Glosa: Dvě noci na Karlštejně nepostrádají vtip. Místo soudobé satiry ale nabízí výlet do 90. let

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
21. 9. 2017 15:34
Scenárista Petr Kolečko a režisér David Drábek chtěli pro Divadlo Kalich napsat divadelní hru z golfového prostředí. Vznikl pokus o soudobou společenskou satiru, který si ale až příliš pomáhá humorem a reáliemi z přelomu tisíciletí.
Dvě noci na Karlštejně: Lucie Benešová, Václav Kopta, Jana Bernášková a Igor Chmela
Dvě noci na Karlštejně: Lucie Benešová, Václav Kopta, Jana Bernášková a Igor Chmela | Foto: Richard Kocourek

Komedii Dvě noci na Karlštejně vytvořili scenárista Petr Kolečko a režisér David Drábek přímo pro Divadlo Kalich, kde měla hra 20. září premiéru. Autoři se tu potkali už při práci na úspěšné inscenaci Žena za pultem 2 - Pult osobnosti, napsané pro Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse.

Kolečko se navzdory mládí řadí již nějakou dobu do scenáristické extraligy, stejně jako Drábek do té režisérské. Komedie z prostředí českých zbohatlíků tak nezklame osvědčeným Kolečkovým smyslem pro ironii ani Drábkovými jevištními experimenty a záměrným rozbíjením formy.

Inscenaci autoři zasadili do dnešní doby, postavy sem tam prohodí žert na Andreje Babiše a další podnikatele. Sarkastické pojetí podnikatelského prostředí a "golfové kasty" zase dává tušit, že jde o společenskou satiru.

Jenže okázale nevkusný a buranský velkopaštikář Boris (Václav Kopta) ve svých křiklavě zlatých kalhotách jako by spíše přišel z 90. let než ze současnosti. Dnes by těžko obstál jako jeden z nejmocnějších podnikatelů v zemi, pakliže by vlastnil jen továrnu na husí játra a koupil Karlštejn s přilehlým golfovým hřištěm.

Jeho choť Iveta (Lucie Benešová), "nejlepší česká manželka", představuje archetyp pragmatických žen, které si berou bohaté, aby si mohly užívat bezstarostného života v luxusu.

Jenže její odkazy k tomu, že bývala manželkou hokejisty v zámoří či podnikatele na Seychelách, také míří více do minulosti. Ani vyzdvihovaná schopnost kdekoliv sehnat pravý český knedlík a uvařit vepřo-knedlo-zelo se v době, kdy frčí zdravá strava, nezdá jako přesvědčivá devíza. 

Je také otázka, kdo je předobrazem českého kosmonauta Vojtěcha (Igor Chmela), jenž se vrátil z mise na Mars a je národním hrdinou a celebritou.

Rysy "české celebrity obecné", která by se přímo nabízela k parodii, nemá a cesta na Mars i český kosmonaut jsou na další desítky let spíše utopií. Proč tu je celebritou právě kosmonaut, napoví závěr inscenace, do níž autoři semelou kromě E.T. - Mimozemšťana i Vetřelce. Vojtěch je sice iniciátorem humorných situací, působí ale tak, jako kdyby do hry vypadl ze seriálu Kosmo. A zatímco ústřední dvojce novomanželů působí, že trochu zaspala dobu, on ji naopak předběhl.

Marika (Jana Bernášková), dcera miliardáře a stavitele golfových hřišť, pak je zřejmě prototyp "zlaté mládeže", která má na dosah tolik rodinných peněz, že na práci nebude muset sáhnout, zároveň ale neví, co se sebou.

Míchá se v ní luxus s ekologickým aktivismem, od začátku je ale pojata natolik absurdně, že ani ona k vykreslení dnešní doby příliš nepřispívá.

Dvě noci na Karlštejně

Divadlo Kalich, Praha
Autor: Petr Kolečko
Režie: David Drábek
Hudba: Darek Král
Hrají: Lucie Benešová, Igor Chmela, Jana Bernášková, Václav Kopta
Premiéra: 20. září 2017

Kdo se těší na svižné, vtipné a vypointované repliky Petra Kolečka, dočká se. Kdo se těší na režisérské úlety a absurdity režiséra Davida Drábka, dočká se (v druhé půli) také. Nepovedená svatební noc v komnatě Karla IV. na Karlštejně, kde má být zplozen golfově nadaný potomek, opravdu stojí za to.

Kolečko s Drábkem však mohli jasněji říci, čím chtějí Dvě noci na Karlštejně být. V první půli totiž rozehrají soudobou satiru, v té druhé nechají kosmonauta porodit Vetřelce, z postav se stanou komiksoví hrdinové a autoři jako kdyby divákům vzkazovali: "Vlastně se to neděje dnes a není to satirický pohled na českou společnost. Takže z první poloviny raději nic nevyvozujte."

 

Právě se děje

Další zprávy