Lékařka: Proti úzkosti čokoládou, lososem pro dobrou náladu

ČTK ČTK
Aktualizováno 16. 8. 2015 17:14
Lékařka Nina Cohenová-Koubiová doporučuje, co by měli lidé jíst, aby se cítili lépe.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: wikimedia

Paříž - Únava, stres, neklid, nálada pod psa. Ale co kdybyste změnili jídelníček? Lékařka Nina Cohenová-Koubiová, která se zabývá výživou a psychosomatikou, doporučuje některé potraviny, jejichž konzumace člověku může zvednout náladu.

V první řadě to jsou tučné ryby. Například losos, sardinky a makrela jsou přesně ty druhy, které obsahují nejvíce omega 3 nenasycených mastných kyselin, nazývaných též esenciální mastné kyseliny. Je nezbytné je tělu dodávat v potravě, protože organismus si je sám nedokáže vyrobit.

"Tyto kyseliny mají vliv zejména na správné fungování nervového systému. Umožňují výměnu serotoninu mezi neurony a stabilizují náladu," vysvětluje Cohenová-Koubiová. Jsou bohaté na vitamin D a mohou působit proti únavě. Lze je konzumovat stejně tak dobře k obědu i k večeři, protože nenarušují před spaním trávení.

Čokoládou proti úzkosti

Černá čokoláda zase obsahuje antioxidanty, které omezují aktivitu volných radikálů, nestabilních chemických molekul produkovaných v malém množství naším organismem.

Čokoláda obsahuje hořčík, který hraje roli ve zvládání úzkosti. "Tento prvek uvolňuje svaly. Když jsme o něj ochuzeni, naše svaly se stahují, což vede k nepříjemným křečím," říká lékařka. Ke zklamání milovníků čokolády je ale třeba zdůraznit, že stačí jeden čtvereček denně, a to ještě jen občas.

Zelenina působí na nervový systém

Dále to je listová zelenina. Ze špenátu, zelí nebo kozlíčku polního (polníček) načerpáme antioxidanty, vlákninu, hořčík a vitamin B9, které působí na nervový systém. Pojídáme je k večeři jako salát, ale také v polévce. Špenát můžeme spojit s paprikou, rajčaty a trochou bazalky. Významná je i vůně, která umocňuje pozitivní pocity a tím také zklidňuje negativní emoce.

Výborným zdrojem hořčíku jsou bílé fazole, hrách, čočka nebo boby. "Nevyhýbejte se jejich konzumaci, ale s mírou, abyste neměli problémy s trávením," cituje lékařku francouzský deník Le Figaro.

Ořechy regulují náladu

Na nenasycené mastné kyseliny omega 3, hořčík a vlákninu jsou bohaté i mandle a všechny druhy ořechů. Jsou skutečným zdrojem zdraví a působí na neurotransmitery, které regulují náladu. "Jezte jednou denně tři nebo čtyři oříšky například se sušenou meruňkou, a to buď ráno, nebo během dne," radí Cohenová-Koubiová.

Zdrojem esenciální aminokyseliny tryptofanu, který předchází serotoninu označovanému jako hormon dobré nálady a vitaminu D, jsou i vejce.

Těstoviny, ale také cereálie. Škroboviny mají sice špatnou pověst, ale jsou bohaté na hořčík a tryptofan. Jsou rovněž zdrojem sacharidů, které v hojné míře potřebuje mozek. "Jestliže se nestravujeme správně, jestliže mozek není dostatečně zásoben, cítíme se unaveni, naše nálada klesá," upřesňuje lékařka.

Vitamín C najdete i v paprice

Citrusové plody, bohaté na vitamin C a B9, zlepšují příjem a produkci serotoninu. Jak zdůrazňuje expertka, je lépe je konzumovat ráno, a to raději celé než jen šťávu, abychom získali rovněž vlákninu.

Na vitamin C je nejbohatší paprika, a to jakékoli barvy. Hodně nenasycených kyselin a antioxidantů pak obsahuje avokádo. Je bohaté na vlákninu a pomáhá předcházet kardiovaskulárním nemocem a rakovině tlustého střeva.

Proteiny, železo a tryptofan obsahují červená masa. "Vyhněme se jejich konzumaci k večeři, abychom si nenarušovali spánek. Pozor také, abychom je nejedli spolu s mléčnými výrobky. Pak by se zablokovalo vstřebávání železa z masa a vápníku z mléka ve střevech," radí Cohenová-Koubiová.

 

Právě se děje

před 45 minutami

Starostové shánějí podpisy pro mimořádnou schůzi k suchu. Je zbytečná, tvrdí Brabec

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) sbírá podpisy na svolání mimořádné schůze Sněmovny k otázce sucha a nakládání s vodou, řekl šéf sněmovního klubu Jan Farský. Na schůzi, které podle něj už přislíbili podporu Piráti, by se měly přednostně probrat vládní i opoziční návrhy, které mají boj proti suchu podpořit. Také předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová dnes řekla, že její strana schůzi podpoří.

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) svolání schůze považuje za zbytné, o otázce sucha se podle něj může diskutovat i při debatě například o vodním zákoně.

Farský uvedl, že téma sucha bylo v poslední době odsunuto do pozadí kvůli epidemii koronaviru, ale problém zůstává. "Bohužel vláda k suchu víc mluví, než dělá," řekl. Na programu mimořádné schůze k suchu by podle STAN mělo být osm předpisů, které sucho nějakým způsobem řeší. Jde o vládní zákon, několik předpisů STAN, ale i návrh KSČM, uvedl Farský.

Další zprávy