Kainovo prokletí: bratrovražedná historie lidstva od Bible až po současnost

20. 2. 2025 9:30
Rodinné vztahy bývají považovány za nejsilnější pouto, ale historie ukazuje, že ani pokrevní vazby nezabrání zradě, závisti nebo touze po moci. Od biblického Kaina a Ábela až po moderní politické mordy v diktátorských režimech se vraždy v rodině staly temnou kapitolou lidské historie. Podívejte se na výběr známých i méně známých rodinných svárů.

Základním příkladem bratrovraždy je biblický příběh Kaina a Ábela. Kainův čin je tragickým důsledkem jeho nezvládnutých emocí a vnitřního konfliktu, který předznamenal, co se dělo po něm.

Bratrovraždy se objevují v různých kulturách a historických obdobích. Často jsou spojeny s bojem o moc, dědictví nebo území. Vláda a moc lákají a lidé jsou schopni pro ně udělat téměř cokoliv. Touha po moci může být tak silná, že překoná i ty nejzákladnější lidská pouta, jako je láska k vlastnímu sourozenci. Historie zná mnoho případů, kdy se bratři a sestry, motivováni touhou po moci, zapletli do krvavých konfliktů, které často končily tragicky. Podívejte se na výběr známých i méně známých rodinných svárů.

Kain a Ábel
Kain a Ábel | Foto: Shutterstock

Kain a Ábel: první bratrovražda v dějinách

Příběh Kaina a Ábela je jedním z nejstarších sourozeneckých konfliktů v lidské historii, popsaný v Bibli, v knize Genesis (4:1-16). Podle tohoto vyprávění byli Kain a Ábel synové Adama a Evy. Kain byl zemědělec, který obdělával půdu, zatímco Ábel se stal pastýřem ovcí. Každý z nich přinesl oběť Bohu: Kain přinesl plody ze své úrody, zatímco Ábel obětoval prvorozené kusy ze svého stáda. Bůh však přijal Ábelovu oběť, ale Kainovu nikoliv, což v Kainovi vyvolalo žárlivost a vztek.

V návalu hněvu Kain pozval svého bratra na pole a tam ho zabil. Když se ho Bůh ptal, kde je Ábel, Kain odpověděl slavnou větou: "Cožpak jsem strážcem svého bratra?" Za svůj čin byl Kain Bohem potrestán - stal se vyhnancem a tulákem, přičemž dostal znamení, které ho chránilo před pomstou ostatních. Tento příběh je často interpretován jako alegorie o lidské závisti, prvním hříchu mimo ráj a trestu za násilí.

Historicky a mytologicky se příběh Kaina a Ábela odráží v různých kulturách a může symbolizovat konflikt mezi zemědělci a pastevci, který byl v dávných společnostech běžný. Ve starověkém světě byli pastevci často nomády, zatímco zemědělci se usazovali, což mohlo vést k napětí mezi těmito dvěma skupinami.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy