Jídlo v letadlech bych nepozřel ani náhodou, říká slavný šéfkuchař. Sám přitom vařil pro aerolinky

Magazín Magazín
3. 4. 2017 9:55
Na adresu jídla podávaného na palubách letadel se nedávno negativně vyjádřil slavný šéfkuchař a televizní hvězda Gordon Ramsay. Pokrmy z letadel by nepozřel i proto, že sám deset let pracoval u singapurských aerolinek, a má tak přehled o tom, jak to se zásobováním fungovalo. Nepřesvědčily jej ani horentní sumy, které začaly letecké společnosti investovat do vylepšování svých jídelníčků.
Jídlo v letadle
Jídlo v letadle | Foto: Shutterstock

Britský šéfkuchař a televizní celebrita Gordon Ramsay nedávno pro server Refinery29 upřímně prohlásil, že by nikdy nejedl jídlo podávané v letadlech. A to přes to, že jeho jméno nese mimo jiné taky restaurace Plane Food (Jídlo do letadla) na londýnském letišti Heathrow.

Gordon Ramsey
Gordon Ramsey | Foto: Shutterstock

Ramsay totiž kdysi pracoval jako poradce pro singapurské aerolinky. "Pracoval jsem pro aerolinky deset let, takže vím, kde se jídlo skladovalo, kam se přesouvalo a jak dlouho trvalo, než se dostalo na palubu," uvedl šéfkuchař.

Aerolinky investují horentní sumy do chutnějších pokrmů

Držitele několika michelinských hvězd nepřesvědčilo ani to, že světové aerolinky v posledních letech investovaly horentní sumy do toho, aby kuchařské hvězdy vytvořily pro jejich pasažéry chutnější pokrmy.

Například Brit Heston Blumenthal, nositel Řádu britského impéria a majitel michelinské restaurace, připravuje jídlo pro British Airways. Joël Robuchon a Alain Ducass, oba přední francouzští šéfkuchaři, se zase starají o menu na linkách Air France.

Co tedy Gordon Ramsay jí, když někam letí? Pokud vyráží z Terminálu 5 na londýnském Heathrow, navštěvuje, jak jinak, svou vlastní restauraci. Jinak si kupuje jídlo v letištních delikatesách. "Výborná nabídka italského masa, malá sklenička červeného vína, pár plátků hrušky nebo jablka s parmazánem a cítím se jako prase v žitě," sdělil.

Ve vysokých nadmořských výškách nám chutná jinak

Čím to tedy je, že jídlo v letadlech nebývá dobré? Ve vysokých nadmořských výškách údajně chuťové buňky nefungují stejně jako na zemi. Při malé vlhkosti vzduchu totiž vysychají nosní dírky, a tlak vzduchu tak v podstatě deaktivuje chuťové pohárky. Proto letecké společnosti často volí slané a dušené nebo pikantní pokrmy.

Aerolinky při vymýšlení nového palubního menu jídlo a víno před podáváním pasažérům zkoušejí právě kvůli rozdílným chutím. Některé letecké společnosti dokonce zřizují speciální místnost v kuchyni, ve které simulují pobyt ve vzduchu, aby zjistily, jak jejich menu bude chutnat tisíce metrů nad zemí, píše The Telegraph.

Velkým problémem letadlové stravy je však zejména doprava a náklady. Obsloužit velké množství pasažérů jednoho letu bez kuchyně na palubě je totiž náročné, byť skoro nemožné. Vysvětlení podal například Jay Wacker, fyzik na Stanfordské univerzitě. "Popřemýšlejte o tom, že byste měli obsloužit 450 hostů na svatbě, a nezapomeňte, že nejbližší kuchyně byla v době servírování dvě hodiny daleko."

Pokrmy, které se neustále přihřívají, tak musí něco vydržet. Do toho má každý cestující jiné speciální požadavky - od vegetariánů, veganů a těhotných žen po alergiky. Aerolinky tak vybírají takové jídlo, které uspokojí pokud možno co nejvíce pasažérů bez újmy.

Obři na pražském letišti. Unikátní časosběr z návštěvy dvou největších letadel světa. | Video: Letiště Václava Havla
 

Právě se děje

před 46 minutami

U břehů Turecka se potopila ruská nákladní loď, záchranáři se snaží pomoci asi 15 členům posádky

U tureckého pobřeží Černého moře se potopila ruská nákladní loď. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na turecká státní média. Záchranáři se nyní snaží pomoci asi 15 členům posádky, kteří uvízli na moři v trojici záchranných člunů.

Loď určená pro přepravu sypkého nákladu se potopila u pobřeží regionu Inkumu. Oběti na životech zatím nejsou hlášené a příčina neštěstí není jasná.

Guvernér turecké provincie Bartin Sinan Güner uvedl, že na záchraně námořníků se pracuje, počasí je však velmi špatné. V oblasti silně prší a sněží a fouká silný vítr.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Ochranný systém při testech odpojil běloruskou jadernou elektrárnu, v provozu je pouhé dva měsíce

Běloruská jaderná elektrárna byla v sobotu při testovací proceduře odpojena, protože se spustil ochranný systém reaktoru. Uvedlo to běloruské ministerstvo energetiky. Úroveň radiace v oblasti je ale podle ministerstva normální. Elektrárna u města Astravec byla spuštěna loni v listopadu.

"Ochranný systém byl aktivován při pilotním průmyslovém provozu prvního bloku, v jehož rámci jsou v současné době testovány systémy a zařízení," uvedlo ministerstvo. Úroveň radiace v okolí elektrárny je na běžné úrovni, dodal úřad.

První jaderná elektrárna v zemi se nachází na severu Běloruska, poblíž hranic s Litvou, a postavila ji ruská státní firma Rosatom za ruský úvěr deset miliard dolarů (217 miliard Kč). Provoz formálně zahájil prezident Alexandr Lukašenko 7. listopadu, kvůli poruše však musela být následující den odstavena. Opětovně spustila provoz a byla znovu připojena k síti 19. listopadu. Ministerstvo tehdy uvedl, že elektrárna pracuje na 40 procent své kapacity.

Zdroj: ČTK
Další zprávy