Dialog s Švankmajerovou imaginací. Začala výstava v Domě U Kamenného zvonu

Dialog s Švankmajerovou imaginací. Začala výstava v Domě U Kamenného zvonu
Začínal jako autor strukturální malby a asambláží, ale brzy se přesunul k figurální tvorbě. Od 60.let jej ovlivnily portréty malíře Giuseppa Arcimbolda, který sestavoval tváře z obrazů zvířat a rostlin. Černá magie, 1969
Arcimboldeskní hlava, 1996
Švankmajer měl zálibu ve fantastické fauně. Známý je cyklus grafických listů s názvem Švankmajersbilerlexikon. Zde socha s názvem Falešná želva, 2008.
Souboj, 2012. Zobrazit 19 fotografií
Foto: Jan Langer
Jan Langer
26. 11. 2012 12:26
Autorovu imaginaci jako neustále se obnovující zdroj jeho tvorby představuje výstava Jan Švankmajer - Možnosti dialogu, která je od pátku přístupná v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukazuje Švankmajerovu tvorbu v celé šíři a upozorňuje, jak je jeho filmová tvorba spjata s jeho ostatními výtvarnými projevy, ať již jde o kresby, koláže, objekty či autorovy experimenty s vnímáním uměleckých děl prostřednictvím hmatu.

Švankmajer je jedním z nejznámějších českých filmařů, patří mezi uznávané světové animátory a ve své tvorbě vždy kráčel originální cestou. Jan Švankmajer není ale jen filmař, ale i výtvarník, píše básně a eseje. Jeho filmy - k nejznámějším patří Možnosti dialogu, Něco z Alenky, Lekce Faust, Spiklenci slasti či Šílení - překypují obrazností, prolíná se v nich sen s realitou, černý humor a agresivita s básnickým viděním světa.

"Mojí snahou je co nejautentičtěji a nejdůsledněji ze sebe vypudit démony, které mě sužují. Jde o proces osvobozování," říká o své tvorbě. Patří k aktivním stoupencům surrealismu, který se podle něj "pokouší vrátit tvorbě magický rozměr". Kromě surrealismu je v jeho tvorbě patrná i freudovská psychoanalýza či rudolfinský manýrismus.

Velký ohlas jeho díla v zahraničí ukazuje, že Švankmajerova tvorba je univerzální nejen v používaných prostředcích, ale také ve schopnosti oslovit diváka a vtáhnout jej do inspirativního dialogu.

Nová výstava má podtitul Mezi filmem a volnou tvorbou. Její koncepce se odvíjí od jednotlivých filmů a prezentuje nejen artefakty a scény z autorových filmů, ale i jeho volnou tvorbu (objekty, koláže, frotáže, grafiku a taktilní objekty), která na filmy navazuje nebo jim předchází.

Výstava tím poodhaluje autorovy inspirační zdroje a důležitost, kterou pro něj měla spolupráce s jeho ženou Evou na výtvarné stránce filmů. Tento komplexní pohled na tvůrčí proces postupně odkrývá i obsedantní témata Švankmajerovy tvorby, jimiž jsou dětství, sen, jídlo, erotismus nebo loutkové divadlo.

Výstavu doplňuje dokumentace k jednotlivým filmům, návštěvníci mohou vidět pracovní fotografie, filmy o filmu, ukázky z technických a kreslených scénářů, pracovní deníky, publikace, kritiky a plakáty a počítá se i s projekcí ukázek z filmů.

 

Právě se děje

Další zprávy