Korytářová, jež v Liberci působí od roku 2004, pojala Vlastu Buriana s lehkostí, smyslem pro jeho klaunství, aniž by jej ovšem napodobovala, a také s empatií pro jeho citovou nevyrovnanost i tragické rysy hercova osudu. "Jde o zcela neobvyklý a mimořádný výkon nejen v našem časovém úseku, ale i v kontextu výkonů mnohem delší doby," myslí si porota.
Rašilov v protiválečné hře Moje říše je z tohoto světa ztvárnil jejího německého autora Wolfganga Borcherta. Dle hodnotitelů naplnil expresivní vize režiséra Miroslava Bambuška. Zdrcujícím způsobem nastavuje zrcadlo světu, jenž nenabízí ani důstojnou alternativu k životu deprimovaného člověka, ani východisko z jeho vyhoření.
Sošku pro činoherce do 33 let si ze sobotního předávání odnáší Dalibor Buš z brněnské Husy na provázku. Thálii za šíření divadelního umění v televizi obdržel čtyřiasedmdesátiletý režisér a scénárista Viktor Polesný. Porota vyzdvihla jeho interpretace divadelních představení na obrazovkách.
Cenu České akademie divadelníků převzal devětasedmdesátiletý Martin Hilský za překlady her Williama Shakespeara. Emeritní profesor pražské Univerzity Karlovy za ně již dříve získal ocenění projektu Česká hlava či Medaili Za zásluhy, roku 2001 byl jmenován čestným členem Řádu britského impéria. V poslední době se může pyšnit Magnesií Literou za téměř osmisetstránkovou knihu Shakespearova Anglie.
V kategorii alternativní divadlo se raduje Nela H. Kornetová za sólovou performanci Badman z pražského Studia Alta. Herečka a režisérka působí především v Norsku, umělecky vede mezinárodní skupinu T.I.T.S. Badman je její autorský sólový projekt plný historických i soudobých obrazů zkázy a deprese, z nichž se rodí vzdor, vzpurnost a punk, uvádějí pořadatelé.
V oboru loutkové divadlo je vítězem Gustav Hašek za roli Matěje Kopeckého v inscenaci Bratři naděje pražského divadla Minor. Dle poroty bravurně ovládá psychologické i výrazně stylizované herectví, stejně jako pečlivou práci s předmětem či loutkou. Jeho Kopecký je hlavním průvodcem rodinným příběhem čtveřice loutkářů a legionářů. V podání Haška působí rozhodně, přímočaře, jako prototyp silného hrdiny, s nímž se může identifikovat nejen dětské publikum.
Thálii za celoživotní mistrovství v kategorii alternativní divadlo si odnáší třiasedmdesátiletý herec, mim, dramatik a scenárista Boleslav Polívka. Z činoherců pak Thálie za celoživotní mistrovství dostali Veronika Forejtová a František Němec. Ten se ceremoniálu nezúčastnil, sošku za něj převzala dcera Klára. "Táta doma leží s covidem. Mám milou povinnost vás od něj pozdravovat a vyřídit lítost, že tu nemůže být," řekla.
V kategorii balet sošky dostali polská rodačka Natalia Adamská a španělský rodák Sergio Méndez Romero. Adamská byla oceněna za titulní roli v inscenaci Carmen ostravského Národního divadla moravskoslezského. Její technická suverenita a přirozený projev od prvního okamžiku utvářejí sebevědomou, přesvědčivou a krásnou postavu moderní dívky plné vášně, lásky a svobody. Carmen v podání Adamské je výjimečným zjevením na taneční scéně v minulé sezoně, myslí si hodnotitelé.
Romera ocenili za hlavní roli v inscenaci Sólo pro tři olomouckého Moravského divadla, do nějž přišel po sedmi letech v ostravském baletu. Tančí s kytarou na hudbu Jacquese Brela, Vladimíra Vysockého a Karla Kryla. Pro songy tak rozdílných autorů nachází pravdivý výraz; pohybem nevyjadřuje jen texty, ale především jejich smysl, hloubku a niterná sdělení, uvedla porota.
Za celoživotní dílo v kategorii balet, tanec a pohybové divadlo získala Thálii choreografka a pedagožka Libuše Králová, někdejší plzeňská primabalerína.
