Husa na provázku uvádí hru o stáří, inspirovaly ji také domovy pro seniory

ČTK ČTK
17. 1. 2020 16:31
Stárnutí a jeho vnímání jsou tématem nové inscenace brněnského Divadla Husa na provázku nazvané Domov na konci světa. Podle jejích autorů současná společnost uctívá kult mládí, přitom rok od roku stárne.
Snímek ze zkoušky hry Domov na konci světa.
Snímek ze zkoušky hry Domov na konci světa. | Foto: Husa na provázku

Kolektivní dílo v režii Anny Davidové, umělecké šéfky souboru, má premiéru tento pátek v Brně, příští neděli 26. ledna jej uvede pražské Divadlo Archa. Autoři hru prezentují také jako "výroční zprávu ze světa seniorů".

Režisérka Anna Davidová.
Režisérka Anna Davidová. | Foto: Husa na provázku

"Na začátku stál náš společný zájem o témata spojená s fenoménem stáří - a to nejen v rovině celospolečenské, ale také osobní. Víme, že společnost stárne, je však třeba tuto skutečnost nahlížet pouze jako civilizační problém či hrozbu, jak nás zhusta přesvědčují někteří experti a média?" táže se umělecká šéfka souboru Davidová.

Přípravu inscenace podle ní provázelo poctivé hledání. "I samotný zkušební proces s herci jsme začali studiem - téměř dva týdny jsme na zkoušky zvali odborníky z oborů sociální gerontologie či paliativní medicíny, praktiky z oblasti péče o seniory či doprovázení umírajících," popisuje režisérka.

Divadelníci také navštívili domov pro seniory a na vlastní kůži si vyzkoušeli sadu pro simulaci stáří neboli gerontooblek.

V inscenaci se otiskly i osobní příspěvky a postoje herců Husy na provázku. "Z bytostného zájmu jsme se chtěli dotknout témat spojených se stářím, zcela vědomě však z pohledu těch, kteří je na vlastní kůži pocítí až za řadu let," uvádí dramaturgyně Kateřina Menclerová.

"Naše společnost, posedlá mládím a výkonností, stárne. Vytěsněním stáří a smrti kamsi na okraj však nedosáhneme dokonalosti ani nesmrtelnosti, docílíme jen dobrovolného ulpívání na povrchu a ztráty důležitých životních obrysů," dodává Menclerová, která je zároveň spoluautorkou scénáře.

Režisérka Davidová ke spolupráci přizvala kostýmní výtvarnici Petru Vlachynskou a hudebníka Martina Konvičku, kteří se podíleli také na její inscenaci Pravidla bincárny. Scénu navrhl Nikola Tempír. Na pohybové složce pracovala Adéla Laštovková Stodolová.

Po páteční premiéře bude Domov na konci světa v Brně uveden znovu v sobotu 18. ledna a dále 12. a 13. února.

 

Právě se děje

Další zprávy