Co živí moravskoslezské galerie

čtk, kiz
24. 11. 2005 19:00
Ostrava - Galerie v Moravskoslezském kraji se snaží udržet při životě různě. Zatímco některé přežívají jen díky grantům a příspěvkům sponzorů, jiným se podařilo vytvořit kontakty se sběrateli umění a o granty ani neusilují. Galeristé se však shodují, že udržet galerii v chodu není jednoduché.

"Nepřekvapím vás, když řeknu, že galeristům se daří špatně, zvláště v takovém regionu, jako je Bruntál," řekl Milan Svačinka z bruntálské Galerie V Kapli. Zájem o umění je podle něj v regionu menší a také potenciální sponzoři jsou chudší. "Peníze z prodeje samozřejmě nepřipadají v úvahu, protože žádní majetní lidé, kteří by nakupovali umění, jež se sem dostane, tady nejsou," podotkl Svačinka. Galerii sponzoruje majitel budovy, v níž sídlí. Také se snaží získat peníze od města či ministerstva kultury a dalších institucí.

Zcela odlišná situace je například v ostravském Výtvarném centru Chagall, které patří k nejstarším soukromým galeriím v Ostravě. Během 15 let svého působení dokázal Chagall vytvořit v celém regionu 16 galerií. "Je to samozřejmě složité," uvedl ředitel výtvarného centra Petr Pavliňák. Centrum nežádá o granty, protože je to komplikované, a navíc málokdy s žádostí uspělo. Dodal, že přežít se dá hlavně díky kvalitním kontaktům s výtvarníky, o něž je zájem a prodávají se. "Na druhé straně jsou kontakty s klienty, kteří sbírají umění," podotkl.

Galerie eviduje a kontaktuje zájemce o konkrétní díla. Podle Pavliňáka jí pomáhá také to, že nabízí celou síť služeb - od výtvarných potřeb až po rámování či paspartování. Vydává také knihy o výtvarném umění. Pavliňák se domnívá, že za mnoha galeriemi často stojí nějaká jiná činnost, z níž jsou financovány.

Obdobně situaci vidí také opavská galeristka Věra Klimešová z Galerie u Jakoba. Vedle udržování kontaktů se sběrateli umění se snaží uspokojit i potřeby běžných klientů. Snaží se jim nabídnout řadu uměleckých drobností, jako jsou malé grafiky, keramika či sklo. Mnoho lidí podle ní stále obdivuje umění a nechce sériově vyráběné produkty z hypermarketů. "Není to určitě jednoduché, ale chce to mít k tomu vztah. Plus je také to, že máte kolem sebe zajímavé lidí, jak výtvarníky, tak i sběratele," řekla Klimešová.

Ilona Rozehnalová z ostravské Galerie Fiducia se naopak domnívá, že rozhodující jsou granty. Nejsou však schopny pokrýt veškeré náklady. Galerie tak často musí omezit například množství katalogových listů nebo ji provozovatelé dotují z vlastních prostředků. "Máme fotografie, a ty lidé nejsou zvyklí kupovat, druhá galerie je zaměřena na současné české umění, tam je zase problém, že spousta lidí, kteří mají peníze, současnému umění nerozumí," míní Rozehnalová.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy