Nejvíc běháme, když je nejhůř. Herci La Putyky zdolávají trať dlouhou jako maraton

Čtveřici akrobatů podporují dva hudebníci.
Snímek z inscenace Runners.
Snímek z inscenace Runners.
Snímek z inscenace Runners.
Snímek z inscenace Runners.
Foto: Lukáš Bíba
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
11. 6. 2021 11:40
Čtyři postavy vypadají dost nesourodě: štíhlá žena v modrých šatech s jedním střevíčkem na noze, běžec v kraťasech a s čelenkou, potetovaný cirkusák s kloboukem a třpytivou náušnicí plus dívka v bílém. Je to nevěsta na útěku?

V pohybové inscenaci nazvané Runners všichni běhají dokola po "dně" cirkusového stanu Azyl 78. Ten vyrostl v zadní, parkové části pražského Výstaviště vedle parku Stromovka a slouží coby letní scéna divadla Jatka 78.

Čtveřici akrobatů podporují dva hudebníci, Jan Čtvrtník a Veronika Linhartová. Inscenace, jež spojuje pohybové divadlo s novým cirkusem, je prvním letošním titulem souboru Cirk La Putyka. Režiséry Rosťu Nováka mladšího a Víta Neznala inspirovala kniha Born to Run - Zrozeni k běhu od Christophera McDougalla. Jako motto si z ní vzali citát "nejvíc běháme, když je nejhůř".

Běh ale není hlavním tématem. "Použili jsme ho jako metaforu pro čas, rychlost, zastavení se. Je to způsob, jak chytit okamžik a to, co nám přináší," řekl Českému rozhlasu Novák.

Runners stojí také na osobních příbězích performerů. Prvním je americký akrobat a dlouholetý člen Cirku La Putyka Ethan Law. Dlouhána s čelenkou hraje tanečník slovenského původu Viktor Černický, vítěz České taneční platformy 2019. Ženu v nabírané bílé sukni ztvárňuje arménská tanečnice a choreografka Tina Afiyan Breiová. Čtveřici doplňuje Sabina Bočková, kterou režiséři považují za objev současné české taneční scény a jež byla nedávno nominovaná do úzkého výběru prestižního festivalu Aerowaves.

Pocítí vítr

Inscenace dostane spád teprve po jakési předscéně se zvukovou nahrávkou. Oranžová plachta, připomínající dlouhý stan, naráz spadne a odhalí široký, pohyblivý pás, zabírající téměř celou šířku manéže. Na rozdíl od běžeckých pásů ve fitcentrech má bílou barvu, každé tělo nebo předmět na něm vyniká. A také je vyšší, skoro jako předváděcí molo na módních přehlídkách.

Tohle "molo" ale pod nohama ubíhá a umí zrychlit na vysoké tempo. "Divák pocítí vítr, když se to rozjede na plné obrátky," sliboval před premiérou Novák.

Takových momentů, kdy technik na ovladači nastaví nejvyšší rychlost, je v inscenaci jen několik. Ve vygradovaných scénách pak nejde jen o závan vzduchu, ale také prožívanou závrať z letu nebo překonávání fyzické námahy, z níž prýští euforie.


Jako kratičké stand-upy s mikrofonem do toho čtyři postavy vyprávějí čtyři autentické příběhy. I když líčí konkrétní zážitky, mají abstraktní, asociativní povahu. V cirkusovém prostředí s jemným, a přece zemitým hudebním doprovodem, jemuž dominuje ostrý zvuk houslí, se z vyprávění stává srozumitelná metafora o relativitě prožívání času. A také o žasnutí nad krásou a pomíjivostí okamžiku.

Nejpůsobivější je podání Viktora Černického. S nakažlivým zápalem líčí svůj let na kole. Bylo mu osm a proháněl se po lese, když ho napadlo pustit se střemhlav dolů přes mýtinu. Ani v momentě, kdy se stromy na okraji proměnily "v zelené šmuhy", jak líčí svou slovenštinou, nepřestal intenzivně vnímat krásu letu. Ani nevyhnutelný pád a jeho následky pak nevypudily z hlavy úžas nad prožitkem zastaveného času.

Když Černický o pár chvil později vytáhne kolo a postaví se s ním na pohyblivý pás, něco z jeho vzpomínek se během eskamotérského kousku znovu vynoří a znásobí počtem přihlížejících diváků.

S podobným efektem zesilují vystoupení ostatních performerů. Tančí na pásu v zrní nebo posouvají hranice tradiční artistické disciplíny při úžasném čísle s Cyrovým kolem, tedy velkou akrobatickou obručí.

Snímek z inscenace Runners.
Snímek z inscenace Runners. | Foto: Lukáš Bíba

Po sezení běhání

Spojení náročného živého vystoupení artistů a energie přihlížejících je tou nejsilnější esencí novocirkusových představení. Cirk La Putyka s ní umí dobře pracovat a naplňovat jej sdělením. Jednoduchá inscenace o běhání se tak stává divadelním zážitkem i cirkusovou zábavou.

Ta může v případě Runners ještě přerůst ve sportovní výkon. Po euforickém finále, jehož katalyzátorem je stále se zrychlující pás se čtyřmi běžci, autoři vyzývají diváky, aby si hned po představení šli zaběhat pod vedením trenéra do Stromovky.

Vedlejším efektem představení může skutečně být zvýšený zájem o běhání. Tvůrci to vyzkoušeli sami na sobě.

"Inscenace Runners změnila můj postoj k řadě věcí, třeba zrovna k běhání," uvedl Ethan Law, který dříve běh nesnášel. Právě proto chtěl v Runners účinkovat. "Abych o běhání zjistil víc, abych ho pochopil. A také jsem chtěl zkusit, jestli můžu dosáhnout běžeckého vrcholu, tedy stavu euforie po zaběhnutých kilometrech. To se mi povedlo," řekl akrobat Českému rozhlasu.

Režisér a principál La Putyky odhaduje, že každý ze čtveřice herců během představení zaběhne pomyslnou trať dlouhou jako maraton.

Cirk La Putyka: Runners

Azyl 78, Praha, premiéra 8. června, nejbližší reprízy 11. a 12. června a znovu 6., 7. a 8. srpna.

 

Právě se děje

před 27 minutami

ČEZ plánuje do roku 2030 investovat do modernizace tepláren 30 až 40 miliard Kč

Energetická společnost ČEZ plánuje do roku 2030 investovat do modernizace a transformace svých teplárenských lokalit na nová paliva 30 až 40 miliard korun. Největší část půjde do lokality Mělník. Místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani na úterní konferenci Institutu pro veřejnou diskusi o budoucnosti českého teplárenství uvedl, že celkové investiční výdaje v Mělníku mohou od letoška do roku 2030 dosáhnout na 20 až 30 miliard korun.

"Lokalita Mělník dodává teplo pro Prahu, je největší a představuje tedy největší část investic. Do transformace ostatních teplárenských lokalit ČEZ na šetrnější zdroje předpokládáme investovat do deseti miliard korun celkem," řekl mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Další teplárny má polostátní energetická společnost v Trmicích, Dětmarovicích, Hodoníně, Poříčí, Dvoře Králové nebo Jindřichově Hradci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy