reklama
 
 

Praha rájem filmových turistů? Operace Anthropoid bude hit

Aktualizováno 27. 5. 2015 9:13
Chystá se americký velkofilm o operaci Anthropoid. Tenhle snímek má velký potenciál přilákat tisíce turistů, upozorňuje odborník na marketing cestovního ruchu Wadim Strielkowski.

Praha - "Příběh hrdinů heydrichiády má potenciál udělat z Prahy jedno z hlavních evropských měst filmové turistiky," říká Wadim Strielkowski z Karlovy univerzity (UK).

Odborník na marketing cestovního ruchu z Fakulty sociálních věd UK teď zkoumá potenciál příběhu operace Anthropoid pro turistiku v českém hlavním městě a vyvíjí aplikace pro smartphony a tablety, které provedou turisty po místech spjatých s atentátem na Heydricha. Těmto lokalitám předpovídá velkou turistickou budoucnost.

Aktuálně.cz: Jak dlouho zkoumáte potenciál hrdinství v cestovním ruchu? 

Wadim Strielkowski: Tomuto výzkumu jsem se začal věnovat relativně nedávno. Plynule ale navazuji na svůj dřívější projekt výzkumu turistického potenciálu pražských příběhů a legend. 

Od ledna roku 2015 spolu se studenty mého kurzu Marketing cestovního ruchu na FSV UK v Praze zkoumáme potenciál příběhu operace Anthropoid pro zvýšení příchozího zahraničního cestovního ruchu v hlavním městě Praha.

A.cz: Co jste zjistili?

Zjistili jsme, že hrdinství je sjednocující téma, které prostupuje napříč kulturami a jazykovými bariérami. Příběh hrdinství českého odboje v dobách protektorátu oslovuje Čechy stejně jako Američany nebo Japonce. Hrdinství je univerzální, a proto je tolik obdivované v každé lidské kultuře.

A.cz: Jaký je "turistický" potenciál operace Anthropoid, které se nyní věnujete?

Operace Anthropoid má neuvěřitelný marketingový náboj. Je to příběh velkého hrdinství, sebeobětování pro vlast, ale také boje Davida s Goliášem, boje s velkým zlem a přesilou. Podobné příběhy prochází napříč historií lidstva - je to například hrdinský čin Miloše Obiliće po bitvě na Kosově poli v Srbsku, příběh 300 Sparťanů v čele s králem Leónidasem, kteří bránili Thermopylský průsmyk proti mnohonásobné přesile perské armády, nebo japonská legenda o 47 róninech, kteří pomstili smrt svého pána v souladu s kodexem cti "bušido".

A.cz: Tyto příběhy ostatně jsou i lákavými náměty knih a filmů...

Ano, veškeré zmíněné příběhy se dočkaly literárního a filmového zpracování. Ať už to byl jugoslávský historický velkofilm Boj na Kosovu (1989), americký akční film 300: Bitva u Thermopyl (2000), nebo jeden z posledních projektů Keanu Reevese 47 róninů (2013). A každý z těchto příběhů měl vliv na zvýšení příchozího cestovního ruchu do Jugoslávie, Řecka nebo Japonska. Pokud bude operace Anthropoid zpracována podobným způsobem, může to znamenat významný nárůst zahraničních návštěvníků a domácích turistů v Praze a v Česku obecně.

A.cz: Přijde vám reálná představa, že japonští turisté budou kromě Hradu či orloje jezdit i na Vychovatelnu filmovat si Heydrichovu zatáčku?

Ano, je to zcela reálná představa. Turisté z Japonska nebo Jižní Korey jsou známí tím, že se při výběru svých zahraničních cest často řídí filmovými a literárními příběhy. Je například známou skutečností, že korejský seriál Milenci v Praze odstartoval v Koreji obrovskou módu jezdit do Prahy. Mladé korejské páry musí navštívit naše hlavní město a nechat se vyfotit na stěžejních místech seriálu, například na Staroměstském náměstí.

A.cz: Jak by podle vás reagovali na místa spjatá s operací Anthropoid?

Moji japonští studenti se velmi aktivně zúčastnili sběru dat k projektu operace Anthropoid, a od nich vím, že toto téma je pro japonské turisty atraktivní. Se studenty jsme absolvovali prohlídku Prahy po stopách operace, kterou dělá můj kolega, odborník na šifrovací hry a spoluzakladatel portálu Zábavné kvízování Honza "Pedro" Čeněk, a japonští studenti byli nadšeni zejména možností uvidět jinou Prahu, než je ta "turistická", omezená historickým centrem. V rámci prohlídky totiž kromě Starého Města zavítáte do Ďáblic, Kobylis, na Palmovku a Žižkov.

A.cz: Takže chystaný holandský dokument a americký velkofilm na téma operace Anthropoid mohou podle vás způsobit v Praze turistický boom?

Ano, od těchto projektů se dá očekávat hodně. Filmový turismus je obecně velké téma. Odborníci na cestovní ruch zdůrazňují, že filmová turistika představuje nejen příjemný romantický únik od reality, ale může vést i k dalšímu rozvoji cestovního ruchu.

A.cz: Můžete uvést nějaký příklad?

Tak třeba město Burkittsville v Marylandu, kde se odehrává film Záhada Blair Witch (The Blair Witch Project), zaznamenalo příliv návštěvníků, stejně tak dům v Georgetownu ve Washingtonu D. C., kam je situován děj filmu Vymítač ďábla (The Exorcist), se stal velkou turistickou atrakcí. Díky trilogii Stmívání (Twilight), jejíž děj spisovatelka Stephenie Meyer zasadila do malého městečka Forks na poloostrově Olympia ve státě Washington, místní ekonomika zažila obrovský vzestup cestovního ruchu: v roce 2008, po uvedení prvního dílu filmu, se počet návštěvníků téměř zdvojnásobil na 19 tisíc, a v roce 2010 dosáhl dokonce 73 tisíc osob.

A.cz: Jak daleko jsou přípravy chystaných filmů o českých hrdinech?

Zrovna teď je v Praze holandský filmový štáb veřejnoprávní televize VPRO, který tu provádí přípravy k natáčení osmidílného dokumentu o operaci Anthropoid podle románu HHhH Laurenta Bineta. V létě se o operaci Anthropoid bude točit v Praze francouzsko-americký blockbuster (velkorozpočtový trhák pro masy - pozn. red.) s rozpočtem 40 milionů eur. Jedná se o jménech jako Sean Penn nebo Christian Bale. Podle nedávno proběhlé zprávy chce Hollywood také zpracovat příběh parašutistů. Takže už mluvíme celkem o třech filmech mezinárodního formátu, které otevřou příběh operace Anthropoid světu. 

A.cz: Proč tento příběh objevuje zahraniční produkce až dnes?

Nebudou to první filmy v angličtině o těchto událostech. Málokdo v Česku ví, že v 70. letech se v Praze natáčel v britsko-americké koprodukci film Operation Daybreak (1975) podle románu Alana Burgesse Seven Men at the Daybreak. Většina zahraničních návštěvníků z Anglie, USA nebo Austrálie, kteří v Praze vyhledávají místa spojená s heydrichiádou, tento film někdy viděla.

A.cz: Takže svět zná hrdinský čin Gabčíka a Kubiše?

Ano, hrdinský čin Gabčíka a Kubiše je ve světě známý. Především ale o něm vědí lidé, kteří se zajímají o válečnou historii a také o dějiny SOA (Special Operation Executive), britské tajné špionážní služby (1940-1946), která byla vytvořena Winstonem Churchillem za účelem speciálních operací na územích okupovaných nacisty. 

Kromě toho existuje o operaci Anthropoid několik románů britských a amerických spisovatelů. Velká změna ale přišla až v roce 2010 s vydáním románu francouzského spisovatele Laurenta Bineta s názvem HHhH.

A.cz: V čem bylo toto dílo jiné?

Binet dokázal napsat poutavý román, v němž se odklání od zaběhnutých kánonů historického žánru. HHhH dokázal zajímavě popsat 70 let starý příběh moderním jazykem a udělal ho atraktivním pro mladou generaci, kterou nezajímají sbírky a vitríny v muzeích a která žije ve virtuálním světě Facebooku a Twitteru.

Binetův román odstartoval novou vlnu celosvětového zájmu o průběh operace Anthropoid a s každým novým překladem románu do dalších jazyků pokaždé vzrostly počty turistů pocházejících z dotyčné země, kteří navštěvovali Prahu se základním cílem projít si místa spojená s heydrichiádou.

A.cz: Jak konkrétně hodláte přispět ke zvýšení cestovního ruchu pomocí příběhu operace Antropoid?

Cílem našeho výzkumu se studenty je vytvořit návrh aplikace pro smartphony, tablety a phablety (kombinace smartphonu a tabletu - pozn. red.). Aplikace bude obsahovat interaktivní prohlídku Prahy po místech operace Anthropoid, obohacenou o audio komentáře podle GPS polohy přístroje, dobové fotografie s elementy tzv. "pozměněné reality" (augmented reality), videosekvence, záběry z filmů a divadelních her.

A.cz: Víte o podobném projektu v Pardubicích – geohře po stopách Silver B?

O tomto projektu velmi dobře vím, s jeho realizátory jsem spolupracoval. Projekt aplikace Silver A vznikl na objednávku Magistrátu města Pardubice. Hráči ve hře na vlastní kůži zažijí, jaké to je, být odbojářem. Sami se promění v "parašutistu" a plní úkoly zadané velitelem Alfrédem Bartošem, luští tehdejší šifry, zjišťují potřebné informace. Celou hrou provází právě Bartoš, velitel diverzní skupiny Silver A, která mimo jiné spolupracovala i se skupinou Anthropoid při atentátu na Heydricha.

A.cz: Co byste řekl na argument, že marketingově těžit zisk z čirého lidského hrdinství zaplaceného životem je neetické?

Myslím si, že tu v žádném případě nejde o honbu za ziskem, ale o využití potenciálu emotivních příběhů pro zvýšení podvědomí o vlastní minulosti a dějinách. Je to stejné jako například každoroční rekonstrukce bitvy na Bílé hoře nebo bitvy třech císařů u Slavkova. 

Mnohem horší je lidské hrdinství nechat upadnout do zapomnění. Doba se mění a s ní se mění i lidé a jejich schopnost naslouchat příběhům a zpracovávat jejich poselství.

A.cz: Čili podobné projekty pomohou zprostředkovat českou historii zahraničním návštěvníkům i mladé generaci, kterou může lákat, že jde o smartphonovou aplikaci a interaktivní hru?

Přicházejí nové technologie, internet a sociální sítě a je důležité umět využit jejich potenciál pro vyprávění nactiletým o hrdinství domácího odboje a československých parašutistů za dob nacistické okupace. Pokud chceme mladé generaci předat stávající hodnoty a poselství vlastenectví, hrdinství a odvahy, musíme se naučit s ní mluvit jejím jazykem a přes rozhraní, kterým dokonale rozumí.

autor: Zuzana Hronová | 23. 5. 2015 9:13

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama