Křupani na chorvatské pláži? Češi už dávno nejsou paštikáři

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
23. 6. 2014 10:00
Češi se už dávno nechovají tak, jak je vylíčil dokument Obnažený národ, shodují se majitelé cestovek.
Záběr z dokumentu České televize Obnažený národ.
Záběr z dokumentu České televize Obnažený národ. | Foto: Česká televize / Český žurnál

Olomouc První tisíce Čechů již leží na chorvatských plážích a další statisíce se tam chystají o letních prázdninách. Ostatně tak jako každé léto.

Před nedávnem rozvířil zdánlivě klidný a idylický česko-chorvatský písek satirický dokument Obnažený národ režiséra Filipa Remundy. Má odkrývat to, co si o Češích ve skutečnosti myslí zdánlivě přívětiví a úslužní chorvatští hostitelé.

Remunda se snažil vykreslit obraz českého mýtu a národních stereotypů, pohled na český národ bez růžových brýlí.

Podle socioložky Heleny Kubátové z Univerzity Palackého (UP) v Olomouci tento dokument, stejně jako zprávy o chování Čechů v Chorvatsku, o Češích nevypovídá vůbec nic. "Vypovídá jen o těch našich spoluobčanech, kteří v dokumentu buď vystupují, jsou tam vidět, nebo se v něm o nich mluví," říká Kubátová.

Nesmysl, Chorvati si Čechů váží

Remundův dokument líčí, jak běžní Chorvati vnímají normálního turistu z Česka: v podstatě křupana ve stanovém kempu, producírujícího se i v ulicích letoviska v plavkách, tričku, bílých ponožkách a pantoflích. Místním nedá pořádně vydělat, protože šetří, jak se dá, a živí se hlavně z vlastních zásob. Češky pak mají pověst flirtujících a povolných ženštin.

"Nemyslím si, že reportáž reprezentuje pohled Chorvatů na české turisty," sdělil redakci Aktuálně.cz marketingový ředitel cestovní kanceláře Exim tours Stanislav Zíma.

"Nevíme, která sociální vrstva do Chorvatska jezdí, navíc je rozdíl, zda jedete do kempu bez stravy, nebo do hotelu se čtyřmi hvězdičkami s all inclusive. V tom případě nemusíte šetřit a nemusíte s sebou vozit zásoby. Samostatnou kapitolou je například chování v hotelích s all inclusive, jako je vynášení jídla z jídelen a podobně. Podle mých zkušeností se to děje všude na světě a dělají to všechny národy," oponuje Helena Kubátová.

K tomu, abychom mohli zodpovědně a relevantně říci, jak se chovají Češi v Chorvatsku, bychom podle Kubátové museli pracovat se sociologickým výzkumem "Češi v Chorvatsku". Ten však nemáme.

"Podle oficiálních statistik dlouhodobě Chorvatsko obsazuje první místo v žebříčku zemí, které si Češi vybírají pro svou letní dovolenou. Chorvatsko navštíví každoročně téměř milion Čechů, kteří jsou již po mnoho let ve všech hotelích vítaní jako velmi kvalitní zákazníci, a já bych nosil dříví do lesa, pokud bych vyjmenovával důvody, proč tomu tak je," nesouhlasí s vyzněním dokumentu Libor Šugárek, výkonný ředitel cestovní kanceláře Vítkovice Tours.

Poškodil nás, zlobí se cestovka

Dokument věnuje značnou pozornost zábavnímu programu právě této cestovní kanceláře - Neptun klubu či Křeslu pro hosta.

Posměšná chorvatská píseň "Co to máš mezi nohama" způsobila česko-chorvatský diplomatický skandál. Autor se ve videu snaží tvrdit, že neměl na mysli Češky...
Posměšná chorvatská píseň "Co to máš mezi nohama" způsobila česko-chorvatský diplomatický skandál. Autor se ve videu snaží tvrdit, že neměl na mysli Češky... | Video: YouTube

"Cestovní kancelář Vítkovice Tours jako jeden z největších evropských  touroperátorů v Chorvatsku a česká jednička na Jadranu byla v dokumentu zasazena do rámce, který ji poškodil. Na názor se rovněž zeptejte některých pracovníků velvyslanectví ČR v Chorvatsku, kteří  vyobrazení Čechů jako národa v tomto dokumentu velmi odsoudili," říká Libor Šugárek, výkonný ředitel kanceláře.

Vadí mu také, že režisér zobrazil Čechy takové, jací už dávno nejsou.

"Domnívám se, že pan režisér pojetím tohoto dokumentu poškodil Čechy jako národ, protože takoví, jaké je vylíčil, už dávno nejsou. Navíc zneužil důvěry a podpory lidí, kteří mu během jeho cesty byli nápomocni a podporovali ho," dodal Šugárek.

Také Exim tours se nezamlouvá vyznění celého snímku. "Reportáž mohla některé Čechy od návštěvy Chorvatska skutečně odradit, věřím, že vztahy s chorvatskými hostiteli reportáž neovlivní," říká Stanislav Zíma.

Blízko, levno a srozumitelno

Na dotaz, zda může sociolog něco zajímavého odvodit z pravidelného letního nájezdu takřka milionu Čechů na chorvatské pláže, je odborná asistentka z olomoucké filozofické fakulty opatrná. Nejedná se podle ní totiž o skupinové jednání nebo budování společenského statusu.

Dokument Obnažený národ - trailer.
Dokument Obnažený národ - trailer. | Video: YouTube

"Dovolená v Chorvatsku zřejmě není symbolem statusu, to spíš tak dovolená v Dubaji nebo v Karibiku," namítá. Češi jezdí vytrvale do Chorvatska zkrátka proto, že je to blízko, jsou zvyklí tam jezdit už 25 let, domluví se česky, není tam moc draho, vyhovuje jim chorvatská mentalita a líbí se jim země a její pobřeží. "Myslím, že každý Čech, který do Chorvatska vyrazí, má své vlastní důvody, které nelze příliš zobecňovat."

Socioložka se rovněž zdráhá označit českou dovolenou v Chorvatsku jako stereotypní jednání, výsledek rovnice "letní dovolená = válení na chorvatských plážích".

"Asi tam dost lidí jezdí ze zvyku, ale že by se to dalo označit za stereotyp, to si nemyslím. Lze předpokládat, že volba letních destinací je dost diferencovaná, někdo jiný zase ze zvyku jezdí do Egypta a někdo zase do Tuniska, je to každého osobní volba," oponuje a dodává.

"Pokud chceme jet do Chorvatska, tedy jeďme, a chceme-li tam ušetřit a užít si, tedy směle do toho. Komu se tento způsob dovolené nelíbí, nechť zvolí jiný způsob, naštěstí jich je k dispozici nevyčerpatelné množství," uzavírá Helena Kubátová.

 

Právě se děje

Další zprávy