Lásky, rozchody, umělecká nedorozumění. Kniha mapuje historii Divadla Na zábradlí

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
11. 9. 2019 18:22
Pražské Divadlo Na zábradlí před několika dny zahájilo novou sezonu. Ty předcházející rekapituluje kniha nazvaná Zábradlí 1958-2018, která nedávno vyšla u příležitosti 60. výročí založení jednoho z nejpozoruhodnějších českých divadel.
Na snímku před pražským Divadlem Na zábradlí stojí jeho herec Petr Čtvrtníček.
Na snímku před pražským Divadlem Na zábradlí stojí jeho herec Petr Čtvrtníček. | Foto: ČTK

Publikaci napsala Ilona Smejkalová, která pátým rokem působí jako dramaturgyně činohry Národního divadla. Dvousetstránková kniha je přiznaným pandánem k pečlivě koncipovanému sedmidílnému televiznímu cyklu nazvanému jednoduše Divadlo Na zábradlí, který koncem loňského roku odvysílala Česká televize. Nyní je k vidění on-line.

Při mapování historie scény, jež byla po většinu existence pověstná novátorským hledáním textů, forem i režijních postupů, autorka cíleně vycházela z televizního cyklu režisérky Adély Sirotkové.

Však právě Ilona Smejkalová byla jednou z jeho scenáristek. Podepsala se pod poslední část cyklu věnovanou zejména uměleckému souboru, který na Zábradlí působí v současnosti. Pod vedením ředitele Petra Štědroně, umělecké šéfky Dory Viceníkové a kmenového režiséra Jana Mikuláška se počínaje sezonou 2013/2014 do divadla na pražském Anenském náměstí přemístil z brněnské Reduty.

Stejně jako seriál, který se opírá především o svědectví pamětníků, i kniha chronologicky přibližuje nejinspirativnější etapy scény, založené na přelomu padesátých a šedesátých let jako divadlo malých forem. To se během několika let vyprofilovalo v jednu z nejvyhraněnějších zdejších činoherních scén, v různých epochách reprezentovanou výjimečnými osobnostmi typu Jana Grossmana, Václava Havla, Evalda Schorma nebo Petra Lébla.

Kniha s podtitulem Od Vyskočila k Mikuláškovi je strukturována stejně jako televizní cyklus, názvy kapitol v rozšířené verzi přejímají i pojmenování jednotlivých dílů seriálu.

Namísto jeho sedmi částí jich však publikace má osm. Z posledních dvou zamýšlených televizních epizod, jež reflektovaly nedávnou historii divadla v rozmezí let 2000 až 2013 a jeho současnost, byl nakonec sestříhán jen jeden díl.

Jan Grossman v roce 1992. Rok nato ředitel Divadla Na Zábradlí náhle zemřel.
Jan Grossman v roce 1992. Rok nato ředitel Divadla Na Zábradlí náhle zemřel. | Foto: ČTK

I za pomoci bohatých archivních materiálů v podobě desítek fotografií, plakátů, programů, fermanů, recenzních výstřižků, dopisů či oznámení autorka dokládá, že se magický divadelní prostor v domě se dvorem a pavlačemi vždy vyznačoval jedinečným geniem loci. A že jím neprostupoval jen duch pozoruhodné vzájemné pospolitosti, ale také určité znepokojivé siločáry.

Ty se z jeviště přenášely nejen do hlediště, jehož typické šedivě pruhované stěny navrhl jeden z otců zakladatelů, pozdější semaforský principál Jiří Suchý, ale rovněž do zákulisí, foyer či baru.

Robert Redford s Václavem Havlem před Divadlem Na Zábradlí.
Robert Redford s Václavem Havlem před Divadlem Na Zábradlí. | Foto: ČTK

Velké otázky z malého jeviště

Šedesátiletá spletitá historie Divadla Na zábradlí je nesmírně dramatická bez ohledu na to, jak pozoruhodné inscenace uvádělo. Jako by skoro šlo o skutečný živý organismus, jehož existenci zaplnily vášnivé lásky, bolestivé rozchody, umělecká nedorozumění, osobní křivdy i předčasná úmrtí.

Ilona Smejkalová každou z vybraných ér divadla stručně charakterizuje z teatrologického hlediska i s ohledem na vnitřní a vnější proměny, které provázely chod instituce. Zaměřuje se na nejpříznačnější inscenace, a to i s pomocí vzpomínek známých herců nebo dalších členů uměleckého souboru, které jsou doslovně přejaty z televizního cyklu.

Nevyhýbá se ani osobním a uměleckým konfliktům, z nichž ten nejvyhrocenější skončil zkraje devadesátých let založením nového divadla s poněkud trucovitým názvem Divadlo Bez zábradlí. Na krizovou etapu autorka nahlíží bez emocí a s odstupem, se snahou o objektivní pohled.

Škoda jen, že ani tato publikace nezaplňuje mezery, které v historii divadla zanechal televizní cyklus. Také v knize například zůstává takřka bez povšimnutí "normalizační" éra divadla v letech 1969 až 1975, tedy etapa po vynuceném odchodu Jana Grossmana a před příchodem Evalda Schorma.

Režisér Petr Lébl byl výraznou tváří Divadla Na Zábradlí.
Režisér Petr Lébl byl výraznou tváří Divadla Na Zábradlí. | Foto: ČTK

Tehdy se sice nové umělecké vedení zaměřilo především na klasické tituly, některé z nich ale režírovali po sovětské okupaci "odstavení" filmaři české nové vlny, včetně Jiřího Menzela, Juraje Herze nebo Jaromila Jireše.

V sále Divadla Na zábradlí se za 60 let hrály pantomima, absurdní divadlo, imaginativní postmoderní inscenace i stylizované interpretace původně nedramatických textů. Navzdory odlišným poetikám i dramaturgiím se přitom - jak v šedesátých letech v rámci "apelativního divadla" slíbil Jan Grossman - z onoho malinkého jeviště často kladly a stále kladou velké otázky.

Co bude dál

Poslední kapitola knihy nese název Tradice v novém, s podtitulem Nový začátek?. Soustřeďuje se na působení současného uměleckého souboru, který ve výběrovém řízení zvítězil se stejnojmenným projektem.

Jeho platnost jako by také v nové sezoně stvrzoval dramaturgický výběr pětice inscenací, které v nejbližších deseti měsících vzniknou, mimo jiné podle literárních předloh Josepha Conrada (Tajný agent) nebo Honorého de Balzaca (Ztracené iluze). A nejen to.

Kniha

Ilona Smejkalová: Zábradlí 1958-2018. Od Vyskočila po Mikuláška.
Vydalo Divadlo Na zábradlí, 2019, 200 stran, 249 korun

Pomyslnou "tradicí v novém" je i změna vizuální prezentace divadla, a to včetně loga. Soubor po šesti letech opouští zpočátku dost negativně přijímanou značku, kterou tvořilo jen minimalistické černé písmeno Z v kroužku. Vrací se zpět k původnímu slavnému, nicméně dříve zavrženému logu od výtvarníka Libora Fáry ze šedesátých let.

Designéři ze Studia Najbrt někdejší logo inverzně obrátili, takže ho v nynější podobě vytváří černé slovo "Zábradlí" na bílém pozadí. Symbolizuje tato změna další nový začátek?

Jak šel čas s logem Divadla Na zábradlí.
Jak šel čas s logem Divadla Na zábradlí. | Foto: Divadlo Na zábradlí
 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 hodinami

Corbyn by prý při novém referendu o brexitu zůstal neutrální

V případě referenda o brexitové dohodě vyjednané vládou Labouristické strany by její lídr Jeremy Corbyn zaujal neutrální stanovisko a neprosazoval žádnou ze dvou možností. Britský opoziční předák dnes tento svůj záměr potvrdil v debatě s občany, kterou vysílala BBC. Před asi 150 diváků postupně předstoupili lídři čtyř nejsilnějších politických stran a museli se vypořádat s těžkými otázkami i bezprostředními reakcemi publika. Předseda britské vlády Boris Johnson řekl, že bez dokončení brexitu nelze skutečně oživit ekonomiku Británie.

Labourista Corbyn čelí dotazům ohledně svého názoru na vystoupení z Evropské unie dlouhodobě a kvůli nejasným vyjádřením je terčem kritiky a posměchu ze strany vládních konzervativců. Ačkoli dnes neřekl, zda odchod své země z EU v principu podporuje, či nikoli, podle britských médií poprvé jasně řekl, jak by se zachoval v případě referenda o svém brexitovém plánu.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Neymar se po výletu na Davis cup vrátil do sestavy PSG

Brazilský útočník Neymar se po delší zdravotní pauze vrátil na hřiště, odehrál 65 minut a pomohl fotbalistům Paris St. Germain k domácí ligové výhře 2:0 nad Lille. Obhájci titulu po ní vedou tabulku s náskokem 11 bodů.

Nejdražší hráč světa Neymar nastoupil poprvé od zranění stehna z říjnové reprezentační přípravy. Kouč Thomas Tuchel ho zařadil do základní jedenáctky i přesto, že Neymar v týdnu o své vůli odletěl na finálový turnaj tenisového Davisova poháru. V úterý večer v Madridu sledoval zápas světové jedničky Rafaela Nadala.

Neymar byl na hřišti u obou branek PSG, které v prvním poločase vstřelili Mauro Icardi a Ángel di María. V 65. minutě ho vystřídal Kylian Mbappé.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Americký regulátor označil čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes jednohlasně označila čínské firmy Huawei a ZTE za ohrožení národní bezpečnosti. Největšími klienty těchto firem jsou v USA hlavně venkovští operátoři, kteří při nákupu produktů a služeb Huawei a ZTE nemohou napříště využít prostředky z vládního fondu, jenž má k dispozici 8,5 miliardy dolarů (bezmála 197 miliard Kč). Telekomunikační regulátor navrhuje, aby se čínské vybavení stávajících telekomunikačních sítí nahradilo, informovala agentura Reuters.

Jde o poslední z řady kroků americké vlády, jejichž cílem je zamezit nákupu vybavení od Huawei a ZTE. Konečné nařízení jejich vybavení ze sítí odstranit se podle Reuters očekává nejdříve příští rok. Huawei krok FCC považuje za nezákonný a komisi žádá, aby rozhodnutí "založené na iracionálních spekulacích a dohadech" znovu zvážila.

před 4 hodinami

Airbnb mimo USA a Čínu měla loni zisk 46 milionů USD

Aktivity Airbnb mimo Spojené státy a Čínu loni vykázaly zisk 46,47 milionu USD (1,1 miliardy Kč) ve srovnání se ztrátou 97,22 milionu USD v předchozím roce. Uvádí to zpráva, kterou firma zprostředkovávající ubytování v soukromí předložila úřadům v Irsku a jejíž obsah dnes zveřejnila. Výnosy, které tvoří poplatky vybrané Airbnb, nikoliv celkové peníze vybrané od hostů, se zvýšily o více než 35 procent na 2,42 miliardy USD (56 miliard Kč).

Další zprávy