Spilka a Růžička stvořili živočišnou kolekci pro drsný sever

Sabine Kejlová Sabine Kejlová
Aktualizováno 14. 10. 2014 19:43
V kostele sv. Šimona a Judy se předvedli v rámci Designbloku i návrháři Štěpán Růžička a Lukáš Spilka. Jejich první společný pokus vyšel velmi dobře, budují si vlastní identitu.
Kožešina Spilky a Růžičky.
Kožešina Spilky a Růžičky. | Foto: Jiří Herman

Praha - Pátek a sobota patřily na Designbloku módě. Někteří návrháři se drželi zpátky, jiní pro změnu přichystali naprosté šílenství barev, střihů, i stylů. Pokud se ale někomu podařilo najít balanc mezi těmito dvěma póly, byla to dvojice Lukáš Spilka a Štěpán Růžička, kteří na přehlídce prezentovali svoji první společnou kolekci.

Spilku si možná pamatujete už z loňského Designbloku, kde v rámci Designblok Talent Cards ještě sólově vystavoval svou divokou a prostorově velmi nápadnou kolekci Animal vs. Minimal. Ta vznikla jako bakalářská práce pro Ateliér designu oděvu a obuvi na UMPRUM, kde Spilka studoval pod vedením Liběny Rochové. Odchovancem stejné školy je i Růžička, který v ateliéru K.O.V. studoval šperky a prostorovou tvorbu.

Archetypální živočišnost

Za poslední rok se ale změnilo minimálně to, že Spilka odešel studovat do Antverp a pak také fakt, že letos už na Designbloku není sólo. Společnými silami tito dva umělci připravili na zdejší poměry nadprůměrnou, originální a celkově velmi nečeskou kolekci pánského oblečení.

Hlavní spouštěčem byly podle návrhářů diskuze nad mužskými archetypy. Kolekce má skutečně výraznou živočišnost, maskulinitu a působí, jakoby se zrodila spíše někde na severu, než u nás. Má v sobě drsnost i křehkost křišťálově čisté nordické krajiny a více než cokoli jiného opravdu místy připomíná tvorbu některých islandských designérů, jako je třeba tajemný, leč vynikající Sruli Recht. S Rechtem konkrétně návrháři sdílí i odvahu pustit se do netradičních střihů, na rozdíl od něj ale přece jen zachovali výraznější jednoduchost.

Masky někdy zakrývaly i půlku obličeje.
Masky někdy zakrývaly i půlku obličeje. | Foto: Jiří Herman

Co se týče barev, byli střídmí a sáhli nejčastěji po šedé, černé a hnědo-oranžové. Jako materiály pak použili kůži, jutu, kožešinu a překvapivě také flitry. Dobře si poradili i s na oko strohými modely, které oživili tak, že nahradili pásek stříbrným drátem nebo přidali robustní kožené límce. O ležérnost se zase postaraly nízké Martensky bez ponožek.

Postapokalyptické pláště

Umělecká stránka hraje u této dvojice důležitou roli a stejně tak i příběh. Dějová linie této kolekce je příjemně čitelná a nenásilná gradace klíčového motivu archetypů úspěšně dovedla přehlídku z bodu A do B. Celá kolekce působí jako, že má hlavu a patu, protože kluci evidentně přesně věděli, co dělají a také co se tím snaží říct.

Některé ze závěrečných modelů měly už téměř postapokaliptický ráz. Černé rozevláté pláště, těžké boty, přezky, kožená brnění a masky (které jste v Růžičkově tvrobě mohli vidět už dříve) přes půl obličeje… Zkrátka nic, co by se dalo jednoduše předvídat, a také žádné osvědčené postupy. Kde jinde se ale originalita cení tolik jako v módě?

První modely byly o poznání jednodušší.
První modely byly o poznání jednodušší. | Foto: Jiří Herman

Nekonformní mladá energie

Spilka a Růžička se hned první společnou kolekcí vydali svou vlastní cestou a povedlo se. Položili velmi kvalitní základ, na němž se dá vybudovat něco, čeho je zatím u nás zejména v pánské módě jako šafránu. Sebevědomou směs elegance, šťávy a sofistikovanosti, která se inspiruje tím dobrým ze světového designu, ale zároveň nikoho nekopíruje a buduje vlastní identitu.

Spilka a Růžička také ukazují, jak je fajn vsázet na nové talenty. Prýští z nich totiž ta roky shromažďovaná, nekonformní mladá energie, která v danou chvíli dokáže opět rozhýbat i věci, nad nimiž jste už málem zlomili hůl. Kultura pánského odívání v Česku byla jednou z nich.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Německá prokuratura obvinila cášského biskupa ze zpronevěry

Německá prokuratura obvinila světícího biskupa v Cáchách Johannese Bündgense ze zpronevěry. Informovala o tom dnes agentura DPA. Podle vyšetřovatelů hodnostář zneužil plné moci 78leté ženy trpící demencí a nechal si na svůj soukromý účet z jejího jmění převést celkem 128 000 eur (3,2 milionu korun). Bündgens oznámil, že po dobu svého stíhání nebude dál zastávat svůj úřad.

Podle obvinění biskup peníze získané od seniorky použil na nákup nemovitosti a slíbil jí, že v jeho domě bude mít doživotní právo užívat byt. Do katastru však nebylo věcné břemeno zaneseno.

Cášský biskup a Bündgensův nadřízený Helmut Dieser řekl, že je vyšetřováním šokován a chce, aby se celá záležitost pečlivě prověřila. Bündgens oznámil, že celou částku už ženě vrátil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy