Ještě jednou zažít ten běh do prudkého kopce. Vyšla kniha o herečce Salzmannové

Ještě jednou zažít ten běh do prudkého kopce. Vyšla kniha o herečce Salzmannové
Eva Salzmannová jako Julie v Shakespearově Romeovi a Julii. Divadlo na okraji, 1981, režie Zdeněk Potužil.
Iva Hüttnerová, Eva Salzmannová a Radka Fidlerová ve Sladce a moudře, recitálu z písní Mikiho Jelínka. Divadlo na okraji, 1982, režie Zdeněk Potužil.
Eva Salzmannová jako Julie v Shakespearově Romeovi a Julii. Divadlo na okraji, 1981, režie Zdeněk Potužil.
Eva Salzmannová v inscenaci Dostojevského Běsů. Národní divadlo, 1997, režie Ivan Rajmont.
Foto: Větrné mlýny
Ester Žantovská
10. 1. 2021 14:00
Ze sklepa mezi zlaté portály a průběžně zase zpátky. Přibližně tuto trajektorii opisuje divadelní kariéra herečky Evy Salzmannové, zachycená v knižním rozhovoru. Pod názvem Útěkářka Eva Salzmannová jej nedávno vydalo nakladatelství Větrné mlýny.

Interview s přední českou divadelní herečkou a pedagožkou vedla v průběhu uplynulých pěti let Jana Machalická, kritička a vedoucí kulturní rubriky Lidových novin. Perspektivu zpovídané obohatila o poměrně rozsáhlý úvod, v němž chronologicky prochází stěžejní role Salzmannové a na jejich základě definuje hereččin naturel, podstatu talentu i přístup k divadlu obecně.

Z úvodu i kladených dotazů vyplývá, že Machalická je se Salzmannovou v přátelském vztahu a jako herečku ji obdivuje. Motivací zpovídané k rozhovoru pak byla především potřeba nabídnout jiný či bohatší pohled na slavnou éru Divadla na okraji, než jak ji ve svých kontroverzních pamětech zaznamenal jeho zakladatel a umělecký vedoucí, režisér Zdeněk Potužil.

Divadlo na okraji bylo jednou z nejvýraznějších studiových scén 80. let minulého století. Působilo v prostoru dnešního A studia Rubín a coby nesmírně intenzivní "šestiletá kompostáž ve sklepě" s takříkajíc komunitním pojetím divadla mělo na Salzmannovou určující vliv.

O chuť a bytostnou potřeba podílet se na společném hledání tématu i významů, jaké zde zažila, nikdy nepřišla. Jejím vyprávěním se to táhne jako nit. I poměrně krátká epizoda Divadelního studia Továrna, takzvaného prvního ženského divadla, které už v novém tisíciletí založila s Viktorií Čermákovou a na jehož tvorbě se podílela souběžně s dlouholetým působením v pražském Národním divadle, byla dle hereččiných slov motivována touhou vytvořit si "osobní dramaturgickou dílničku".

Titulní "útěkářství" odkazuje především k etapě Salzmannové kariéry poté, co Divadlo na okraji v roce 1987 ukončilo činnost. Herečka pak v rychlém sledu vystřídala několik angažmá, než se oklikou vrátila do Národního divadla. Tam nakonec setrvala dalších 20 let, přičemž ale neustále odskakovala k různým alternativním projektům.

V porevolučním Národním se jí a dalších studiových divadelníků, v čele s uměleckým šéfem Ivanem Rajmontem, ovšem nejprve báli. "Šířily se fámy, že (Rajmont) chce zrušit soubor, servat zlaté portály a vydat kapličku sklepním umělcům, kteří si na posvátné půdě národního svatostánku budou malovat zadky nazeleno," vzpomíná v knize.

Obal knihy Útěkářka Eva Salzmannová.
Obal knihy Útěkářka Eva Salzmannová. | Foto: Větrné mlýny

Podobně plasticky a trefně, často v situačních miniaturách, Salzmannová charakterizuje osobnosti, s nimiž se při práci setkala, měnící se dobu, atmosféru či odlišné přístupy k divadlu, včetně těch generačních.

Dnes dvaašedesátiletá Salzmannová nikdy neprorazila ve filmu či televizi, její doménou bylo a zůstává divadlo. Z jejích slov čiší obdivuhodná vášeň, kterou pro něj chová od samých začátků, včetně vší nevázanosti, jisté nezodpovědnosti, touhy po dobrodružství, po onom "kvasu", který s divadlem souvisí, ochotě v podstatě mu obětovat život.

Profiluje se jako nonkonformní, vysoce inteligentní bytost, kterou zajímá především silná rezonující výpověď celku, nikoli konkrétní role jako taková - i proto se jedním z jejích špičkových hereckých výkonů mohl stát prezident Hácha v Jana Antonína Pitínského nastudování hry Historický monolog. I proto se nedávno odhodlala odejít z jistoty v Národním do "nových" Městských divadel pražských, kde působí od sezony 2018/19. Za herecký výkon v tamní inscenaci Andělé v Americe byla předloni nominovaná na Cenu Divadelních novin. 

"Chtěla bych ještě jednou zažít ten běh do prudkého kopce, protože snad ještě mám dost dechu, abych do toho kopce běžela," vysvětluje. Což ovšem není žádný útěk, ale doklad jejího bytostně "hledačského" přístupu k divadlu.

Kniha

Jana Machalická: Útěkářka Eva Salzmannová
Nakladatelství Větrné mlýny 2020, 296 stran, 369 korun.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 31 minutami

Bezpečnostní informační služba postupovala podle zákona, rozhodla kontrolní komise

Bezpečnostní informační služba postupovala podle sněmovní komise pro její kontrolu ohledně úkolů od prezidenta Miloše Zemana v souladu se zákonem. Po čtvrtečním jednání komise to řekl novinářům její předseda Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). Komise se zabývala z vlastní iniciativy tvrzením prezidentské kanceláře z konce srpna, podle kterého pověřený ředitel civilní kontrarozvědky Michal Koudelka neodpověděl na prezidentův dotaz, zda služba při použití odposlechů na Zemanovy spolupracovníky zjistila konkrétní bezpečnostní rizika.

Komise zasedla v sídle BIS a projednala podle Bělobrádka stanoviska, dokumenty a informace, které Koudelka k výhradám prezidentské kanceláře předložil. "Na základě předložených dokumentů včetně právní analýzy (komise) konstatuje, že BIS postupovala v souladu se zákonem o BIS," citoval z usnesení Bělobrádek.

Jde podle něho o to, co může prezident vyžadovat, protože podle právního rozboru i v tomto případě platí zákon o utajovaných skutečnostech. Prezident nemůže dávat úkoly a nemůže vyžadovat informace nad rámec zákona, dodal předseda komise.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Hokejisté začnou olympijský turnaj v Pekingu 9. února proti Dánsku

Čeští hokejisté vstoupí do olympijského turnaje v Pekingu ve středu 9. února ve 14:10 SEČ proti Dánsku. O dva dny později čeká svěřence trenéra Filipa Pešána v základní skupině B od 9:40 SEČ souboj se Švýcarskem a v sobotu 12. února ve 14:10 SEČ nastoupí proti Rusku. Program dnes zveřejnila Mezinárodní hokejová federace na kongresu v Petrohradu, jehož součástí bude v sobotu i volba nového prezidenta. Mezi pěti kandidáty na nástupce Reného Fasela je také český zástupce Petr Bříza.

Duel českých hokejistů s Dánskem bude druhým v pořadí turnaje. Předcházet mu bude v National Indoor Stadium v Pekingu od 9:40 souboj Ruska se Švýcarskem. O den později se odehrají první duely skupiny C Švédsko - Lotyšsko (5:10 SEČ) a Finsko - Slovensko (9:40) a program uzavře ve 14:10 SEČ vystoupení domácí Číny proti Spojeným státům americkým také v National Indoor Stadium pro 18.000 fanoušků. Kanadu také v "áčku" čeká první zápas ve stejný čas ve Wukesong Sport Centre s kapacitou ještě o tisíc míst vyšší.

Základní skupiny skončí 13. února a po dnu volna budou v úterý 15. února následovat kvalifikační zápasy předkola play off. Již den poté přijde na řadu čtvrtfinále, do něhož postoupí přímo vítězové skupin, nejlepší celek z druhých míst a lepší celky z předkola. Po dalším dni volna se uskuteční semifinále. O bronz se bude hrát v sobotu 19. února od 14:10. Nový olympijský vítěz bude znám v neděli 20. února, finále se odehraje od 5:10 SEČ.

Zdroj: ČTK
Další zprávy