Primabalerína Natalia Osipova: V Rusku všichni přehánějí

Markéta Faustová
26. 1. 2014 10:43
Rozhovor s baletkou Natalií Osipovou, která zaří v londýnském Royal Ballet jako Giselle. Představení lze vidět v přímém přenosu i v českých kinech.
Natalia Osipova. | Video:

Rozhovor - Když ji bylo dvacet let, přerušovali diváci její představení divokým aplausem. Stala se primabalerínou moskevského Bolšoj Ballet. Vystupovala i se známým American Ballet Theatre. Na podzim 2013 se v sedmadvaceti letech stala první dámou britské baletní scény Royal Ballet. Její Julii v baletu podle Shakespearovy tragédie označila londýnská kritika za triumf.

Letos v lednu se Natalia Osipova představila baletnímu publiku v roli Giselle a předčila všechna očekávání diváků i recenzentů.

Giselle z Královského baletu v Londýně

Natalia Osipova

Přímý přenos baletu Giselle z Královského baletu v Londýně do vybraných českých kin

Giselle je balet o dvou dějstvích (150 min. včetně přestávky)

Hudba: Adolph Adam
Choreografie: Marius Petipa
Dirigent: Boris Gruzin
Produkce a přídavná choreografie: Sir Peter Wright
Scénografie: Christopher Carr

Giselle: Natalia Osipova
Albrecht: Carlos Acosta

KDY a KDE: 27. ledna 20:15

Brno – kino Scala
Hradec Králové – Bio Central
Kopřivnice – kino Puls
Praha – Bio Oko
Uherské Hradiště – kino Hvězda

Deník Guardian ohodnotil její výkon pěti hvězdičkami z pěti a považuje ho za zjevení. „Scénu, ve které Giselle zešílí, ztvárnila Osipova šokujícím způsobem – ale ještě silnější je její strašidelné druhé jednání… Konec je ze všech Giselle, které jsem kdy viděla, ten nejtragičtější,“ shrnuje výkon Osipové recenzentka Judith Mackrell.

Romantický balet Giselle patří k nejoblíbenějším dílům repertoáru Royal Ballet již po mnoho dekád. Nejnovější inscenace Sira Petera Wrighta ctí legendární choreografii Maria Petipy z roku 1884, přičemž samotný britský baletní mistr Wright dosáhl prací na tomto dílu mezinárodního renomé již v 60. letech minulého století.

Pohádkově přízračná zápletka příběhu o tragickém osudu zamilované vesnické dívky v sobě ukrývá jednu z vůbec nejznámějších scén pro baletní sbor – rej lesních víl. A především právě toto „bílé dějství“ s přízračnými pannami ve velkolepých dvoranách lesní scény řadí zřejmě Wrightovu produkci na vrchol baletního Olympu.

Z rozhovoru, který jsme s Natalií Osipovou vedli po telefonu v neúprosném intervalu deseti minut, je však patrné, že cesta do vnitřního světa Giselle nebyla vůbec jednoduchá. Přes všechna úskalí se to však Osipové, jak se zdá, nakonec podařilo lépe než kterékoli její předchůdkyni.

Dobrou zprávou je, že na balet Giselle není nutné jet přímo do Londýna, protože vybraná česká kina nabízejí v pondělí 27. ledna přímý přenos představení.

Aktuálně.cz: S Giselle se nesetkáváte poprvé, nejprve jste ji tančila s Bolšoj Ballet. Dokonce jste tehdy s představením hostovali v Londýně. Jaký je pro vás mezi těmito dvěma Giselle rozdíl?

Giselle
Giselle | Video: youtube

Natalia Osipova: Samozřejmě příběh zůstává stejný, ale v Rusku je úplně jiný styl, jiné pojetí role zejména po herecké stránce. Asi největší výzvou pro mě bylo adaptovat svůj herecký styl, aby odpovídal tomu, jak hraje celý londýnský soubor.

A.cz: V čem je herecký styl v Rusku jiný?

V Rusku všichni přehánějí. Hraje se tak, aby každý hned viděl, co daná postava prožívá. V Londýně jsou gesta i výraz přirozenější. Kdybych tady hrála jako v Rusku, všichni by si mysleli, že přehrávám.

A.cz: Jak jste si s přijetím odlišného stylu poradila?

Ze začátku bylo pro mě velmi těžké se v roli najít. Někdy jsem z toho až šílela. Věděla jsem, že musím postavu opravdu cítit. Nejtěžší bylo první jednání. Pokaždé jsem roli hrála jinak. Potom se to ale zlomilo.

A.cz: Pomohl vám v tomto směru Peter Wright, který je v Royal Ballet legendou?

Z recenze Giselle

Natalia Osipova

„Je to nejradikálnější Giselle, kterou jsem kdy viděla. Ne proto, že by (Osipová) volně nakládala s romantickou klasikou - tančí čistě, má skvostnou techniku a cítění pro baletní styl – ale proto, že její smysl pro dramatičnost přivádí Giselle ke svěžímu a spalujícímu životu.“

Zoe Anderson, Independent

Byla to opravdová radost s ním pracovat. Velmi jsme si porozuměli a díky němu jsem udělala opravdový posun. Vždy přišel s nějakým novým malým detailem, který mi pomohl chápat roli v jeho pojetí lépe.

A.cz: Čím je balet Giselle specifický?

Hlavně první jednání je pokaždé jiné. Giselle můžete hrát miliony způsobů. Potom myslím, že je tu hodně důležitý vztah hlavních postav – tedy i vztah hlavních tanečních partnerů.

A.cz: Vašim partnerem byl tentokrát Carlos Acosta. Jak jste si na scéně rozuměli?

Skvěle. Až mě to překvapilo.

A.cz: Co role Giselle znamená ve vaší kariéře?

Je velmi specifická. Ve své kariéře jsem se s ní setkala několikrát, ale nyní to bylo opravdu jiné. Když jsem v Royal Ballet tančila v Donu Quijotovi (Natalia Osipova tančila roli Kitry s Bolšoj Ballett na hostování v Royall Ballet - pozn. red.), všichni v Londýně si mysleli, že jsem technická balerína. I proto jsem chtěla hrát Giselle jinak a dokázat, že jsem schopná i emotivně a přirozeně hrát.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Zemřel autor dobrodružných bestsellerů Clive Cussler

Ve věku 88 let zemřel americký autor dobrodružných knih Clive Cussler, který po celém světě prodal desítky milionů výtisků svých knih spojených s postavou hlavního hrdiny, oceánografa Dirka Pitta. O jeho pondělním úmrtí ve středu informovala agentura AP. Cusslerovy bestsellery vyšly ve více než 40 jazycích, včetně češtiny.

Cussler je autorem více než 80 dobrodružných románů, největšího ohlasu však dosáhla série inspirovaná jeho vlastním vášnivým zájmem o hledání lodních vraků. Hlavním hrdinou více než dvacítky knih učinil autor své alter ego Dirka Pitta, který řeší detektivní případy, pátrá po ztracených pokladech na dně oceánů a snaží se rozplést záhadné mocenské konspirace.

"Předlohou pro Dirka jsem byl já sám. Oba jsme stejně vysocí a máme zelené oči… Jediný rozdíl je, že on to umí lépe se ženami a že zestárl jen o deset let, zatímco já o 50," řekl Cussler v jednom z rozhovorů, z nějž citoval server BBC.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Basketbalistky USK na závěr Euroligy vyhrály v Braine

Basketbalistky USK zakončily základní část Evropské ligy bezbroblémovým vítězstvím 89:65 na palubovce belgického Braine. Pražanky měly postup do čtvrtfinále jistý už před zápasem, ale jméno soupeře pro play off se dozví až po administrativní dohře skupiny B, jejíž závěr zkomplikovalo šíření koronaviru na severu Itálie.

Pražanky, které v Eurolize obhajují bronzové medaile, na úvod play off čeká třetí tým skupiny B, ale jeho jméno zatím neznají. Šoproň totiž kvůli obavám ze situace na severu Itálie odmítla nastoupit k utkání posledního kola na palubovce Schia.

Zápas byl stejně jako utkání skupiny A mezi Benátkami a Rigou nejprve přeložen na čtvrtek a přesunut do Lublaně. Dnes však evropská sekce FIBA informovala o tom, že oba duely byly zrušeny a o případné kontumaci bude vedení soutěže teprve rozodovat.

Na dnešní výhře USK, který měl už před zápasem jisté druhé místo v tabulce, se 21 body podílela pivotka Brionna Jonesová, dalších 17 bodů přidala Kateřina Elhotová. Pražanky zakončily skupinu s bilancí 12 výher a dvou porážek, které jim obě nachystal obhájce titulu a vítěz skupiny Jekatěrinburg.

První utkání čtvrtfinále hraného na dvě vítězství jsou na programu 11. března, odvety pak 18. března a případné třetí zápasy 25. března. Závěrerčný turnaj Final Four, o jehož pořadateli se bude teprve rozhodovat, by se pak měl uskutečnit od 17. dubna do 19. dubna.

Evropská liga basketbalistek - 14. kolo:

Skupina A:

Castors Braine - USK Praha 65:89 (16:26, 33:51, 45:75)

Nejvíce bodů: Siksnuiteová 13, Trahanová-Davisová 12, Wallaceová 8 - Jonesová 21, Elhotová 17, Oblaková 15. Fauly: 17:11. Trestné hody: 12/10 - 10/7. Trojky: 5:6. Doskoky: 31:49.

Jekatěrinburg - Cukurova 112:37, Orenburg - Bourges 74:65.

1. Jekatěrinburg 14 13 1 1258:851 27
2. USK Praha 14 12 2 1199:846 26
3. Orenburg 14 9 5 938:911 23
4. Bourges 14 8 6 969:961 22
5. Castors Braine 14 3 11 922:1073 17
6. Benátky 13 4 9 780:961 17
7. Cukurova 14 3 11 787:1177 17
8. Riga 13 3 10 866:939 16

Skupina B:

Dynamo Kursk - Gdyně 64:58, Lyon - Fenerbahce Istanbul 78:65, Montpellier - Girona 45:57.

1. Fenerbahce Istanbul 14 11 3 1003:838 25
2. Lyon 14 8 6 1020:984 22
3. Montpellier 14 7 7 969:980 21
4. Dynamo Kursk 14 7 7 957:993 21
5. Girona 14 6 8 904:913 20
6. Schio 13 7 6 774:793 20
7. Šoproň 13 6 7 803:826 19
8. Gdyně 14 3 11 926:1029 17
Další zprávy