reklama
 
 

Pomalý, nepříjemný, hutný. Takový má být bytový horor Domestik od tvůrců seriálu Semestr

24. 11. 2017
Co zvenčí vypadá jako náhodně stlučená kůlna uprostřed haly, je zevnitř normálně vybavený byt s koupelnou a kuchyní. Právě tady, v improvizovaném bytě na bývalém letišti v pražských Kbelích, natáčí tvůrci chváleného seriálu Semestr, který se odehrával přes monitory počítače, nový film Domestik. Vypráví o nadějném cyklistovi a jeho ženě, nepůjde však o sportovní film. Cyklistika slouží jen coby zdroj konfliktu: sport začne zabírat až příliš mnoho prostoru v hrdinově stále fanatičtější mysli. Aktuálně.cz se bylo podívat na natáčení.

Loňský seriál Semestr televize Stream od režiséra a scenáristy Adama Sedláka a producenta Jakuba Jíry patřil mezi nejvýraznější a kritiky nejvyzdvihovanější české projekty posledních několika let.

Filmaři nyní dokončili natáčení celovečerního debutu Domestik, jehož kulisy Aktuálně.cz navštívilo těsně před zastavením kamer a zahájením postprodukce.

V pražských Kbelích, v jedné z hal bývalého letiště, postavil štáb z překližky byt, v němž se větší část "civilizačního bytového hororu", jak svůj film označuje režisér Sedlák, odehrává. 

I Domestik zkrátka bojuje s rozpočtem. "Tohle není standardní filmové studio, na jeho pronájem jsme neměli, takže jsme museli najít toto neodizolované místo. Dost jsme bojovali s deštěm a světlem," vysvětluje producent Jíra.

Co zvenčí vypadá jako náhodně stlučená kůlna uprostřed haly, je zevnitř normálně vybavený byt s koupelnou a kuchyní. "Skoro všechno včetně odtoků vody tu je funkční a použitelné. Řešíme i, co s tím vším budeme dělat po natáčení, protože by byla škoda, kdyby se to nějak nevyužilo," říká Jíra.

Za okny je pak nachystaných několik "backdropů" neboli velkoformátových fotografií paneláků pořízených z libeňského mostu. Některé jsou pro denní, jiné pro noční scény. Přestože se dnes používá častěji greenscreen, tedy pozadí dokreslené počítačem, podle Jíry budou fotografie stačit a publikum si ničeho nevšimne.

Cyklistická posedlost

Domestik vypráví o nadějném cyklistovi (Jiří Konvalinka) a jeho ženě (Tereza Hoffová). Konvalinka musel kvůli roli podstoupit šestiměsíční trénink, ale i depilaci a solárium, to aby měl typické cyklistické opálení. Nepůjde však o sportovní film, cyklistika slouží jen coby zdroj konfliktu: sport začne zabírat až příliš mnoho prostoru v hrdinově stále fanatičtější mysli.

V bytě se nachází i sbírka trofejí, zapůjčená od cyklistického svazu, a hlavně kyslíkový stan, do nějž hrdina ulehá, aby načerpal síly, a který vnese do ústředního páru spor. "Doufáme, že se z toho stanu povede udělat symbol filmu, chceme na něj soustředit i kampaň," podotýká producent Jíra.

Na natáčení filmu má tým dvacet dní a čtyři dny dotáček. Postupovalo se chronologicky, aby se herci mohli ponořit do stupňující se intenzity příběhu.

Domestik koprodukuje Česká televize, ze začátku to ale s její podporou vypadalo bledě. I když Sedlákův scénář vyhrál v roce 2015 cenu Filmové nadace, televize jeho zaštítění nejprve odmítla.

Až s nečekaným úspěchem Semestru veřejnoprávní stanice otočila a koprodukci nabídla. "Důležité je, že to dopadlo dobře, takže jsme České televizi i přes průtahy vděční. Bez ní by Domestik nevznikl," komentuje Jíra.

Pomalý, nepříjemný a hutný

Důvodem ostražitosti televize bude zřejmě nekonformní vize tvůrců. Režisér Sedlák popisuje snímek jako "pomalý, nepříjemný a hutný, spíš festivalový". Počítá i se scénami explicitní nahoty a násilí. Film by měl podle něj vygradovat do silného a nečekaného finále. Jako zdroje inspirace uvádí Rosemary má děťátko a Hnus od Romana Polanského.

Stylisticky plánuje narušit běžné postupy. "Nechceme film snímat klasicky - záběr, protizáběr. Budeme pracovat s dlouhými, třeba dvouminutovými záběry," popisuje. Některé prý bylo třeba ke spokojenosti opakovat i desetkrát.

Po úspěchu Semestru tým Adama Sedláka sleduje mnoho zvědavých hlav, které doufají, že se nadějným tvůrcům podaří natočit film, který překoná prokletí české provinčnosti a stagnace. 

Semestr byl však svým výrazným konceptem natolik specifický, že nelze ani odhadnout, jak bude v režii Adama Sedláka vypadat "normální" film. Nezbývá než doufat, že se jeho cit pro přesvědčivý dialog a gradaci podaří přenést z monitorů na plátna.

Film by měl být hotový v březnu příštího roku, s uvedením se počítá na podzim. 

autor: Martin Svoboda | 24. 11. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama