Asi se zabiju, než mi bude třicet. Na síti se dávno radikalizují i nezletilí

Jana Návratová
15. 6. 2022 17:15
Že je nemožné, aby teroristický útok připravovaly děti základní školou povinné? Aby vyráběly výbušniny a šířily návody, jak je zkonstruovat? Aby nutily druhé k násilí? Bohužel terorismus, nacionalismus, rasismus a další formy extremismu poslední dobou intenzivně regeneruje právě nábor těch nejmladších, dětí ve věku kolem deseti let. Jak jinak než online.

Covidové lockdowny pro to byly jako stvořené. Na nebezpečnou a šokující skutečnost teď upozorňuje nový projekt divadla Farma v jeskyni nazvaný Commander, který měl toto pondělí premiéru v pražském sále Dox+.

Inspirovala ho skutečná událost. Předloni estonská bezpečnostní služba zatkla šéfa krajně pravicové teroristické Feuerkrieg Division, v překladu Plamenné válečné divize. Ta propagovala nadřazenost bílé rasy a vymýšlela teroristické útoky. Měla 70 členů v 15 zemích. Šéf ji založil jako jedenáctiletý, v době zatčení mu bylo 13 let.

Tento případ zaujal šéfa souboru Farma v jeskyni Viliama Dočolomanského k umělecké sondě do neviditelného přediva vazeb a mechanismů, jež fungují v uzavřených internetových skupinách, ve světě, kde nic nemůžete vzít do ruky, přesto vás jeden klik dovede psychicky zdevastovat.

Dočolomanský nicméně nevypráví příběh mladého Estonce, téma online radikalizace nechává vyznít v různých projevech a konsekvencích, a to třemi formáty - samotnou inscenací, filmem a videoinstalací.

Členové fyzického divadla Farma v jeskyni jsou jedineční performeři. Jejich fyzický projev je už emblematický a vyvíjí se jako autonomní hudební, rytmická tělesná partitura s vazbou na konkrétní situaci či emoce z ní plynoucí.

V jevištní části Commandera vystupují čtyři performeři a jedna performerka, kterým zvukové prostředí vytvářejí dva hráči na žestě - Štěpán Janoušek a Šimon Janák s výraznou hlasovou a beatboxingovou stopou Hany Varadzinové. Toto zvukové a hlasové těleso není žádným doprovodem, ale řídící jednotkou, která vede a instruuje performery při jejich hrách a bojích. Vstupuje do jejich akce či interakce, neustálého střídání zrady a hry, zábavného potěšení s krutým útokem.

Po úterní premiéře bude Commander znovu uveden tuto středu v sále Dox+. Foto: Michal Hančovský | Video: Farma v jeskyni

Jednotlivé postavy těžko rozlišujeme, jednak proto, že se hýbají prudce a rychle, všechno se neustále mění. A kromě toho jsou sjednoceny kostýmem - kalhoty, saka, kravaty. Jde o abstraktní entity, účty na sociálních sítích, loginy společných online her, které jako živé, tedy i zranitelné bytosti vystupují ze tmy do světla, z jeviště někam za zeď.

Můžeme pozorovat, jak skupinu dvoustupňově ovládá jedna z postav, jíž hlas propůjčuje kdosi "mimo" - v tomto případě modulované techno zvuky vydávané hudebníky s beatboxerkou. Vibrující, věčně excitovaná a napětím svíraná těla performerů na zvukové podněty prudce reagují gesty, pády, změnami vektoru pohybu, výraznými grimasami. Rozkmit mezi abstrakcí a emocionálním prožitkem účinkujících posiluje rafinovaný světelný design, který ve vrcholných akčních pointách funguje jako vizuální pečeť.

Sál Dox+ sám o sobě disponuje specifickou atmosférou, jedná se o mimořádně široký prostor s odhalenou betonovou zadní stěnou, takže prázdno, chlad i velkolepost navozuje stejně přirozeně jako dojem, že z něj může povstat cokoli.

Scéně dominuje zavěšený hranol, hranatý "cloud", jehož přední stěna slouží coby projekční plátno. Ilustrativní videozáběry ryb v akváriu a pak úvodní i finální vystoupení malého "komandéra" v podání Juliana Hajduka Browna propojuje dění na jevišti s filmem. Ten následuje bezprostředně po představení a téma rozšiřuje o další souvislosti.

Scéně dominuje zavěšený hranol, hranatý "cloud".
Scéně dominuje zavěšený hranol, hranatý "cloud". | Foto: Michal Hančovský

V uměleckém snímku sledujeme malé kluky hovořící drsným jazykem dospělých frustrovaných mužů nebo teenagery, kteří se hecují a navzájem před sebou vytahují, jako by jim na ničem nezáleželo. Ani na vlastním životě: "Asi se zabiju, než mi bude třicet." - "Cool. Tak hlavně vem někoho s sebou." Střih a vidíme prázdné, komíhající se houpačky.

Repliky sestavené z reálných chatů a online konverzací vyznívají cynicky, nihilisticky i útočně. Film nabízí obrazové stopy ze světa malých radikálů, kde je na jedné straně blahobyt a materiální péče, na druhé samota, v níž se rafinovaně zabydluje zlo.

Není to nic, co by kdokoli chtěl slyšet: děti mluví o sexu, smrti a zbraních. Ale také nad touto skutečností nelze zavírat oči. Odmalička žijí s internetem, jeho matrix je pro ně realita, do níž přirozeně vstupují a pohybují se v ní mnohdy víc než ve skutečném světě. Ve virtuálním prostředí mohou potkat manipulátory a sami se jimi stát.

Projekt Commander lze srovnat s předloňským dokumentárním filmem o zneužívání dětí na internetu nazvaným V síti, který otrásl společností a měl i trestněprávní důsledky. Kybernetická bezpečnost je jedním z klíčových témat dneška. Umělecký apel Farmy v jeskyni se samozřejmě nemusí dostat tam, kam by měl - vytříbený projekt nezasáhne takovou masu lidí jako V síti, na které jen do biografů přišlo 413 tisíc diváků.

Snímek z audiovizuální části projektu Commander.
Snímek z audiovizuální části projektu Commander. | Foto: Michal Hančovský

Dobře, že na intence tvůrců zareagovali sponzoři - finanční skupina PPF a O2, kteří podpořili vznik vzdělávacích videí, projektů a možnost pracovat se školami. Tento přesah a šíření z umělecké bubliny do reálného světa je zásadní. Znovu potvrzuje, že umění může být indikátorem společenských problémů a cestou, jak řešit nejrůznější patologie.

Na premiéry Farmy v jeskyni, založené roku 2002, se dnes čeká jako na velkou událost. Umělecký šéf Viliam Dočolomanský projekty vyvíjí několik let, což je v našem prostředí neobvyklé. I proto soubor zůstává mimořádný. Po celou dobu existence udržuje vysokou úroveň a navzdory nelehkým finančním podmínkám nedělá kompromisy. Farma v jeskyni patří k nejlepšímu, co česká kultura nabízí světu.

Divadlo

Farma v jeskyni: Commander
Režie a choreografie: Viliam Dočolomanský
Multifunkční sál DOX+, premiéra 13. června, nejbližší repríza 15. června.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 minutami

Fond J&T Arch Investments koupí 9,99 procenta v Moneta Money Bank

Fond J&T Arch Investments koupí 9,99 procenta akcií Moneta Money Bank od fondu Petrus Advisers. V následující dnech fond plánuje požádat Českou národní banku o schválení nabytí kvalifikované účasti. 

Minoritní podíl fond koupí ve dvou krocích. První část ve výši 8,89 procenta nabude bezprostředně, zbývajících 1,1 procenta pak pořídí do konce roku. Fond akcie kupuje za prémii oproti aktuální tržní ceně.

před 1 hodinou

Celosvětové kapacity pro výrobu jaderné energie je zapotřebí do roku 2050 zdvojnásobit, uvedla IEA

Celosvětové kapacity pro výrobu jaderné energie je zapotřebí do roku 2050 zdvojnásobit, aby se podařilo dosáhnout uhlíkové neutrality. Uvedla to Mezinárodní agentura pro energii (IEA) v dnešní zprávě. Růst produkce jaderné energie by měl rovněž pomoci nynějším snahám vlád posílit energetickou bezpečnost snížením závislosti na dovozu fosilních paliv.

"Odchod energetického sektoru od fosilních paliv může být díky jaderné energii rychlejší a bezpečnější," uvedla IEA. "V dnešní globální energetické krizi se snižování závislosti na dovozu fosilních paliv stává prioritou při zajišťování energetické bezpečnosti. Neméně důležitá je klimatická krize," dodala. K dosažení uhlíkové neutrality je podle IEA zapotřebí do roku 2050 zvýšit kapacity pro výrobu jaderné energie na 812 ze současných 413 gigawattů.

Agentura rovněž upozornila, že téměř dvě třetiny jaderných elektráren jsou nyní starší než 30 let a že produkce jaderné energie ve vyspělých ekonomikách by do roku 2030 mohla klesnout o třetinu. Podle šéfa IEA Fatiha Birola nyní nicméně nastaly podmínky k většímu využívání jaderné energie.

"Vzhledem k dnešní globální energetické krizi, prudce rostoucím cenám fosilních paliv, problémům v oblasti energetické bezpečnosti a ambiciózním klimatickým závazkům věřím, že jaderná energie má unikátní příležitost pro návrat," uvedl Birol. "Nová éra pro jadernou energii ale není v žádném případě zaručena. Bude záviset na tom, zda vlády uskuteční kroky k zajištění bezpečnosti a udržitelnosti provozu jaderných elektráren v příštích letech," dodal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy