NASA zkoumá mimozemský život na Jupiteru. Objevila tam vodu

jaz
14. 7. 2014 9:58
Národní úřad pro letectví a kosmonautiku předpokládá existenci vody v kapalném skupenství poblíž Jupiteru. Vědci navíc objevili způsob, jak mimozemský život dokázat.
Jupiter
Jupiter | Foto: Warner Bros.

Pasadena (Kalifornie) Jupiter je největší planeta sluneční soustavy a jedním z jeho 67 měsíců se již delší dobu zabývá americká NASA. Vědci totiž předpokládají, že na ledovém měsíci Europě by mohla existovat voda, a tudíž i určitá forma života.

Europa je co do velikosti podobná našemu Měsíci a pomocí sondy Galileo bylo zjištěno, že se pod silnou vrstvou ledu nachází voda v kapalném skupenství.

Europa

jupiter
  • šestý měsíc planety Jupiter objevil v roce 1610 Galileo Galilei
  • měří přes 3100 km v průměru a jméno nese po milence boha Dia
  • v roce 2016 by měla být na Europu vypuštěná hlubinná ponorka Depth-X
  • nejprve by se měla dostat na oběžnou dráhu a v roce 2018 poté na povrh měsíce Europa

Vědci tak plánují uskutečnit zkušební vrty a následně vyslat robotické ponorky k prozkoumání mimozemského oceánu. Zatím netuší, jak silná je vrstva ledu. Předpokládají, že by tloušťka mohla dosáhnout 10 až 30 km.

Studie vědců z NASA publikovaná v časopise Astrobiology uvedla, že k vysílání informací je možné využít radiové signály, které proniknou silnou vrstvou ledu. K tomu je potřeba silný vysílač, který by se vešel na palubu kosmické lodi, operující v prostoru mezi Jupiterem a jeho měsíci.

Vysílač musí být navíc dostatečně silný, aby překonal rádiové záblesky, které vysílá samotný Jupiter a které jsou 3000x silnější než jakékoli jiné ve sluneční soustavě. Pocházejí totiž z mraků elektricky nabitých částic zachycených v magnetickém poli.

"Můžeme vytvořit vlastní vysílač k hledání povrchových oceánů, který by pronikl ledem. Když je ale Jupiter aktivní, rádiové emise by oslnily radar, který by pronikal ledem," řekl Space.com fyzik z NASA Andrew Romero-Wolf, který celou studii vede. Také uvedl, že systém, který by skenoval podpovrchové oceány ledových měsíců, již existuje. Zbývá jen odletět k Jupiteru a tam poslouchat.

Čínský prezident znovu podpořil správkyni Hongkongu, ocenil ji za odvahu

Čínský prezident Si Ťin-pching znovu vyjádřil podporu hongkongské správkyni Carrie Lamové, jejíž odstoupení požadují v Hongkongu v posledních měsících tisíce demonstrantů. Na schůzce v Pekingu rovněž ocenil odvahu Lamové vládnout Hongkongu v nynější "výjimečné době". Šest měsíců trvající protesty uvrhly oblast do největší krize od roku 1997, kdy se tato bývalá britská kolonie vrátila pod čínskou správu.

Lamová přicestovala na návštěvu pevninské Číny poprvé od hongkongských listopadových voleb do místních rad, v nichž jasně zvítězili prodemokratičtí kandidáti. Tyto rady sice nemají velkou reálnou moc, hlasování bylo ale považováno za neoficiální referendum o vládě Lamové a demokratických reformách, které prosazují demonstranti.