V kategorii muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry uspěla Hana Fialová. Oceněna byla za titulní roli v muzikálu Květiny pro paní Harrisovou, uvedeném Národním divadlem moravskoslezským. Přesně vystihla bezelstnou povahu, spontánní laskavost a dobrosrdečnost uklízečky Ády Harrisové. V jejím hereckém i pěveckém ztvárnění se přesvědčivě zrcadlily všechny Ádiny touhy, krize a pády, myslí si porotci.
Z mužů v téže kategorii uspěl Lumír Olšovský za ztvárnění profesora Henryho Higginse v inscenaci muzikálu My Fair Lady, kterou uvedlo plzeňské Divadlo J. K. Tyla. Dle hodnotitelů podal po všech stránkách bravurní výkon. Je samolibý, sarkastický, pohrdá city druhých, ale pak je jich najednou sám plný. Olšovského herecký a pěvecký koncert je podpořený jeho charismatem, energií, humorem a lehkostí, díky kterým si diváky získává i přes negativní vlastnosti své postavy, míní pořadatelé.
Thálii za celoživotní mistrovství převzala operetní a muzikálová zpěvačka Galla Macků, jež byla sólistkou Hudebního divadla v Karlíně. Strávila v něm 32 let.
V kategorii opera uspěla Jana Sibera za roli Manon Lescaut v inscenaci Manon ostravského Národního divadla moravskoslezského. Dle poroty vytvořila portrét ženy, která prochází poměrně velkým obloukem - od zamilované dívky přes šťastnou, leč koketní ženu až po osudem ztýranou a umírající hrdinku.
Barytonista Martin Bárta byl odměněn za ztvárnění Jaga ve Verdiho Otellovi, jehož uvedlo liberecké Divadlo F. X. Šaldy. "Jeho Jago nepromarní žádnou šanci k tomu, aby dále roztáčel ničivou spirálu intrik, pomluv a úkladů. Jagovo Credo je v Bártově pojetí strhujícím zhmotněním lidského zla. Pěvec v této postavě naplno rozeznívá svůj dramatický potenciál a zlověstnou barvou i dynamikou projevu tak dokresluje Verdiho i Shakespearova antihrdinu," konstatovala porota.
Za celoživotní mistrovství byla oceněna altistka a mezzosopranistka Libuše Márová, emeritní sólistka opery Národního divadla. Nyní vyučuje zpěv na hudební fakultě pražské Akademie múzických umění.
Celkem bylo letos uděleno 19 Thálií, jimiž jsou od roku 1993 odměňovány nejlepší divadelní výkony. Ocenění je pojmenováno po antické múze komedie.
Vítězové Cen Thálie 2022
Činohra
Ženský výkon - Veronika Korytářová (role Vlasty Buriana v inscenaci Burian autora Tomáše Dianišky, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)
Mužský výkon - Saša Rašilov (role Borcherta v inscenaci Moje říše je z tohoto světa autorů Wolfganga Borcherta a Miroslava Bambuška, Studio Hrdinů, Praha)
Opera
Ženský výkon - Jana Sibera (role Manon Lescaut v opeře Julese Masseneta Manon, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
Mužský výkon - Martin Bárta (role Jaga v opeře Giuseppe Verdiho Otello, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec)
Muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry
Ženský výkon - Hana Fialová (role Ády Harrisové v muzikálu Květiny pro paní Harrisovou, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
Mužský výkon - Lumír Olšovský (role Henryho Higginse v muzikálu My Fair Lady, Divadlo J. K. Tyla, Plzeň)
Balet, tanec a pohybové divadlo
Ženský výkon - Natalia Adamská (titulní role v inscenaci Carmen, Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava)
Mužský výkon - Sergio Méndez Romero (jako On v inscenaci Sólo pro tři, Moravské divadlo, Olomouc)
Alternativní divadlo
Nela H. Kornetová (výkon v inscenaci Badman, T.I.T.S. ve Studiu ALTA, Praha)
Loutkové divadlo
Gustav Hašek (role Matěje Kopeckého v inscenaci Bratři naděje, Divadlo Minor, Praha)
Ceny za celoživotní mistrovství
Veronika Forejtová - činohra
František Němec - činohra
Libuše Márová - opera
Libuše Králová - balet
Galla Macků - opereta a muzikál
Boleslav Polívka - alternativní divadlo
Cena České akademie divadelníků
Martin Hilský - za překlady Shakespearových děl
Cena pro mladého umělce do 33 let
Dalibor Buš - Divadlo Husa na provázku, Brno
Cena Thálie za šíření divadelního umění v televizi
Viktor Polesný, režisér