Aj Wej-wej vystvaví v Národní galerii své nejmonumentálnější dílo - člun s uprchlíky

ČTK ČTK
10. 3. 2017 18:10
V Národní galerii se právě dokončuje instalace největšího díla proslulého čínského umělce Aj Wej-weje. Dílo s názvem Zákon cesty tvoří sedmdesátimetrový člun s uprchlíky v nadživotní velikosti a reflektuje autorovy dojmy z pobytu a řeckém ostrově Lesbos. Představí také svůj projekt Prádelna - ten obsahuje tisíce věcí, které zůstaly po uprchlících v Idomeni. Aj Wej-wej je sesbíral, vypral, vyžehlil a uspořádal do umělecké instalace. Vernisáž proběhne 16. března a výstava poté bude k vidění až do ledna příštího roku.
Aj Wej-wej.
Aj Wej-wej. | Foto: Instagram aiww

Praha - Doposud největší své dílo připravil čínský umělec Aj Wej-wej pro pražskou Národní galerii. Jmenuje se Zákon cesty, ve Velké dvoraně Veletržního paláce se v těchto dnech dokončuje jeho instalace a podle NG je vyvrcholením umělcova zájmu o globální uprchlickou krizi. Má podobu sedmdesátimetrového nafukovacího člunu s nadživotními postavami 258 uprchlíků, uvedla NG v tiskové zprávě. Po vernisáži 16. března bude instalace v NG až do 7. ledna příštího roku.

Monumentální nafukovací člun s uprchlickými postavami z tmavého materiálu se bude vznášet v prostoru Velké dvorany a doplní ho velká skleněná koule, v níž se nadpřirozeně působící objekt odráží.

"Když jsem poprvé přijel na Lesbos, našli jsme tam z poloviny potopený člun. Požádal jsem, aby mě k němu dovezli a odjeli. Chtěl jsem si vyzkoušet, jaké to je být tam úplně sám. Teprve tak jsem pocítil, jaké to je být na chabě vybaveném člunu, sám, jak hmyz na lístečku uprostřed jezera," uvedl autor. Na člunu prý našel dětskou lahvičku a bibli nasáklou mořskou vodou. "Tehdy jsem se rozhodl, že podniknu průzkum, vydám se po stopách všech těch myšlenek, jež se mi honí hlavou," řekl.

Kurátory připravované výstavy jsou ředitel NG Jiří Fajt ve spolupráci s Adamem Budakem, šéfkurátorem sbírek NG. Tematizováním uprchlíků uzavřených ve člunu a směřujících k nejisté budoucnosti Aj-Wej-wej podle nich nechce diváky pouze konfrontovat s mimořádně obtížnou situací lidských bytostí na útěku, ale poukazuje též na to, že téma migrační krize rozděluje moderní společnosti na "my" a "oni".

V roce 2016 představila NG Aj Wej-wejův cyklus plastik čínského Zvěrokruhu. Letošní instalaci vytvořenou přímo pro NG doplňují další díla. Evropskou premiéru v Praze má jeho projekt úzce související s migrační krizí nazvaný Prádelna: tisíce kusů oblečení, bot a dalších předmětů zanechaných uprchlíky v opuštěném řeckém táboře v Idomeni Aj-Wej-wej zachránil, vypral, vyžehlil a uspořádal do netradiční umělecké instalace.

Hned u vstupu do Veletržního paláce bude jeho vysoký křišťálový svícen zvaný Cestující světlo, strop vstupní haly je místem jeho Hada, rozměrného černozeleného hada vytvořeného z 5000 dětských batůžků připomínajících tragické zemětřesení v jižní Číně v roce 2008, během něhož v nedbale postavených školách našlo smrt na 5000 dětí. V Praze bude představena také instalace s názvem S květinami vzniklá během umělcova domácího vězení a připomínající nutnost obrany lidských práv a svobod, uvádějí kurátoři.

Aj Wej-wej se nám snaží nastavit zrcadlo, testuje společnost a témata v ní, říká šéf Národní galerie Jiří Fajt. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy