Divadelní Ceny Alfreda Radoka končí. Sporem o jejich smysl

ČTK ČTK
Aktualizováno 1. 7. 2014 11:27
Vznik ceny podpořil před dvaadvaceti lety Václav Havel. Zanikají kvůli rozepři časopisu Svět a divadlo a Nadačního fondu Alfréda Radoka.
Projekt Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J., který v režii Jana Mikuláška uvedla brněnská Reduta a nově také Divadlo Na zábradlí, je Inscenací roku 2013 a získal Cenu Alfréda Radoka.
Projekt Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J., který v režii Jana Mikuláška uvedla brněnská Reduta a nově také Divadlo Na zábradlí, je Inscenací roku 2013 a získal Cenu Alfréda Radoka. | Foto: KIVA

Praha - Divadelní Ceny Alfréda Radoka po dvaadvaceti letech končí. Oznámila to správní rada nadačního fondu, který je uděluje. Uzavírá se tak tradice prestižních ocenění udělovaných kritickou obcí a nesoucích jméno tohoto předního českého divadelníka.

"Rozdílné názory organizátora soutěžní ankety časopisu Svět a divadlo a Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka na podobu inscenačních cen vyústily v obtížně řešitelnou situaci," uvedli členové správní rady k důvodům konce nejstaršího z ocenění udělovaných v České republice za umělecké počiny v oboru divadla.

Cena Alfréda Radoka byla poprvé udělena za rok 1992 inscenaci Don Juan a Faust režisérky Hany Burešové. Byla to po roce 1989 první z uměleckých cen svého druhu - Thálie byly poprvé předány o rok později.

Přes dvě dekády měla cena podle správní rady svůj význam, který se ale postupně vytrácí. "Václav Havel, z jehož iniciativy Radokova cena původně na podporu dramatické tvorby v roce 1992 vznikla, svou přítomností už bohužel nemůže pozvednout toleranci a prchající význam ceny. A proto je čas ji uzavřít a dát prostor pro případný vznik ceny nové," dodali členové rady.

"Hodnota každé ceny je v kvalitě udělující poroty, v osobnostech, které cenu zaštiťují, a (nebo) ve finanční odměně, kterou cena skýtá, protože samotné kritérium umělecké kvality je relativní. Důležitější než finanční odměna bylo odborné a početné složení hlasujících kritiků," uvedl fond ve svém prohlášení.

"Z našeho pohledu nic nekončí. Anketa bude pokračovat dál a snad budou i ceny, i když pod jiným názvem," reagoval na prohlášení nadačního fondu šéfredaktor SAD Karel Král. "Nadační fond mě v březnu, tedy po vyhlášení cen, oslovil, zda bychom byli ochotni pokračovat a za jakých podmínek. Naše vyjádření jsme odeslali a v dubnu se ptali na odpověď. Dodnes jsme ji nedostali," řekl.

Významní představitelé kulturního světa propůjčovali ceně její význam, anketu organizoval měsíčník Svět a divadlo (SAD), každoročně v ní hlasovalo až osm desítek kritiků a publicistů.

Bývalý dlouholetý předseda nadačního fondu, spisovatel a scenárista Jiří Stránský, zániku cen lituje. "Ale v současné situaci se nic jiného nedalo dělat. Osobně si myslím, že to není jen vina jedné strany, protože správní rada nepracovala, jak má," řekl.

Spory mezi nadací a měsíčníkem SAD jako organizátorem ankety začaly loni a skončily rozhodnutím, že ceny už nebudou udělovány. Členové fondu to zdůvodnili tím, že kategorie i způsob rozhodování o laureátech jsou dlouho neměnné, což na jedné straně posiluje jejich hodnotu, ale občas bývá i důvodem kritiky. Ale že anketa bude zachována a výsledky vyhlásí.

Časopis SAD pak z ní jako spoluzakladatel nadace vystoupil. David Radok mu v prosinci nedal svolení k tomu, aby časopis na základě ankety dál nazýval své ceny jménem jeho otce. Fond se pak dohodl s agenturou CCL o letošním ročníku - k vyhlášení došlo začátkem března.

Ve správní radě jsou například proděkanka Hudební fakulty Akademie múzických umění Ingeborg Radok Žádná a ředitelka IDU Pavla Petrová, jejími čestnými členy jsou i Ladislav Chudík a Josef Topol. V minulosti byli čestnými členy také Václav Havel, Marie Radoková, Rudolf Hrušínský, Luboš Pistorius a Jiřina Jirásková.

Nadační fond připravuje na závěr roku několik akcí k připomenutí 100. výročí Radokova narození ve spolupráci s Knihovnou Václava Havla, Divadlem Archa, Divadlem v Dlouhé a Institutem umění - Divadelním ústavem (IDU). V den výročí 17. prosince se v Arše uskuteční večer v režii Hany Burešové. V dalších letech se chce věnovat propagaci a překladům dramatické tvorby dle svého původního poslání.

 

Právě se děje

Další zprávy