Herečku uvěznila roleta. V režii své dcery ji bude hrát Janžurová

ČTK Kultura ČTK, Kultura
17. 5. 2021 13:13
Francouzskou komedii nazvanou Pusťte mě ven! v těchto dnech připravuje herečka Iva Janžurová, která tuto středu oslaví osmdesátiny. Inscenace hry od současníka Jeana-Marieho Chevreta bude mít premiéru 30. června na Prima Hvězdném létě pod žižkovskou věží, což je letní scéna pražského Divadla Kalich.
"Napadá mě, jestli tohle nebude moje poslední divadelní role," říká Iva Janžurová.
"Napadá mě, jestli tohle nebude moje poslední divadelní role," říká Iva Janžurová. | Foto: ČTK

K roli velké hvězdy pařížského divadla a filmu, jež cestou na galavečer uvázne za bezpečnostní roletou, si Janžurová vytvářela vztah obtížně. "Ze začátku jsem si myslela, že nenajdu s touhle dámou nic společného. Dokonce jsem hru předala Janě Paulové, jestli by se v tom více nenašla ona," popisuje.

Styčné body s postavou herečky Joce de Guérandeové nakonec Janžurová objevila i díky režisérce představení, své dceři Sabině Remundové.

"Kromě toho, že to dělá velmi obětavě a skromně, tak mi dodávala upřímnou dobrou náladu z té hry. Každé tři dny jsme si říkaly, že nás to víc a víc baví a nacházíme spoustu zajímavých a zakutaných věcí, kde se můžeme s tou postavou propojovat. Nakonec musím říct, že hra je velmi dobrá," říká Janžurová. Pochvaluje si také, jak Jaromír Janeček text přeložil do češtiny.

Herečka se v komedii chystá odjet do televizního studia, které na její počest připravilo galavečer. Když ale spustí novou bezpečnostní roletu na terase, ocitne se v úzkých. "Najednou má nekonečně prostoru pro mnohem otevřenější a sarkastičtější bilanci, než jakou jí předepisoval scénář pořadu. Před očima jí defilují všechny důležité okamžiky jejího života, a to zdaleka nejen ty zalité sluncem," avizují tvůrci.

Sabina Remundová, kterou poslední dobou proslavil televizní seriál Kukačky, se na jevišti krátce objeví v roli Karolíny. Většina představení však bude ležet na bedrech Janžurové. "Text je ošidný v tom, že každá situace se podobá té předchozí nebo následující. Budu to na představení dělat bez nápovědy, ale myslím, že když se nic strašného nestane, tak si budu umět poradit. Nechci to zásadně dělat, ctím ten překlad, ale kdybych někde uvázla, tak se z toho, doufám, obratně dostanu," podotýká.

Remundová má narozeniny o den dřív než Janžurová. Malou společnou oslavu devětačtyřicetin a osmdesátin plánují v restauraci, jinak mají spoustu pracovních povinností.

"Znám maminku ze všech možných úhlů, takže by se dalo říct, že mám zkušenost se všemi jejími polohami. Ale pořád je to pro mě plné života, vždy je to od ní velice poctivě odpracovaná práce, je do ní stoprocentně ponořená a zvídavá. Na jevišti působí jako holčička. Takže nevidím osmdesátiletou dámu, ale holčičku ze Žirovnice, kterou znám jenom ze starých fotografií," říká Remundová.

"Její lidský a herecký projev mě okouzluje, nejcennější na něm je, že tu její lidskou laskavost a vřelé srdce je možné vidět v životě i na jevišti nebo ve filmu," doplňuje.

Také Janžurová si dceru jako režisérku chválí. "Dělá to skvěle, se zaujetím a jasnou ideou, je vytrvalá, trpělivá, když nejsem schopná něco hned vstřebat, při režírování se neprosazuje z nějakého sobeckého chtění uplatnit se za každou cenu. Ještě k tomu všemu mi připravuje obědy, vozí mě do divadla autem a doma pak vodí na procházky, abych rozhýbala klouby," popisuje Janžurová.

Ta má ovšem i jiné plány. S režisérem a hercem Miroslavem Krobotem bude převážně v srpnu točit film Šnajdr, předtím začne pracovat na televizní pohádce s režisérem Karlem Janákem. A věnuje se zlínské herecké škole.

"Já si vždycky myslela, že v těchto mladistvých letech, která mám, si konečně budu číst všechny ty odložené knihy a možná se koukat na svoje filmy s pocitem, že jsem toho přece neudělala málo, zkrátka že si budu už jenom takhle užívat. Přesto je pro mě pořád důležitější jít dál ve své profesi a ještě se v ní o něco snažit. I když mě napadá, jestli tohle třeba nebude moje poslední divadelní role," říká Janžurová.

Na scéně Národního divadla se objevila v roce 1960, kdy ještě jako posluchačka pražské DAMU ztvárnila Panskou v Krejčově inscenaci Čechovova Racka.

Mezi její nejslavnější filmy patří Penzion pro svobodné pány nebo Svatba jako řemen Jiřího Krejčíka, Petrolejové lampy a Morgiana od Juraje Herze, Kočár do Vídně režiséra Karla Kachyni, Pane, vy jste vdova Václava Vorlíčka a filmy Alice Nellis Ene bene a Výlet.

Pražské Divadlo Kalich před třemi lety uvedlo autorskou komedii Veletoč, kterou Janžurová napsala na námět kolegyně Jany Paulové. Loni herečka převzala cenu Kristián za celoživotní přínos kinematografii.

V Kukačkách jsem hrozně chtěla Olgu hrát. Měla jsem obavu, jak bude téma záměny dětí přijato diváky, situaci jsem si do morku kostí nechtěla připustit | Video: Daniela Drtinová, DVTV
 

Právě se děje

před 20 minutami

Slavná sopranistka tvrdí, že s ní francouzská policie jednala jako se zločincem

Jihoafrická sopranistka Pretty Yende tvrdí, že s ní francouzští policisté při kontrole na letišti Charlese de Gaulla v Paříži zacházeli jako se zločincem. "Svlékli mě a prohledali, jako bych byla zločinec, a umístili mě do cely," tvrdí zpěvačka.

Ta podle policistů přicestovala v pondělí z Milána na jihoafrický pas, v němž neměla vízum. "Nebyl tam ani v jedné chvíli žádný incident," tvrdí policejní zdroj a popírá, že by se sopranistka kvůli letištní kontrole musela svléknout. Z místnosti, kde čekala na vyřízení případu, vyšla po hodině a půl s vízem, které jí povolovalo vstup na francouzské území, a barva její kůže nehrála žádnou roli, řekl zdroj z letiště agentuře AFP. "Pro lidi, jako jsem já, je policejní násilí skutečné," tvrdí naopak pěvkyně. Do Francie přiletěla proto, že zpívá Belliniho operu Náměsíčná v Théâtre des Champs-Élysées.

Zdroj: ČTK/AFP
před 23 minutami

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce trati za 2,6 miliardy Kč

Mezi Berounem a Královým Dvorem skončila rekonstrukce železniční trati, díky níž tudy vlaky budou moci projíždět až stošedesátikilometrovou rychlostí. Zrychlí se tak cestování mezi Prahou a Plzní. Součástí akce byla i obnova berounského nádraží a stanice Králův Dvůr a modernizace zabezpečovacího zařízení. Náklady jsou přes 2,6 miliardy bez DPH, tři čtvrtiny pokryla dotace z Evropské unie.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se zlepšil komfort pro cestující a vznikl i bezbariérový přístup na nástupiště v Berouně i Králově Dvoře. "Zvýšila se traťová rychlost na 160 kilometrů v hodině a zkrátily se jízdní doby. Myslím si, že se už skutečně jedná o koridorovou trať se vším všudy," řekl Svoboda při dnešním slavnostním ukončení prací. Poukázal na to, že nyní je hotová rekonstrukce celého třetího koridoru z Berouna až do Chebu, včetně průjezdu plzeňským uzlem.

Práce na 5,7 kilometru dlouhém úseku mezi Berounem a Královým Dvorem začaly v roce 2016. V první etapě stavbaři opravili osobní nádraží v Berouně. Součástí byla obnova kolejiště, vznikl nový podchod, nástupiště a přístřešky. Přístup na nástupiště pro handicapované zajišťují výtahy. Železniční stanice byla také vybavena informačním systémem pro slabozraké a nevidomé. Dělníci vyměnili technologická zařízení a obnovili kolejiště na seřaďovacím nádraží.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

Průměrný obrat regionálních obchodních center loni klesl o 25,5 procenta

Průměrný roční obrat regionálních obchodních center (OC), vyjma Prahy, loni po šesti letech růstu podle analýzy společnosti CBRE meziročně klesl o 25,5 procenta. Nejvíce byly v centrech zasažené gastronomické provozy, u kterých propad proti roku 2019 činil 36 procent. Návštěvnost regionálních OC se v uplynulém roce meziročně snížila o 29 procent, lidé ale v centrech více utráceli. Hodnota průměrného nákupního koše vzrostla o 5,7 procenta na 233 korun za jednu návštěvu. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index, kterou letos podeváté připravila společnost CBRE.

Gastronomie byla v nákupních centrech podle CBRE nejdynamičtějším odvětvím posledních tří let, jež v minulosti zaznamenávalo dvouciferný růst. Prostor pro stravovací provozy se v centrech rozšiřoval. Podle vedoucího maloobchodního sektoru a oddělení správy OC v CBRE Tomáše Míčka byla gastronomie v minulém roce v důsledku protiepidemických opatření uzavřená zhruba 130 dní.

"Vloni sehrál rozhodující roli podíl, jaký měly na celkové ploše obchodních center ty obchody a služby, které mohly být i přes vládní omezení v provozu. Právě tito nájemci nakonec ovlivňovali celkovou návštěvnost centra i jeho ekonomické výsledky," řekl Míček.

Móda, která je na nákupní ploše typického regionálního centra (bez započítání Prahy) zastoupená nejvíce, když zaujímá 37 procent plochy, loni zaznamenala propad obratu o 34 procent, hned za ní byly doplňky s poklesem zhruba 32 procent. U těchto kategorií podle CBRE sehrála roli sezonnost. Prodejci kvůli zásobám neprodaných kolekcí neměli dostatek peněz na nákup nového zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy