Thálii ovládli herci Tereza Groszmannová a Petr Štěpán. Bodovala i Stárková a Režný

ČTK ČTK
14. 11. 2020 21:34
Porota divadelních Cen Thálie za výkon v činohře ocenila herce Terezu Groszmannovou a Petra Štěpána. Groszmannová uspěla s titulní rolí Mirandolíny v inscenaci brněnského Národního divadla. Štěpán si skleněnou plastiku se stylizovanou hereckou maskou odnesl za roli Satana v inscenaci Ztracený ráj (Zpráva o člověku) Městského divadla Brno.
Tereza Groszmannová získala Cenu Thálie 2020 za roli Mirandolíny v inscenaci Národního divadla Brno.
Tereza Groszmannová získala Cenu Thálie 2020 za roli Mirandolíny v inscenaci Národního divadla Brno. | Foto: ČTK

V případě Groszmannové porota ocenila, že se v jejím provedení "při vší bujaré komediálnosti neztrácí subtilní melancholická nota". Štěpán dle porotců předvádí v Satanovi "důkladně vystavěnou studii silné a mocné bytosti, která nemá démonické rysy, naopak zosobňuje to, co je na zlu přitažlivé".

"Letos se v nominacích objevili četní mimopražští umělci, protože dostali mimořádné příležitosti, které využili," podotkla předsedkyně poroty v kategorii činohry Jana Paterová.

Za mimořádný výkon v oboru muzikál dostala Thálii Erika Stárková za roli Dívky v inscenaci Lazarus Městských divadel pražských. V téže kategorii z mužů uspěl Pavel Režný, cenu obdržel za roli Smrti v inscenaci Elisabeth Divadla J. K. Tyla Plzeň.

Štěpán si odnesl skleněnou plastiku se stylizovanou hereckou maskou za roli Satana v inscenaci Ztracený ráj.
Štěpán si odnesl skleněnou plastiku se stylizovanou hereckou maskou za roli Satana v inscenaci Ztracený ráj. | Foto: ČTK

Stárková kraluje nejen herecky s vnímavostí a dojmem bezprostřední iluze, ale též pěvecky, uvedla porota. Ocenila její pojetí písně Life on Mars od Davida Bowieho, které je vrcholem představení.

Režný z plzeňského divadla dle porotců předvádí komplexní výkon, nezaváhal ani ve velmi náročných pozicích.

V kategorii opera převzala cenu Jana Šrejma Kačírková za roli Julietty v inscenaci Tři fragmenty z Juliette / Lidský hlas Národního divadla Brno. Z mužů obdržel cenu Lukáš Zeman za roli Hraběte Almavivy v inscenaci Figarova svatba Slezského divadla Opava. 

Soprán Šrejmy Kačírkové podle poroty oplývá jiskrností a dramatickou naléhavostí. Vyjádřila jak rozverně bezstarostnou ženskou koketerii Julietty, tak osamělost ženy, jež se při snaze o záchranu vztahu zmítá mezi zoufalstvím a záblesky naděje. Zeman pak v roli hraběte dominoval jako "žárlivý rozzuřený pruďas i záletný proutník".

Cenu za mimořádný výkon v oboru balet, tanec a pohybové divadlo dostala stejně jako loni Alina Nanu za roli Taťány v inscenaci Oněgin pražského Národního divadla. V témže oboru z mužů uspěl Ondřej Vinklát s rolí Josefa K. v inscenaci Kafka: Proces, též uváděnou pražským Národním divadlem.

Za celoživotní mistrovství cenu dostala tanečnice Aneta Voleská.

Za mimořádný výkon v uplynulé sezoně v oboru muzikál dostala Thálii Erika Stárková za roli Dívky v inscenaci Lazarus pražského Divadla Komedie.
Za mimořádný výkon v uplynulé sezoně v oboru muzikál dostala Thálii Erika Stárková za roli Dívky v inscenaci Lazarus pražského Divadla Komedie. | Foto: Patrik Borecký

Nanu podle poroty v roli Taťány v inscenaci Oněgin zúročila sólistické zkušenosti a prokázala vzrůstající úroveň svého interpretačního umění. Vinklát patří v tanečním oboru k absolutní špičce, je všestranným umělcem, má vynikající techniku a energii.

Cenu Thálie za loutkové divadlo získal Nosálek, alternativu ovládl Gottwald

Cenu Thálie v kategorii loutkové divadlo získal herec Ondřej Nosálek za roli Zátopka v inscenaci Zá-to-pek z repertoáru divadla Minor Praha. V kategorii alternativní divadlo uspěl Jakub Gottwald za inscenaci Ur-fascism projektu STK Theatre Concept a Krajinou přílivu Praha.

Vyhlášena už byla též Cena Thálie pro mladého umělce do 33 let, kterou získal Josef Láska z Východočeského divadla v Pardubicích. Cenu České akademie divadelníků za mimořádný přínos českému divadelnímu umění obdržel Jaroslav Vostrý, cenu za šíření divadelního umění v televizi pak kameraman Josef Špelda. Působí také jako pedagog na FAMU.

Pro Nosálka je podle poroty charakteristické maximální nasazení a soustředěnost. V inscenaci Zá-to-pek předvádí další ze svých komplexních hereckých výkonů kombinujících loutkoherectví a prvky fyzického divadla. Jeho energický plnokrevný výkon s obrovským nasazením ocenila předsedkyně odborné poroty Kateřina Lešková Dolenská.

Gottwald je jednou z předních osobností české nezávislé scény. Podle předsedkyně odborné poroty Kateřiny Rathouské v inscenaci Ur-fascism předvedl radikální performanci a fyzické nasazení. Dokáže tvůrčím způsobem využít připravená zákoutí i otevřený prostor, různé kostýmy i nahé tělo.

Vostrý se podle herce a teatrologa Jaroslava Someše českému divadlu věnuje už více než 60 let jako teoretik, dramatik, dramaturg a režisér. V roce 1965 založil s Ladislavem Smočkem Pražský činoherní klub. Zastával i pozici rektora Akademie múzických umění, na jejíž divadelní fakultě založil katedru teorie a kritiky.

Láska vystudoval Pražskou konzervatoř, v roce 2015 se stal jedním z nejmladších členů souboru pardubického divadla. 

Špelda natočil celou řadu filmů, televizních cyklů, seriálů a televizních inscenací. Jsou mezi nimi například Saturnin, Malovaný děti nebo Milenci a vrazi.

Již dříve pořádající Herecká asociace oznámila, že ceny za celoživotní dílo získají v činohře Hana Bauerová a Josef Abrhám, Jan Malík za operu, tanečnice Aneta Voleská a muzikálová herečka Hana Talpová. Letos se Thálie vyhlašovaly posedmadvacáté. Vyhlášení cen bylo v přímém on-line přenosu ze studia BEA channel v Olomouci, večerem provázel prezident Herecké asociace Ondřej Kepka.

Nesvačilová: Zemanem jsem přehlcená, ze Ztohoven udělal teroristy, trenky byly symbolem

Kluci ze Ztohoven rudými trenkami zvýraznili něco, co jsem pociťovala. S Hradem jsem mluvit nechtěla, ani jsem to nezkoušela, líčí režisérka. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 7 hodinami

Krmenčíkův gól opět pomohl PAOK k výhře nad AEK Atény

Útočník Michael Krmenčík se střelecky prosadil ve druhém utkání PAOK Soluň za sebou a opět proti AEK Atény. Svým čtvrtým gólem v řecké fotbalové lize pomohl k výhře 2:1, kterou si jeho tým upevnil druhé místo za už jistým mistrem Olympiakosem Pireus.

Po téměř měsíci Krmenčík nastoupil v základní sestavě a ve 47. minutě otevřel skóre zápasu svým osmým soutěžním gólem za PAOK, kde od od ledna hostuje z belgických Brugg. Vzápětí zvýšil Stefan Schwab z penalty na 2:0, domácí v nastaveném čase už jen snížili rovněž z pokutového kopu.

Minulý týden Krmenčík skóroval proti AEK v poháru a pomohl svému týmu k postupu do finále.

Další zprávy