Primabalerína Natalia Osipova: V Rusku všichni přehánějí

Markéta Faustová
26. 1. 2014 10:43
Rozhovor s baletkou Natalií Osipovou, která zaří v londýnském Royal Ballet jako Giselle. Představení lze vidět v přímém přenosu i v českých kinech.
Natalia Osipova. | Video:

Rozhovor - Když ji bylo dvacet let, přerušovali diváci její představení divokým aplausem. Stala se primabalerínou moskevského Bolšoj Ballet. Vystupovala i se známým American Ballet Theatre. Na podzim 2013 se v sedmadvaceti letech stala první dámou britské baletní scény Royal Ballet. Její Julii v baletu podle Shakespearovy tragédie označila londýnská kritika za triumf.

Letos v lednu se Natalia Osipova představila baletnímu publiku v roli Giselle a předčila všechna očekávání diváků i recenzentů.

Giselle z Královského baletu v Londýně

Natalia Osipova

Přímý přenos baletu Giselle z Královského baletu v Londýně do vybraných českých kin

Giselle je balet o dvou dějstvích (150 min. včetně přestávky)

Hudba: Adolph Adam
Choreografie: Marius Petipa
Dirigent: Boris Gruzin
Produkce a přídavná choreografie: Sir Peter Wright
Scénografie: Christopher Carr

Giselle: Natalia Osipova
Albrecht: Carlos Acosta

KDY a KDE: 27. ledna 20:15

Brno – kino Scala
Hradec Králové – Bio Central
Kopřivnice – kino Puls
Praha – Bio Oko
Uherské Hradiště – kino Hvězda

Deník Guardian ohodnotil její výkon pěti hvězdičkami z pěti a považuje ho za zjevení. „Scénu, ve které Giselle zešílí, ztvárnila Osipova šokujícím způsobem – ale ještě silnější je její strašidelné druhé jednání… Konec je ze všech Giselle, které jsem kdy viděla, ten nejtragičtější,“ shrnuje výkon Osipové recenzentka Judith Mackrell.

Romantický balet Giselle patří k nejoblíbenějším dílům repertoáru Royal Ballet již po mnoho dekád. Nejnovější inscenace Sira Petera Wrighta ctí legendární choreografii Maria Petipy z roku 1884, přičemž samotný britský baletní mistr Wright dosáhl prací na tomto dílu mezinárodního renomé již v 60. letech minulého století.

Pohádkově přízračná zápletka příběhu o tragickém osudu zamilované vesnické dívky v sobě ukrývá jednu z vůbec nejznámějších scén pro baletní sbor – rej lesních víl. A především právě toto „bílé dějství“ s přízračnými pannami ve velkolepých dvoranách lesní scény řadí zřejmě Wrightovu produkci na vrchol baletního Olympu.

Z rozhovoru, který jsme s Natalií Osipovou vedli po telefonu v neúprosném intervalu deseti minut, je však patrné, že cesta do vnitřního světa Giselle nebyla vůbec jednoduchá. Přes všechna úskalí se to však Osipové, jak se zdá, nakonec podařilo lépe než kterékoli její předchůdkyni.

Dobrou zprávou je, že na balet Giselle není nutné jet přímo do Londýna, protože vybraná česká kina nabízejí v pondělí 27. ledna přímý přenos představení.

Aktuálně.cz: S Giselle se nesetkáváte poprvé, nejprve jste ji tančila s Bolšoj Ballet. Dokonce jste tehdy s představením hostovali v Londýně. Jaký je pro vás mezi těmito dvěma Giselle rozdíl?

Giselle
Giselle | Video: youtube

Natalia Osipova: Samozřejmě příběh zůstává stejný, ale v Rusku je úplně jiný styl, jiné pojetí role zejména po herecké stránce. Asi největší výzvou pro mě bylo adaptovat svůj herecký styl, aby odpovídal tomu, jak hraje celý londýnský soubor.

A.cz: V čem je herecký styl v Rusku jiný?

V Rusku všichni přehánějí. Hraje se tak, aby každý hned viděl, co daná postava prožívá. V Londýně jsou gesta i výraz přirozenější. Kdybych tady hrála jako v Rusku, všichni by si mysleli, že přehrávám.

A.cz: Jak jste si s přijetím odlišného stylu poradila?

Ze začátku bylo pro mě velmi těžké se v roli najít. Někdy jsem z toho až šílela. Věděla jsem, že musím postavu opravdu cítit. Nejtěžší bylo první jednání. Pokaždé jsem roli hrála jinak. Potom se to ale zlomilo.

A.cz: Pomohl vám v tomto směru Peter Wright, který je v Royal Ballet legendou?

Z recenze Giselle

Natalia Osipova

„Je to nejradikálnější Giselle, kterou jsem kdy viděla. Ne proto, že by (Osipová) volně nakládala s romantickou klasikou - tančí čistě, má skvostnou techniku a cítění pro baletní styl – ale proto, že její smysl pro dramatičnost přivádí Giselle ke svěžímu a spalujícímu životu.“

Zoe Anderson, Independent

Byla to opravdová radost s ním pracovat. Velmi jsme si porozuměli a díky němu jsem udělala opravdový posun. Vždy přišel s nějakým novým malým detailem, který mi pomohl chápat roli v jeho pojetí lépe.

A.cz: Čím je balet Giselle specifický?

Hlavně první jednání je pokaždé jiné. Giselle můžete hrát miliony způsobů. Potom myslím, že je tu hodně důležitý vztah hlavních postav – tedy i vztah hlavních tanečních partnerů.

A.cz: Vašim partnerem byl tentokrát Carlos Acosta. Jak jste si na scéně rozuměli?

Skvěle. Až mě to překvapilo.

A.cz: Co role Giselle znamená ve vaší kariéře?

Je velmi specifická. Ve své kariéře jsem se s ní setkala několikrát, ale nyní to bylo opravdu jiné. Když jsem v Royal Ballet tančila v Donu Quijotovi (Natalia Osipova tančila roli Kitry s Bolšoj Ballett na hostování v Royall Ballet - pozn. red.), všichni v Londýně si mysleli, že jsem technická balerína. I proto jsem chtěla hrát Giselle jinak a dokázat, že jsem schopná i emotivně a přirozeně hrát.

 

Právě se děje

před 42 minutami

Při sebevražedném atentátu v Afghánistánu zemřelo dvacet lidí. Exploze vážně poničila nemocnici

Nejméně 20 lidí zemřelo ve čtvrtek při sebevražedném atentátu v afghánském městě Kalát, které je správním střediskem provincie Zábul na jihu země. Dalších přibližně 90 lidí utrpělo zranění, informuje agentura AP s odvoláním na místní úřady. K útoku se přihlásilo militantní hnutí Tálibán. Při explozi nákladního auta s výbušninami byla vážně poničena kalátská nemocnice. Podle Tálibánu byla cílem útoku budova patřící vládní zpravodajské službě. Agentura AP připomíná, že Afghánistán zažívá útoky ze strany Tálibánu od krachu mírových jednání se Spojenými státy téměř každý den.

Další zprávy