Na Cenách divadelní kritiky může uspět hra o Zahradníčkovi nebo brněnská opera

ČTK ČTK
24. 2. 2021 15:51
Inscenace o básníkovi Janu Zahradníčkovi, kterou připravil spolek Jedl, tuto středu získala čtyři nominace na Ceny divadelní kritiky. Pořadatelé oznámili finalisty v osmi kategoriích. Divadlem roku se kromě Jedlu mohou stát Horácké divadlo Jihlava, Městská divadla pražská nebo Cirk La Putyka.
Opera Monument, kterou v režii Davida Radoka uvedlo Národní divadlo Brno, je jedním z finalistů v kategorii Poprvé uvedená česká hra roku 2020.
Opera Monument, kterou v režii Davida Radoka uvedlo Národní divadlo Brno, je jedním z finalistů v kategorii Poprvé uvedená česká hra roku 2020. | Foto: Marek Olbrzymek/NdB

Výsledky oznámí pořádající časopis Svět a divadlo na svém Facebooku a YouTube příští středu 3. března.

O cenách rozhoduje téměř sedm desítek divadelních kritiků. Kolik inscenací uvedených v roce poznamenaném pandemií koronaviru posuzovali a o kolik jich bylo méně než dřív, pořadatelé neuvedli.

Na inscenaci roku je kromě titulu Zahradníček: Vše mé je tvé nominováno uvedení opery Leoše Janáčka Osud, kterou v brněnském Národním divadle režíroval Robert Carsen, a hra Egona Tobiáše Malý stvořitel, kterou též uvedl Jedl. Ve 40 minutách představuje život a dílo Franze Kafky. Toho hraje Karel Dobrý.

Představení v režii Jana Nebeského bylo uvedeno v domě U Minuty na Staroměstském náměstí v Praze, kde Kafka bydlel s rodiči. "Hraje se v úzké místnosti, údajně bývalé kuchyni, i v temné vstupní hale. Vše evokuje zašlost a obskurní atmosféru domů připomínajících labyrinty, jak ji známe z Kafkových povídek," popsala v recenzi Malého stvořitele kritička Marie Reslová.

Slavný kanadský režisér Carsen uvedl Janáčkův Osud vloni na podzim na festivalu Janáček Brno. Bylo to poprvé, kdy mohli Češi vidět jeho původní práci.

"Hudební nastudování šéfdirigenta zdejší opery Marka Ivanoviće a režie hostujícího Kanaďana Roberta Carsena v plné síle ukázaly kvalitu méně hraného dramatu, jehož nepřehledné libreto nese úchvatná hudba. Inscenace tím vlastně popřela tvrzení samotné opery, že velké a pravdivé dílo v podstatě nelze dokončit," zhodnotil kritik Boris Klepal.

Hra o Janu Zahradníčkovi, vycházející z jeho korespondence a veršů, na Cenách divadelní kritiky vynesla také nominace za herectví Lucii Trmíkové, jež ztvárnila básníkovu ženu Marii. Katolického autora, jemuž dlouholetý komunistický žalář fatálně podlomil zdraví, hraje rovněž nominovaný Saša Rašilov.

"Jan Nebeský je v posledních letech ve velké režijní formě, stejně jako herecky Lucie Trmíková, která se stává stále podstatnější personou českého divadla. Její výkon v roli Zahradníčkovy ženy je pro mě jeden z nejintenzivnějších, jaké jsem za dlouhou dobu v divadle viděl," řekl vloni pro Aktuálně.cz teatrolog Michal Zahálka.

V kategorii Poprvé uvedená česká hra roku 2020 jsou mezi finalisty Tobiášův Malý stvořitel, Kacířské eseje Miroslava Bambuška, 294 statečných v režii Tomáše Dianišky a opera Monument, kterou v režii Davida Radoka uvedlo Národní divadlo Brno.

Kacířské eseje jsou nazvané podle díla, v němž filozof Jan Patočka dovršil své úvahy o smyslu dějin a přirozeném světě lidského života. "Publikum dostává k přemýšlení jakýsi sumář Patočkova světa - jeho myšlenek, inspirací a občanského angažmá. Není to žádný suchopárný výčet, nýbrž místy expresivní a osobně prožitý portrét výjimečné osobnosti na pozadí dějin, který klade i nepříjemné otázky," uvedlo o inscenaci Aktuálně.cz.

Hrou 294 statečných připomnělo Divadlo pod Palmovkou operaci Anthropoid. Dokumentární fikci ze zákulisí atentátu na Reinharda Heydricha napsal i režíroval Dianiška, sám na premiéře ztvárnil říšského protektora.

"O hrdinství odbojářů a brutální nacistické perzekuci vypráví s respektem k historickým faktům, ale také s nadsázkou. Neostýchá se použít ani drastický humor či estetiku akčních filmů," napsalo Aktuálně.cz.

Opera Monument pak měla premiéru v brněnském Národním divadle vloni v únoru. Inspirovaná je osudem sochaře Otakara Švece, který spáchal sebevraždu ještě před odhalením obřího Stalinova pomníku, jejž vytvořil na pražské Letné.

"Monument je podobenstvím o umělci, jenž podlehl politickému tlaku a za extrémně výhodných podmínek přijal zakázku na mimořádné dílo. To přitom ani nemusí být kýčem, jak sochaři mefistofelsky připomíná jeho kolega - autoři posouvají operu k obecnému vyznění už tím, že postavám nedávají konkrétní jména," konstatovalo Aktuálně.cz.

V neoceňované kategorii Největší zážitek ze zahraničního divadla se na první příčce umístila Marie Stuartovna, on-line uvedená Pražským divadelním festivalem německého jazyka. Hru básníka Friedricha Schillera nastudoval berlínský soubor Deutsches Theater, k vidění byla vloni v prosinci.

"Více než dvouhodinová novinka berlínského souboru se pečlivě soustřeďuje na Schillerův text, který líčí mocenský, politický, náboženský, ale také osobní konflikt dvou výjimečných žen ostrovní historie: skotské královny Marie Stuartovny a anglické panovnice Alžběty I.," napsal kritik Tomáš Seidl.

Výjimečná pro letošní ročník Cen divadelní kritiky je kategorie Divadlo z karantény. Nejvíce hlasů v ní získaly projekty (Memento) Mor souboru Depresivní děti touží po penězích, dále Dekameron 2000 od Divadla Na Fidlovačce, Heda Gablerová v podání Činoherního studia Ústí nad Labem, Poledne Divadla Continuo, film Wariot Ideal Frame raté 18 a Cirk La Putyka za iniciativu #kulturunezastavis a další projekty.

 

Právě se děje

Další zprávy