Dejvické divadlo má nový hit. Trojan dává i nejbrutálnějším vtipům jistou eleganci

Marie Reslová Marie Reslová
22. 12. 2022 17:36
V pražském Dejvickém divadle mají nový divácký hit: „generační“ komedii Petra Zelenky nazvanou Fifty. Jejím hrdinou je architekt David, padesátník v porozvodové krizi a vztahovém zmatku, kterého v autorově režii s odzbrojujícím vtipem hraje Ivan Trojan.

Sebeironie a bonmoty tohoto stárnoucího cynika s chlapeckým úsměvem spolehlivě dostávají do postele každou ženu, která vstoupí na palubu hausbótu, kam se po rozvodu odstěhoval. Jen ten vysněný sex ve třech Davidovi dost kuriózně překazí prezidentské volby.

Petr Zelenka zručně vykonstruoval lehce bizarní story, která po dvaceti letech pomyslně navazuje na jeho úspěšné Příběhy obyčejného šílenství, jimiž v Dejvickém divadle jako dramatik debutoval. Jeho nyní už životem ošlehaní hrdinové řeší především neutěšené a různě komplikované partnerské vztahy. Popravdě většinou jde o "prcání", jak se ve hře žoviálně říká sexuálním aktivitám.

Zpovzdálí do všeho vstupuje politika. Autor zasadil děj do začátku roku 2018, kdy byl podruhé zvolen prezidentem Miloš Zeman, který se tu stává vděčným objektem sarkastických glos, stejně jako ekologický a jiný aktivismus nebo česká varianta hnutí #MeToo poukazující na nevhodné chování vysokoškolských pedagogů.

Fifty je dobře napsaná konverzační komedie plná zábavných, zelenkovsky obskurních situačních zvratů i hlášek s potenciálem zlidovět. Jako třeba ironický překlad transparentu z ekologické demonstrace Eat pussy, not meat, tedy Nežer maso, bašti ku*du.

Z arzenálu starších mužů

Někoho může text zaskočit zvýšenou frekvencí nekorektního, místy až "hospodského" humoru, jejž publikum oceňuje hlasitým smíchem. David třeba glosuje sexuální preference kolegy Jana slovy "Mít mladou holku, to umí každej. Ale rozdat si to s bábou…", zatímco studentka Nina na jiném místě uklidňuje Davidovu přítelkyni výrokem "Starý chlapy fakt neprcám".

Podobnými vtípky, jaké známe většinou z vyjadřovacího arzenálu starších bílých heterosexuálních mužů, se to v textu přímo hemží. Bohužel aniž by autor jejich zvýšenou frekvenci posléze povýšil na nějaký metaforický obraz jako jiná inscenace Dejvického divadla, Ucpanej systém. 

Spíš je možné žerty vnímat coby formu záměrné autorské provokace či protestu proti takzvané cancel culture. Ostatně jako celý Davidův příběh, jenž se v Trojanově podání vyznačuje roztomilým, ale přece jen nepřehlédnutelným cynismem intelektuálního macha.

Petr Zelenka zůstává ve Fifty zábavným glosátorem doby, do hloubky charakterů ani společenské situace se nepouští. Svědčí o tom i umně sestrojené zápletky, které leckdy nepravděpodobně, v zájmu divácky atraktivní pointy, ohýbají povahy postav k bizarnosti či - hůře - k sentimentu. Takové je i vyústění Davidova příběhu, kterému autor skoro za každou cenu připravil dojemně pozitivní konec.

Václav Neužil, Klára Melíšková, Ivan Trojan a Veronika Khek Kubařová.
Václav Neužil, Klára Melíšková, Ivan Trojan a Veronika Khek Kubařová. | Foto: Hynek Glos

A hausbót pluje

Jako režisér se Zelenka opírá o srozuměný herecký potenciál dejvických herců a velmi povedenou scénografii Nikoly Tempíra. Ten na jevišti vytvořil maketu hausbótu, včetně venkovní paluby se zábradlím. Za jeho okny vidíme domy na vltavském břehu. Iluze je téměř dokonalá, do malé kuchyňky teče voda a nakonec se obytné plavidlo dává i do pohybu.

Ivan Trojan začíná svou hereckou kreaci, skryt za dveřmi záchodu, nekonečným prostatickým močením a sebeironickým vtipem: "To je prostě stáří. Než se vymočíš, iPhone přijde s novým modelem."

Davidův intelektuální, místy až bezohledný humor balancuje na hraně, ale Trojan i těm nejbrutálnějším vtipům dává jistou eleganci. Suverénně se pohybuje mezi udivenou hravostí kluka, bavícího se absurditou situací, a pózou unaveného znalce života, kterého už nic nezaskočí. V jeho sexuálních narážkách není ani stín oplzlosti, což naštěstí platí pro všechny účinkující.

V konverzačních přestřelkách Trojanovi vtipem zdatně sekunduje Veronika Khek Kubařová. Vytvořila žensky přitažlivou právničku a Davidovu přítelkyni Janu, jíž nemilosrdně tikají biologické hodiny. Skvěle vystihuje citlivost i zranitelnost postavy skryté pod maskou suverénní, emancipované ženy, kterou hned tak něco nerozhází.

Vřelost a empatie, ale i věcnost a klid kontrastující s tím, jak vztahy a vyhrocené situace prožívají ostatní, vnáší do inscenace Elizaveta Maximová v souladu s charakterem mladé ženy jménem Poly, poloviční Rusky. Její přítel Tom v podání Tomáše Jeřábka je neodolatelné hovado. Za vizáží hlučného, robustního primitiva dodávajícího si sebevědomí lajnami koksu můžeme nejistého člověka s otevřeným srdcem opravdu jen tušit.

Na snímku z inscenace Fifty jsou Tomáš Jeřábek a Veronika Khek Kubařová.
Na snímku z inscenace Fifty jsou Tomáš Jeřábek a Veronika Khek Kubařová. | Foto: Hynek Glos

Výborně obsazené jsou i další figury: intelektuálně trošku pomalejší bubeník Roman, kterého hraje Václav Neužil, vysokoškolský pedagog Jan se zalíbením ve starších ročnících v podání Martina Myšičky, sexuálně pragmatická studentka a aktivistka Nina, ztvárněná Denisou Barešovou, nebo Davidova exmanželka v osvědčené sekernické poloze Kláry Melíškové.

Není pochyb, že z téhle inscenace půjde domů otrávený jen málokdo. Dejvické divadlo má v repertoáru spolehlivě divácký titul, který sice moc nepřekvapí, ale očekávání svého publika naplní vrchovatě.

Divadlo

Petr Zelenka: Fifty
Režie: Petr Zelenka
Dejvické divadlo, Praha, premiéra 3. prosince, nejbližší reprízy 11., 12. a 26. ledna.

 

Právě se děje

Další zprávy