Recenze: Začaly Letní shakespearovské slavnosti, nejvýraznější výkon podal Dejdar v roli krále

Na snímku z inscenace Dobrý konec všechno spraví jsou Anna Fialová a David Novotný.
Na snímku z inscenace Dobrý konec všechno spraví jsou Marie Durnová a David Novotný.
Na snímku z inscenace Dobrý konec všechno spraví jsou Jan Lepšík, Pavel Tesař, Martin Siničák, Martin Matejka a Ondřej Pavelka.
Na snímku z inscenace Dobrý konec všechno spraví jsou Kateřina Holánová, Anna Fialová a Anna Stropnická.
Saša Hrbotický Saša Hrbotický
28. 6. 2018 19:10
Bylo by troufalé zpochybňovat věrohodnost tvrzení režiséra Pitínského, že ho málo hraná Shakespearova komedie oslovila a okouzlila. Přesto jeho režijnímu naturelu zůstane žánr komedie jednou provždy vzdálený.

Za hlavní premiéru letošních Letních shakespearovských slavností, které na Pražském hradě začaly předevčírem, byla tentokrát vybrána hořká komedie Dobrý konec všechno spraví v moderním překladu Martina Hilského.

Trochu krkolomná story o beznadějné lásce svéhlavé dívky k fanfarónskému šlechtici dostala v režii J. A. Pitínského slušivý postmoderně-barokní háv. Jenže co naplat, inscenace se víc než na humor zaměřuje na řeč symbolů a po přestávce navíc začne trpět rozvláčným tempem i ztrátou napětí.

Dočasné působiště shakespearovských slavností, jímž se kvůli rekonstrukci Nejvyššího purkrabství stala už podruhé Královská zahrada před Míčovnou, se dokázalo vyvarovat loňských problémů s akustikou, zato na nástrahy počasí je stále krátké. Hosty letošní premiéry potrápily vydatné deště, a tak se naskýtá otázka, zda by nebylo načase hlediště zastřešit a nevystavovat diváky riziku promoknutí až na kůži.

Režisér Jan Antonín Pitínský si ke spolupráci přizval tým špičkových spolupracovníků. Scénu Jana Štěpánka tvoří členitá dřevěná stěna s dveřmi a posuvnými vraty, za nimiž se několikrát zjeví bohatě řasená zlatá opona à la Ludvík XIV. Kostýmy Jany Prekové spojují nadčasovost s barokní přebujelostí barevných rób a paruk. Hudba Vladimíra Franze trefně charakterizuje postavy i situace, nejvýmluvněji se uplatňuje v královských výjevech, kde kvílivé tóny podtrhují ironický pohled na postavu fyzicky zchátralého vladaře.

I přes zaručenou volbu špičkového inscenačního týmu se ukazuje, že poslední ze Shakespearových komedií může pro režiséra představovat tvrdý oříšek. Jak naložit s paralelním odvíjením se příběhu slečny z neurozeného rodu zamilované do hraběte a peripetií z drsného mužského světa válečníků a nezodpovědných záletníků? A lze vůbec brát vážně černobílé dělení na pozitivní svět milujících, ctnostných žen a omezený svět mužů-dobyvatelů?

Režisér Pitínský toto vidění nerelativizuje, naopak ho ještě umocňuje.
Ústřední hrdinka Helena v temperamentním podání Anny Fialové je cílevědomou dcerou významného lékaře, která hravě vyléčí těžce nemocného francouzského krále a sérií úskoků nakonec udolá i objekt své touhy, milovaného Bertrama. Sympatiemi režisér zahrnul i noblesní starou hraběnku Marie Durnové či Heleninu nechtěnou sokyni v lásce Dianu, kterou hraje Anna Stropnická.

Talentovaný brněnský herec Martin Siničák ve shodě s režijním viděním zdůrazňuje negativní stránky Bertramova charakteru, necitlivost, nestálost, ba až krutost. Vedle něj se nejvýraznější osobností premiéry stal Martin Dejdar v roli francouzského krále. Zpočátku se sotva plíží po scéně jako troska padající do náruče svých poddaných. Podobnost s četnými extempore současné české hlavy státu nebude náhodná, přesto se herec s přehledem vyhýbá svodu přímé karikatury. V druhé části po zázračném uzdravení se pak Dejdarův král mění v razantní personu, z jejíž vůle se příběh pomalu rozmotá a slavnostně uzavře.

William Shakespeare: Dobrý konec všechno spraví

Režie: Jan Antonín Pitínský
Překlad: Martin Hilský
Letní shakespearovské slavnosti, Královská zahrada Pražského hradu, představení je na programu do 15. července v Praze, od 17. července v Brně a od 23. července v Ostravě

Vzácné koření verbálního humoru do děje vnáší Ondřej Pavelka v roli Bertramova padoušského společníka Parola, zvlášť když do svého bolestínského monologu jaksi mimochodem vmontuje narážky na nedávnou kauzu prezidentského pálení trenýrek.

Jinak humor v inscenaci povážlivě absentuje nebo končí v pasti křečovitých pokusů. Málo vtipu se daří vyloudit Davidu Janoškovi v roli šaška Lavache. Veškerému jeho pobíhání, pošklebování, prozpěvování a pitvoření chybí lehkost a uvolněnost. Ostatní mužské postavy postrádají čitelnější charakter a často není snadné se orientovat, kdo je vlastně kdo a jaká je jeho funkce v ději.

Čím méně se dočkáme humorných momentů, tím více se Pitínský coby bytostný jevištní básník upíná k asociativnímu rozvíjení metaforických nápadů. Nepodstatný motiv dočasné Heleniny proměny ve zbožnou poutnici jej vede ke hře s křesťanskou symbolikou ryb zjevujících se na stěnách či velkého Božího oka, v jehož oslnivém svitu večer vrcholí. Těžko rozšifrovatelnou záhadou zůstává opakované zjevení postavy s hlavou žabáka. Tyto i další pokusy o rozvíjení scénických šifer neladí s komediálním půdorysem příběhu a jeho zemitostí.

Bylo by troufalé zpochybňovat věrohodnost Pitínského tvrzení, že ho málo hraná Shakespearova komedie oslovila a okouzlila. To však nic nemění na dojmu, že jeho režijnímu naturelu zůstane žánr komedie jednou provždy vzdálený.

Macron připustil, že chápe šokující dopad karikatur, odsuzuje ale násilí

Francouzský prezident Emmanuel Macron si podle svých slov uvědomuje, že karikatury proroka Mohammeda mohou být pro někoho šokující, ale zdůrazňuje, že odsuzuje násilí. Macron poskytl v pátek rozhovor katarské televizi Al-Džazíra, která ho má odvysílat v plném znění dnes. Francouzská média z něj už zveřejnila výňatky.

Macron se v minulých dnech vyjadřoval k islámskému extremismu, jemuž připsal násilí spáchané radikály ve Francii. Jeden z nich 16. října zabil francouzského učitele, který ve výuce použil karikatury s Mohamedem. Ve čtvrtek zabil v bazilice v Nice útočník nožem tři lidi. Podezřelý je mladý Tunisan, motiv jeho činu se vyšetřuje. V těchto dnech slavili muslimové Mohamedovy narozeniny a v pátek vyšli v mnoha muslimských státech do ulic. Předmětem jejich kritiky i velké zloby byl často Macron a Francie.

Millman si v Nur-Sultanu zahraje o první titul, Rubljov je letos popáté ve finále

Australský tenista John Millman bude mít na turnaji v Nur-Sultanu šanci získat první titul na ATP Tour. V nedělním vyvrcholení turnaje se střetne s Francouzem Adrianem Mannarinem, jenž bude hrát jubilejní desáté finále v kariéře.

Čtvrtý nasazený Millman postoupil do finále po dvou obratech. Ve čtvrtfinále odvrátil dva mečboly Tommymu Paulovi a dnes s jiným Američanem Francesem Tiafoem prohrál opět první set, ale zvítězil 3:6, 6:4, 6:4. O titul jednatřicetiletý Millman neúspěšně bojoval v roce 2018 v Budapešti a loni v Tokiu.

Naopak suverénní je zatím v kazašské metropoli třetí nasazený Mannarino, jenž na Astana Open ještě neztratil set. Dvaatřicetiletý Francouz v semifinále zdolal finského kvalifikanta Emila Ruusuvuoriho a zajistil si první finále v sezoně. Z devíti dosavadních zápasů o titul vyhrál Mannarino jediný loni na trávě v Hertogenboschi.

Rubljov už je v pátém finále

Ruský tenista Andrej Rubljov potvrdil výbornou formu z posledních týdnů postupem do finále halového turnaje ve Vídni. Pátý nasazený hráč v dnešním semifinále porazil vítěze z roku 2018 Kevina Andersona z JAR, který zápas za stavu 4:6, 1:4 vzdal kvůli zranění pravé nohy.

Třiadvacetiletý Rubljov bude hrát páté finále v sezoně, a pokud zvítězí, stane se nejúspěšnějším tenistou v počtu titulů na letošní ATP Tour. Jeho nedělním soupeřem ve vídeňské Stadthalle bude senzační čtvrtfinálový přemožitel Novaka Djokoviče Lorenzo Sonego, který v druhém semifinále porazil 6:3, 6:4 Brita Daniela Evanse. Pětadvacetiletý italský tenista se do hlavní soutěže dostal jako lucky loser z kvalifikace a čeká ho boj o druhý titul v kariéře.

Moskevský rodák Rubljov z posledních 19 zápasů prohrál pouze jediný ve čtvrtfinále Roland Garros se Stefanosem Tsitsipasem. Během této úspěšné série vyhrál turnaje v Hamburku a Petrohradu, v lednu před koronavirovou pauzou triumfoval v Dauhá a Adelaide. Tento týden ve Vídni Rubljov nejenže ještě neprohrál set, ale ani jeden z 28 gamů na podání. Ve čtvrtfinále vyřadil obhájce titulu a domácího favorita Dominica Thiema.

Tenisový turnaj mužů v Nur-Sultanu (tvrdý povrch, dotace 337.000 dolarů):

Dvouhra - semifinále: Mannarino (3-Fr.) - Ruusuvuori (Fin.) 7:5, 6:2, Millman (4-Austr.) - Tiafoe (USA) 3:6, 6:4, 6:4.

Tenisový turnaj mužů ve Vídni (tvrdý povrch, dotace 1.550.950 eur):