Bůh je trochu hezčí Mikuláš. Divadlo NoD uvádí zábavný biblický sitkom

Nejsilnější jsou scény, které režisér s herci vymysleli sobě na míru.
Snímek z inscenace Bible 2 v pražském NoDu.
Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
15. 3. 2019 13:43
Stává se to i v lepších rodinách: člověk se opije, zkouří a nic si nepamatuje. V neděli, tu úplně první, kdy se zapíjelo stvoření světa, se to přihodilo i Pánubohu.

Pražské divadlo NoD uvádí jevištní sitkom Bible 2 s podtitulem "oficiální pokračování nejúspěšnějšího bestselleru všech dob". Režisér Janek Lesák tak v centru Prahy pokračuje ve svém komediálním tažení. Spolu s dramaturgyní Natálií Preslovou, s níž už třetí sezonu tvoří umělecké vedení Divadla NoD, a stejným týmem herců nyní připravil třetí autorskou hru.

Předloni to byla Osamělost komiksových hrdinů, tedy "sonda do osobních životů" superhrdinů Batmana, Supermana, Catwoman a Hulka. Loni nazkoušel Měsíční sonátu č. 11, svéráznou parafrázi přistání Apolla 11 na Měsíci, vystavěnou na skutečné konverzaci mezi astronauty a základnou v americkém Houstonu.

Nejnovější Bible 2 má rysy televizních situačních komedií. Čtyři epizody odděluje bombastická znělka a ve středu scény nechybí nezbytná koženková pohovka. Právě na ní se Bůh probouzí s těžkou hlavou a zastřeným zrakem po kocovinovém spánku, který trval pár tisíciletí. V té době šéfování univerza zastávali Profesor a pekelnice Lucy.

Stvořitel se probírá a nechápe, co se s jeho "projektem", tedy planetou Zemí, stalo. Musí si toho hodně nechal vysvětlit a začít jednat: apokalypsa je za dveřmi.

Autoři se inspirovali komiksem Adventures of God, jehož nové epizody už více než rok vycházejí každé úterý na stránce Webtoons.com. Někdy jde o inspiraci doslovnou, například ve scéně, kdy se ukazuje, že na vyhynutí dinosaurů měla vliv roztomilá morčata.

Nejsilnější jsou ale scény, které režisér s herci vymysleli nově a sobě na míru. Klející Bůh, neustále se shánějící po "lahváči", v podání herce Ládi Kardy není plešatý stařík, ale vlasatec s plnovousem. Bílá umělá vlákna na hlavě i bradě působí jen o trochu lépe než obvyklé masky českých Mikulášů, mladý obličej nicméně stejně zrazuje jakýkoli pokus o věrohodný zjev. To je ovšem žánrově v pořádku.

Také Ježíš, jehož hraje Jan Strýček a který se uprostřed inscenace objeví právě včas, aby zachránil Zemi před druhou potopou světa, má bizarní podobu. Ve světlé paruce připomíná transvestitu v hábitu buddhistického mnicha. Syn Boží se po svém vzkříšení skutečně dal na meditace - poté, co ho "vykalený" otec nechal ve štychu a nezachránil včas před ukřižováním.

Další dvě postavy vedle Boha a Syna vypadají prakticky civilně. Obrýlený Profesor hraný Martinem Cikánem je nebeský vědec v modrém roláku a bílé kombinéze. Lumíra Přichystalová jako Lucy je "vystajlovaná" punkerka, které to v hlavě pálí ze všech nejlépe. Sedí v nebeské vrátnici, kolem níž defilují prominentní nebožtíci, a Lucy je za doprovodu heavymetalového rachotu s gustem posílá do ohnivých plamenů. Hříšníci ale nekončí v pekle, jak prozradí Profesorova statistická tabulka: všichni "kreténi" se po smrti reinkarnují zpět na zemi.

Janek Lesák a kolektiv: Bible 2

Režie: Janek Lesák
Divadlo NoD, Praha, premiéra 22. února, nejbližší reprízy 7. dubna a 22. května

Epizody Bible 2 se spojují v příběh, který ale není příliš důležitý. Občasné logické nesrovnalosti nevadí, důležité jsou postoje, které tvůrci předávají divákům vtipně a s drzou otevřeností: svět je ve srabu, devastace planety je nevratná, demagogové mají žně a miliardář Elon Musk není vizionář s návodem na spásu, ale obyčejný feťák. Závěrečnou pointu akceleruje moderátor DVTV Martin Veselovský, který zde dostal zřejmě první šanci ukázat, že je také dobrým hercem.

Novinka v pražském NoDu je dobrou ukázkou, že divadelní alternativa může být nejen duchaplná, ale také srozumitelná a komická. A námitka, co by tomu řekl skutečný Hospodin, že z něj někdo dělá pijana se sklony k depresi, má snadnou odpověď: jenom ješitní tyranové nesnesou legraci na svůj účet.