Nejvíc běháme, když je nejhůř. Herci La Putyky zdolávají trať dlouhou jako maraton

Čtveřici akrobatů podporují dva hudebníci.
Snímek z inscenace Runners.
Snímek z inscenace Runners.
Snímek z inscenace Runners.
Snímek z inscenace Runners.
Foto: Lukáš Bíba
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
11. 6. 2021 11:40
Čtyři postavy vypadají dost nesourodě: štíhlá žena v modrých šatech s jedním střevíčkem na noze, běžec v kraťasech a s čelenkou, potetovaný cirkusák s kloboukem a třpytivou náušnicí plus dívka v bílém. Je to nevěsta na útěku?

V pohybové inscenaci nazvané Runners všichni běhají dokola po "dně" cirkusového stanu Azyl 78. Ten vyrostl v zadní, parkové části pražského Výstaviště vedle parku Stromovka a slouží coby letní scéna divadla Jatka 78.

Čtveřici akrobatů podporují dva hudebníci, Jan Čtvrtník a Veronika Linhartová. Inscenace, jež spojuje pohybové divadlo s novým cirkusem, je prvním letošním titulem souboru Cirk La Putyka. Režiséry Rosťu Nováka mladšího a Víta Neznala inspirovala kniha Born to Run - Zrozeni k běhu od Christophera McDougalla. Jako motto si z ní vzali citát "nejvíc běháme, když je nejhůř".

Běh ale není hlavním tématem. "Použili jsme ho jako metaforu pro čas, rychlost, zastavení se. Je to způsob, jak chytit okamžik a to, co nám přináší," řekl Českému rozhlasu Novák.

Runners stojí také na osobních příbězích performerů. Prvním je americký akrobat a dlouholetý člen Cirku La Putyka Ethan Law. Dlouhána s čelenkou hraje tanečník slovenského původu Viktor Černický, vítěz České taneční platformy 2019. Ženu v nabírané bílé sukni ztvárňuje arménská tanečnice a choreografka Tina Afiyan Breiová. Čtveřici doplňuje Sabina Bočková, kterou režiséři považují za objev současné české taneční scény a jež byla nedávno nominovaná do úzkého výběru prestižního festivalu Aerowaves.

Pocítí vítr

Inscenace dostane spád teprve po jakési předscéně se zvukovou nahrávkou. Oranžová plachta, připomínající dlouhý stan, naráz spadne a odhalí široký, pohyblivý pás, zabírající téměř celou šířku manéže. Na rozdíl od běžeckých pásů ve fitcentrech má bílou barvu, každé tělo nebo předmět na něm vyniká. A také je vyšší, skoro jako předváděcí molo na módních přehlídkách.

Tohle "molo" ale pod nohama ubíhá a umí zrychlit na vysoké tempo. "Divák pocítí vítr, když se to rozjede na plné obrátky," sliboval před premiérou Novák.

Takových momentů, kdy technik na ovladači nastaví nejvyšší rychlost, je v inscenaci jen několik. Ve vygradovaných scénách pak nejde jen o závan vzduchu, ale také prožívanou závrať z letu nebo překonávání fyzické námahy, z níž prýští euforie.


Jako kratičké stand-upy s mikrofonem do toho čtyři postavy vyprávějí čtyři autentické příběhy. I když líčí konkrétní zážitky, mají abstraktní, asociativní povahu. V cirkusovém prostředí s jemným, a přece zemitým hudebním doprovodem, jemuž dominuje ostrý zvuk houslí, se z vyprávění stává srozumitelná metafora o relativitě prožívání času. A také o žasnutí nad krásou a pomíjivostí okamžiku.

Nejpůsobivější je podání Viktora Černického. S nakažlivým zápalem líčí svůj let na kole. Bylo mu osm a proháněl se po lese, když ho napadlo pustit se střemhlav dolů přes mýtinu. Ani v momentě, kdy se stromy na okraji proměnily "v zelené šmuhy", jak líčí svou slovenštinou, nepřestal intenzivně vnímat krásu letu. Ani nevyhnutelný pád a jeho následky pak nevypudily z hlavy úžas nad prožitkem zastaveného času.

Když Černický o pár chvil později vytáhne kolo a postaví se s ním na pohyblivý pás, něco z jeho vzpomínek se během eskamotérského kousku znovu vynoří a znásobí počtem přihlížejících diváků.

S podobným efektem zesilují vystoupení ostatních performerů. Tančí na pásu v zrní nebo posouvají hranice tradiční artistické disciplíny při úžasném čísle s Cyrovým kolem, tedy velkou akrobatickou obručí.

Snímek z inscenace Runners.
Snímek z inscenace Runners. | Foto: Lukáš Bíba

Po sezení běhání

Spojení náročného živého vystoupení artistů a energie přihlížejících je tou nejsilnější esencí novocirkusových představení. Cirk La Putyka s ní umí dobře pracovat a naplňovat jej sdělením. Jednoduchá inscenace o běhání se tak stává divadelním zážitkem i cirkusovou zábavou.

Ta může v případě Runners ještě přerůst ve sportovní výkon. Po euforickém finále, jehož katalyzátorem je stále se zrychlující pás se čtyřmi běžci, autoři vyzývají diváky, aby si hned po představení šli zaběhat pod vedením trenéra do Stromovky.

Vedlejším efektem představení může skutečně být zvýšený zájem o běhání. Tvůrci to vyzkoušeli sami na sobě.

"Inscenace Runners změnila můj postoj k řadě věcí, třeba zrovna k běhání," uvedl Ethan Law, který dříve běh nesnášel. Právě proto chtěl v Runners účinkovat. "Abych o běhání zjistil víc, abych ho pochopil. A také jsem chtěl zkusit, jestli můžu dosáhnout běžeckého vrcholu, tedy stavu euforie po zaběhnutých kilometrech. To se mi povedlo," řekl akrobat Českému rozhlasu.

Režisér a principál La Putyky odhaduje, že každý ze čtveřice herců během představení zaběhne pomyslnou trať dlouhou jako maraton.

Cirk La Putyka: Runners

Azyl 78, Praha, premiéra 8. června, nejbližší reprízy 11. a 12. června a znovu 6., 7. a 8. srpna.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy