Hrdinství v čističce. V bubenečské čistírně odpadních vod zazněla Beethovenova Eroica

Hrdinství v čističce. V bubenečské čistírně odpadních vod zazněla Beethovenova Eroica
Troja festival zvolil pro zahajovací koncert netradiční prostory bubenečské čistírny odpadních vod.
Prostor překvapil dobrou akustikou, šéf festivalu jej žertovně nazval "Rudolfinem mezi čističkami".
V první polovině zazněla symfonická báseň Richarda Strausse Enšpíglova šibalství v úpravě pro kvintet.
Členem organizačního týmu je také exšéf České televize Petr Dvořák. Zobrazit 35 fotografií
Foto: starcistirna.cz
Martina Heroldová Martina Heroldová
22. 6. 2025 17:18
Beethovenova Eroica v magických prostorách Staré čistírny odpadních vod v Bubenči. Tak začal druhý ročník Troja festivalu - netradičně mimo pražskou část, již nese v názvu. Ikonická skladba zazněla minulý čtvrtek v komorní sestavě deseti hudebníků v překvapivě dobré akustice působivého prostoru, který jí dodal na působivosti.

Stará čistírna odpadních vod v pražské Bubenči je významným svědkem historie architektury, techniky a vodohospodářství. Nutnost vybavit Prahu moderní kanalizační sítí vyplynula na konci 19. století z rizika častých epidemií, jejichž zdrojem byla i špinavá voda a nedostatečná kanalizační síť. Do té doby odváděla síť kanalizačních stok splašky bez jakéhokoli čištění rovnou do Vltavy.

Bubenečská čistička byla postavena v letech 1901 až 1906 jako poslední článek systematické stokové sítě v Praze a fungovala až do 60. let, kdy její roli převzala nová Ústřední čistírna odpadních vod na Císařském ostrově. Některé nádrže Staré čistírny odpadních vod se však používaly pro manipulaci s kalem až do roku 1983.

Dnes je areál národní kulturní památkou a usiluje dokonce o zápis na seznam UNESCO. Jsou zde dochované původní parní stroje z roku 1903 a jiné funkční vybavení.

Právě v tomto neotřelém industriálním objektu se odehrálo letošní zahájení druhého ročníku Troja festivalu. Jeho zakladatelskou myšlenkou bylo přinést komorní koncerty do netradičních prostor v pražské Troji, které jsou obvykle využívány k jiným účelům než koncertům vážné hudby. Pořadatelé tak jdou naproti posluchačům, kteří nevyhledávají klasické koncertní síně nebo si chtějí užít hudební zážitek s magickou atmosférou genia loci neotřelých prostor.

Pro úvodní program festivalu se však letos hudebníci přesunuli na pravý břeh Vltavy do Bubenče a zmíněné čistírny odpadních vod, která dnes slouží jako muzeum, ale i místo ke kulturnímu a společenskému setkávání.

Rudolfinum mezi čističkami

Podle pořadatelů jde o první koncert vážné hudby. Největší výzvou podle nich byla akustika objektu, kterou ještě v den koncertu vylepšili sametovými závěsy, uvedl hlavní dramaturg a umělecký ředitel Troja festivalu, koncertní mistr Josef Špaček. Velká hala s vysokým stropem a dvěma kovovými technickými nádržemi mnohé překvapila tím, jak dobře se v ní zvuk nesl. Jak s nadsázkou poznamenal v úvodu Špaček, bubenečská čistírna je zřejmě "Rudolfinem mezi čističkami".

V první polovině čtvrtečního večera zazněla kratičká žertovná skladba Richarda Strausse Enšpíglova šibalství v úpravě pro kvintet, která byla příznačná pro nadhled, s jakým dramaturgie festival vystavěla. Večer tak otevřela symfonická báseň tematizující postavu lidového šprýmaře Enšpígla, který se objevuje od středověku v literatuře napříč Evropou a je tak trochu obdobou českého bratra Palečka - vychytralého dvorního šaška, který svou bystrostí, pohotovostí a vtipem dokáže převézt nejednoho lotra. Ostatně motivem, který provází letošní ročník, jsou mýty a legendy.

V úpravě pro pětici nástrojů (housle, kontrabas, klarinet, fagot a lesní roh) vyzněla skladba velmi svěžím dojmem. Nepostrádala hudební vtip, jiskru a instrumentální vytříbenost.

Obdivuhodné je zejména, že se Josef Špaček coby umělecký šéf festivalu a jeden z hlavních organizátorů postavil rovněž na pódium a v obou kusech předvedl strhující výkon nejen na housle, ale i na violu. Navzdory tomu, že mu organizace musela dát velké množství práce, únava na něm nebyla znát. 

Svěží Eroica

Ve druhé polovině zazněla naopak ikonická skladba, ovšem rovněž v netradiční úpravě. Mottem zahajovacího koncertu byly hrdinské příběhy a na závěr večera tak nezahráli hudebníci nic menšího než Třetí symfonii Ludwiga van Beethovena známou jako Eroica (Hrdinská).

Tu Beethoven zprvu věnoval Napoleonovi, k němuž choval obdiv jako k muži ztělesňujícímu ideály francouzské revoluce, osvícenství a svobody. Když se ale Bonaparte nechal v Paříži korunovat císařem, zklamaný Beethoven titulní list skladby roztrhal. Není ale bez zajímavosti, že věnování později změnil na obecné "na počest velkého člověka" a partituru daroval svému mecenáši, českému šlechtici Josefu Františku Maxmiliánovi z Lobkovic, díky čemuž je dnes k vidění v Lobkovickém paláci na Hradčanech.

Na trojském festivalu zazněla Eroica v úpravě pro komorní ansámbl deseti hudebníků pro dvoje housle, violu, violoncello, kontrabas, dva lesní rohy, dva klarinety a příčnou flétnu. Hudebníci hráli bez dirigenta, jehož roli plnil první houslista Joel Link, a prokázali výbornou souhru.

Publikum tak mělo možnost poslechnout si skladbu v trochu jiném duchu, než na jaký je zvyklé v tradičním symfonickém orchestru. Nástrojová sóla byla výraznější, posluchač mohl objevit mnohé hudební linky a motivy, které mu ve velkém orchestru zůstanou skryté, obdivovat virtuozitu jednotlivých partů i Beethovenovu schopnost vytvořit skladbu, která neztratí na své rafinovanosti ani v mnohem menším obsazení. Byť posluchači, kteří kus znají, možná chvílemi postrádali bicí, které dodávají Eroice na monumentalitě, skladba zazněla v jiném, svěžím pojetí, bez patosu a s mladistvou energií, kterou zvolený prostor jen podpořil.

Další koncerty uspořádal Troja festival v Zoo Praha, Botanické zahradě nebo prostorách trojského pivovaru. Vyvrcholí v pondělí 23. června závěrečným koncertem na Trojském zámku s podtitulem Mýty a fantazie, kde zazní díla Antonína Dvořáka a dalších autorů.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy