby byli schopni představení uvést po uvolnění protiepidemických opatření.

Premiéra příběhu květinářky Elizy Doolittleové a morousovitého profesora Higginse se měla uskutečnit už loni v květnu, pak ale vládní opatření uzavřela divadla v celé zemi.

Po letním uvolnění divadlo naplánovalo premiéru na listopad a muzikálový soubor inscenaci opět připravil. Další vlna pandemie ale divadla znovu zavřela. Zatím poslední termín premiéry měl být uplynulou sobotu 23. ledna, ani teď ale soubor nemůže hrát pro diváky.

"My nemůžeme tu vrcholnou formu, kterou jsme měli před koronou, ztratit tím, že nebudeme povolání soustavně vykonávat. Najednou na nějaké tiskové konferenci někdo řekne něco nečekaného a my musíme být připraveni," ilustruje situaci šéf muzikálového souboru Lumír Olšovský, jinak také představitel Henryho Higginse.

Inscenace musí být hotová do posledního detailu - do příprav tak jsou zapojeni herci, orchestr, garderobiérky, vlásenkářky, osvětlovači i technici.

Kromě nastudování My Fair Lady muzikálový soubor musí udržovat inscenace, které už premiéru měly. Pro prázdné hlediště tak odehrál například muzikály Elizabeth, Donaha! nebo Billy Elliot.

"Snažíme se ignorovat to, že nám chybí kontakt s divákem, a předstíráme, že se provoz vrátil, protože už dál čekat na zkušebnách nemůžeme. Musíme něco dělat, aby hlasivky zabraly, aby si svaly vzpomněly, aby koronakila tělesné váhy šla dolů a vše se dostalo do vrcholné formy," vysvětluje Olšovský.

V My Fair Lady má první velkou roli od doby, kdy roku 2016 začal v Plzni vést muzikálový soubor. "Dosud jsem je jen šéfoval a režíroval a bránil jsem se tomu, abych měl vlastní roli. Ale teď už je provoz zaběhnutý a už jsem měl i čas na to, se věnovat sám sobě jako herec a nechat se vést režisérem Markem Němcem," poznamenává představitel profesora Higginse.

Na svou první velkou hlavní roli Elizy se v muzikálu těší členka souboru Charlotte Režná. První roli v Plzni si příležitostně zahraje také Martin Otava, který je od roku 2014 ředitelem divadla. V alternaci s Radkem Antonínem Shejbalem se představí jako Elizin otec Alfred Doolittle.

Muzikál podle hry Pygmalion dramatika George Bernarda Shawa měl premiéru roku 1956 v New Yorku, v roce 1964 vznikl oscarový film s Audrey Hepburnovou a Rexem Harrisonem v hlavních rolích. Do Divadla J. K. Tyla se My Fair Lady vrací počtvrté po inscenacích v letech 1965, 1975 a 2002.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy