Příběh trolejbusu: V Praze začaly jezdit před 86 lety, první vyjely v Budějovicích

Příběh trolejbusu: V Praze začaly jezdit před 86 lety, první vyjely v Budějovicích
V roce 1963, kdy v pražských ulicích jezdilo na 180 elektrických vozů, rozhodl národní výbor o zrušení trolejbusů. O tom, proč vlastně z Prahy zmizely, se dodnes spekuluje. Rudé právo tehdy krátké noticce pouze napsalo, že "nové pojetí městské dopravy vyžaduje odstranění trolejových vedení". To prý bylo poruchové a vyžadovalo drahé opravy, podle některých názorů ale jen doplatilo na zanedbanou údržbu. Na snímku trolejbusová doprava v Praze, 60. léta.
O znovuobnovení trolejbusové dopravy v Praze se uvažovalo od konce 70. let až do první poloviny 90. let. Náklady se pohybovaly v řádu stovek milionů korun. Trolejbusy měly dle tehdejších projektů jezdit třeba na Severním městě, v Praze 5 nebo také mezi Strahovem a Karlovým náměstím. Nyní by se trolejbusy do Prahy měly po padesáti letech vrátit a propojit Palmovku s Čakovicemi. (Na snímku trolejbus u Mánesa, přelom 60. a 70. let.)
Trolejbus Škoda 6Tr2, jenž jezdil od konce 40. let v Plzni. Trolejbusový provoz tu byl ale zahájen již v roce 1941, po Českých Budějovicích (1909) a Praze (1936).
Pozoruhodná je historie trolejbusové dopravy v Děčíně. Slavnostní zahájení provozu na úseku Mírové náměstí - náměstí Svobody se konalo již 6. ledna 1950, tedy o plných 38 let dříve než v nedalekém Ústí nad Labem. Jenže tu trolejbusy skončily ve stejnou dobu jako v Praze, tedy v roce 1972, plně nahrazeny autobusy byly od roku 1973.
Foto: Archiv DPP
Zuzana Hronová Domácí Zuzana Hronová, Domácí
Aktualizováno 29. 8. 2022 10:31
První trolejbus na světě vyrobil v roce 1882 německý vynálezce Werner von Siemens. Z českých měst se trolejbusu jako první dočkaly České Budějovice, již v roce 1909, tedy 27 let před Prahou. Zatímco v Praze jsou půl století minulostí, v Budějovicích se dvakrát zrušily a dvakrát obnovily. Naposledy po revoluci, původní záměr byl spojit trolejbusem Budějovice s Jadernou elektrárnou Temelín.

Trolejbusy byly více než tři dekády důležitou součástí pražského systému veřejné dopravy, první linka se objevila v polovině 30. let a tato elektrická trakce umožnila cestujícím dostat se do kopců, kam tehdejší dýchavičné autobusy vyjely jen stěží. Premiéru měly pražské trolejbusy 29. srpna 1936 na území dnešní Prahy 6. První linka vedla z tramvajové vozovny ve Střešovicích přes Ořechovku a Hanspaulku až ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky.

V roce 1963, kdy v pražských ulicích jezdilo na 180 elektrických vozů, rozhodl národní výbor o jejich zrušení. O tom, proč vlastně z Prahy zmizely, se dodnes spekuluje. Poslední linka na trase Orionka - Strahovský stadion skončila 15. října 1972.

V roce 1941 zavedla trolejbusy Plzeň. V tomto městě se také díky podniku Škoda narodila velká část českých trolejbusů. Nejen zde, ale také v Ostrově nad Ohří či Libchavách. V roce 1944 se pak k trolejbusovým městům přidal Zlín. Trolejbusy jezdí ve většině krajských měst kromě Prahy, Liberce, Olomouce a Karlových Varů. Jezdí ale i v některých menších městech, jako v Opavě, Teplicích, Chomutově či Mariánských Lázních. Kdysi jezdily i v Děčíně či Mostě. Největší trolejbusová síť je v Brně. To jen na úvod. Projděte si příběh trolejbusu.

 

Právě se děje

Další zprávy