Ještě v minulém roce šly prémiové čokolády na odbyt tak jako nikdy. Tmavá čokoláda měla pozitivní vliv na zdraví, a navíc byla jistým znakem luxusu.
Ovšem kvůli utahování opasků se jí lidé museli vzdát. Nyní dávají přednost lacinější čokoládě bez ohledu na její kvalitu.
"Poprvé za deset let jsme svědky poklesu spotřeby čokolády. Spotřebuje se jí méně a navíc lidé za ni méně utrácejí," uvedla pro agenturu Reuters analytička investičního fondu Vontobel Claudia Lentzová.
Výhoda je to pro značky, které nevyrábějí pouze čokolády s vysokým obsahem kakaa. Naopak švýcarskou firmu Lindt čekají těžké časy. Společnost už oznámila svůj záměr zavřít některé ze svých obchodů v USA.
Čokoláda se v krizi hodí
Přesto si někteří analytici myslí, že nejhorší období má čokoláda za sebou a že ji lidé naopak začnou vyhladávat kvůli jejím blahodárným účinkům na nervovou soustavu.
"Lidé si za chvíli zvyknou na život v krizi a ti, co vysloveně nebudou trpět, se vrátí ke svým zvykům a výrobkům, které měli rádi," řekl nezávislý analytik James Amoroso.
Ke zvýšení prodeje má pomoci řada svátků, ke kterým čokoláda neodmyslitelně patří.