Krkonoše mají nový znak. Zmizela husitská pavéza

Pavel Baroch
7. 8. 2008 12:41
Logo změnilo i ministerstvo životního prostředí
Nový znak krkonošského parku
Nový znak krkonošského parku | Foto: KRNAP

Vrchlabí - Krkonošský národní park mění od srpna své logo. Základní změnou je, že ze znaku zmizela husitská pavéza, která byla v logu národního parku od jeho založení v roce 1963. Hlavní symbol - květ hořce - ve znaku zůstává.

Návštěvníci největšího českého pohoří se ovšem budou zatím setkávat i se starým znakem KRNAP, výměna všech předmětů s logem parku včetně venkovních tabulí potrvá několik let.

Mluvčí parku Radka Drahná uvedla, že změnu loga si vyžádala tvorba jednotného vzhledu všeho, co souvisí s prací Správy Krkonošského národního parku. "Každý pracovník měl jinou vizitku, byly různé dopisní papíry, různá velikost písma. Chceme sjednotit grafickou podobu," řekla Aktuálně.cz Drahná.

"Staré logo zůstává ještě chráněno, aby nemohlo být zneužito," dodala Drahná.

Starý znak s pavézou
Starý znak s pavézou | Foto: KRNAP

Kolik to stálo?

Autorkou nového loga je akademická malířka Renata Oppeltová, pracovnice propagačního oddělení Správy KRNAP.

Základní podmínkou bylo, aby se nové logo podobalo původnímu znaku, a to jako projev úcty k tradičnímu symbolu i historii Krkonoš. Novinkou v logu je zkratka MAB, což je mezinárodní program Člověk a biosféra (Men & Biosphere), jehož součástí krkonošský park je.

Správa parku neuvedla, kolik bude výměna starého znaku za nový stát. Sdělila pouze, že nemá dost peněz na to, aby to udělala v krátké době.

"Z ekonomických důvodů není možné okamžitě změnit loga na všech tiskovinách, uniformách pro zaměstnance, autoparku nebo v terénu," vysvětluje Ing. Jan Hřebačka, ředitel Správy KRNAP. "Předpokládaná doba výměny se pohybuje v řádu několika málo let," dodal ředitel.

Nové ministerské logo
Nové ministerské logo | Foto: MŽP

Nové logo za 100 tisíc

Nové logo představilo koncem července rovněž ministerstvo životního prostředí, nadřízený úřad Krkonošského národního parku.

Jen za honorář autorovi Petru Vídeňskému zaplatilo ministerstvo 100 tisíc korun, na další desítky tisíc vyjde například výroba nových nálepek na služební automobily nebo vlajka ministerstva životního prostředí.

S novým logem přichází i nový grafický styl. "Bude se týkat veškerých dokumentů ministerstva, publikací, propagačních a osvětových předmětů, ale také zcela nových internetových stránek úřadu, které spustíme v září letošního roku," vypočítává ministr životního prostředí Martin Bursík.

Vodorovné pruhy na novém ministerském logu jsou symbolickým odkazem na českou trikolóru. Bílá, červená a modrá barva jsou nahrazeny třemi odstíny zelené, které reprezentují téma životního prostředí.

Odstíny jsou odstupňované od nejsvětlejší k nejtmavší barvě - symbolizuje růst, změnu, život, přírodní dynamiku. Nejsvětlejší odstín představuje jaro (počátek, narození - barva jarních trav a poupat). Střední odstín je léto (růst, barva vláhou sytých travnatých luk a polí) poslední nejtmavější odstín zastupuje podzim a zimu (odpočinek, jehličnaté lesy).

 

Právě se děje

Další zprávy