Založit v Opavě katedru fotografie? Zprvu to vypadalo bláznivě, teď slaví 30 let

Založit v Opavě katedru fotografie? Zprvu to vypadalo bláznivě, teď slaví 30 let
V Domě U Černé Matky boží v Praze začíná výstava ke třiceti letům Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Mezi vystavenými snímky je i tento portrét z cyklu Černé slzy od Hany Connor a Filipa Jandourka.
Krzysztof Goluch: Z cyklu V práci, 2018
Roman Vondrouš: Z cyklu Fragmenty metropole, duben 2020
Peter Korček: Z cyklu Tiché město Bratislava, 2020
Foto: Institut tvůrčí fotografie
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
19. 6. 2020 6:00
Před třiceti lety zavolal fotografovi a padagogovi Vladimíru Birgusovi jeho kolega Vojtěch Bartek. Otázka zněla jednoduše: Nechceš v Opavě založit novou katedru fotografie? Bylo to v době těsně po sametové revoluci, kdy se rodila řada nejrůznějších projektů. Ten opavský uspěl. Právě nyní slaví opavský Institut tvůrčí fotografie 30 let své existence. Jak jinak než fotografickou výstavou.

"Na první pohled to vypadalo jako zcela bláznivý nápad," vzpomíná vedoucí Institutu tvůrčí fotografie Vladimír Birgus na okamžik, kdy mu telefonoval Vojtěch Bartek. "Vždyť v té době bylo možno vysokoškolsky studovat fotografii v celém bývalém sovětském bloku jenom na pražské FAMU a na Vysoké škole pro knižní umění a grafiku v Lipsku. Ale rozhodli jsme se, že to zkusíme," dodává. 

V době porevolučního nadšení se nápad uskutečnil. Mezi prvními obory, které bylo možno už od podzimu 1990 studovat na nové opavské fakultě, byla i fotografie. "Přihlásilo se nám mnoho zájemců o studium, ale zpočátku jsme jim kromě dobrých učitelů a jedné kanceláře nemohli nabídnout téměř nic. Ovšem postupně se nám podařilo vybudovat fotoateliér, odbornou knihovnu, počítačovou učebnu nebo depozitář, jaký by nám mohlo závidět leckteré muzeum," konstatuje Birgus. 

Institut se za třicet let své existence stal školou s mezinárodním renomé. "Velká část studentů i několik pedagogů pochází ze zahraničí," uvádí Vladimír Birgus. Mezi jeho absolventy Institutu jsou vítězové prvních cen ze soutěže World Press Photo, laureáti významných cen, jako je například Oskar Barnack Award či Hasselblad Masters, či nominovaný člen legendární agentury Magnum.

"Nejdůležitější však bylo, že na Institutu postupně vznikl skvělý tým pedagogů, který zahrnoval jak výrazné fotografy různých generací a různého tvůrčího zaměření, tak i odborníky na jiné obory, jako jsou sociologie, typografie nebo dějiny umění," píše Vladimír Birgus v předmluvě ke katalogu, který doprovází velkou výstavu ke 30 letům Institutu, která právě začíná v Domě U Černé Matky boží.

"Vybírali jsme ty nejlepší práce především současných studentů a absolventů, z nichž mnozí sbírají významná ocenění i v zahraničí," říká Vladimír Birgus. "Je to třeba cyklus Resonance. Jeho autorka Krystyna Dul v něm nápaditě propojuje staré snímky a výstřižky z časopisů, které našla ve svém domě po bývalém majiteli, s vlastními fotografiemi v mnohovrstevnatý celek, vyprávějící o touhách, emocích a vzpomínkách starého muže, jehož osobně nikdy nepotkala." Na výstavě se objeví také sugestivní barevné portréty Hany Connor a Filipa Jandourka, zachycující bangladéšské venkovany, hledající práci v přelidněné metropoli Dháce. Část expozice představuje různé aktuální soubory, které vznikly během současné koronavirové pandemie.

O výstavě Tři dekády

Bude otevřena denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Jejími kurátory jsou Vladimír Birgus, Ondřej Durczak a Michał Szalast za ITF a Jan Mlčoch za Uměleckoprůmyslové museum. 
Více zde: www.itf.cz a zde: www.upm.cz/vystavy

 

Právě se děje

před 25 minutami

Češi v průběhu pandemie víc stahovali nelegální filmy, říká šéfka fondu

V průběhu pandemie koronaviru v Česku opět stouplo nelegální stahování filmů. Na panelové diskusi, kterou ve čtvrtek v Praze uspořádal karlovarský festival, to řekla ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. Podle ní je stávající situace příležitostí k osvětě, protože mnoho lidí stále neví, zda si audiovizuální obsah stahuje legálně, nebo nelegálně.

"Připravovaná novela autorského zákona obsahuje sice nástroje, které by měly pomoci zneškodňovat nelegální úložiště. Uživatelé by také měli vědět, že když platí za bajty, neznamená to, že platí za autorská práva," řekla Fraňková. Podle ní jsou české legální VOD platformy stále málo vidět a je třeba posílit jejich propagaci.

Ivo Andrle z distribuční společnosti Aerofilms konstatoval, že jeho firmě během krize stoupla distribuce formou video-on-demand, to znamená videa na vyžádání. "Zasáhlo to lidi, na které bychom si netroufli, zájem se vrací na 2,5 až trojnásobek toho, co bylo před krizí," řekl Andrle. Legální nabídka stahování filmů v Česku ale stále není širší než nabídka toho, co poskytují nelegální servery, dodal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy