Začala válka bezzrcadlovek, už i Canon ukázal profesionální přístroj. Trh ovládá Sony

Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
6. 9. 2018 12:25
Trvalo to pět let, než Nikon a Canon zareagovaly na nástup plnoformátových profesionálních bezzrcadlovek, se kterými už před pěti lety přišlo Sony. Ukázalo se, že právě Sony tehdy velmi dobře odhadlo, kudy se bude ubírat technický vývoj, a momentálně segment plnoformátových bezzrcadlovek zcela ovládá. Nikon se svými novými modely řady Z přišel před několika dny, Canon mu s mírným zpožděním sekunduje novým systémem nazvaným EOS-R.
Nová bezzrcadlovka Canon EOS-R
Nová bezzrcadlovka Canon EOS-R | Foto: Canon

Zdá se, že jsme svědky vývojového skoku, během nějž bezzrcadlovky postupně převládnou nad zrcadlovkami klasické konstrukce. Zprávy ze zákulisí fotoprůmyslu, které shromažďuje několik specializovaných serverů, naznačují, že Kromě Sony, Nikonu a Canonu si na velmi nadějně se rozvíjející část trhu brousí zuby také Panasonic. I on se údajně chystá ještě letos na podzim představit plnoformátovou bezzrcadlovku. Mohl by přitom využít velké technické zkušenosti, které má s přístroji s menším snímačem formátu Micro 4/3. A svůj fotoaparát chce zřejmě předvést i firma Zeiss, která se dosud orientovala na výrobu objektivů a optiky.

Zdá se, že tak začíná válka profesionálních bezzrcadlovek, při které půjde o dělení trhu. Bezzrcadlovky se zbavují mechanických součástí, které digitální fotoaparáty zdělily od klasických kinofilmových zrcadlovek - především sklopného zrcadla a optického hranolu.

Díky tomu mohou být nové fotoaparáty menší, tenčí, fotí větší rychlostí, a mohou navíc využívat zcela tichou elektronickou závěrku, což je důležité v případech, kdy fotograf pracuje na místě, kde by cvakání spouště rušilo.

Bezzrcadlovky jako první uvedl na trh před deseti lety Panasonic s Olympusem, a to v rámci systému Micro 4/3, který má menší snímač než plnoformátové fotoaparáty. První bezzrcadlovkou byl Panasonic Lumix DMC-G1.

V plnoformátový digitální fotoaparát bez zrcadla a s elektronickým hledáčkem pak první uvěřilo Sony. To přišlo 16. října 2013 s modelem A7 a stále více se potvrzuje, že to byl od něj vizionářský krok.

S čím teď přichází Canon?
Stejně jako kdysi Sony a nedávno Nikon, uvádí nyní i Canon nový bajonet - tedy nový systém upevnění objektivu na tělo fotoaparátu -, nesoucí v tomto případě označení RF. Umožní konstruktérům vyrábět objektivy, které ke snímači propustí více světla.

K novému systému bude samozřejmě dostupný také adaptér, aby bylo možné používat starší objektivy. Bez něj by to nešlo, staré objektivy na nový bajonet jinak nasadit nepůjdou.

Společně s novou bezzrcadlovkou EOS-R představil Canon také čtyři nové objektivy určené speciálně pro ni: základní zoom 24-105mm f/4, vysoce světelný zoom 28-70mm f/2 a pevné objektivy 50mm f/1.2, a 35mm f/1.8 Macro. Už zde je vidět, že objektivy jsou skutečně velmi světelné, a potvrzují se tak přednosti nového bajonetu s větším průměrem. 

Nový Canon EOS R bude mít snímač o rozlišení 30,3 megapixelu (konkurenční Sony A7R III má 42,4 megapixelu a Nikon Z7 45,7 megapixelu). Výrobce slibuje nejrychlejší zaostřování ve třídě profesionálních bezzrcadlovek, špičkovou schopnost ostřit i za tmy a de facto neomezený počet zaostřovacích bodů. 

Na druhou stranu renomované fotografické servery jako DPreview uvádějí, že nový Canon opět bude mít o něco menší expoziční pružnost snímače, než má konkurence. (Expoziční pružnost je schopnost vykreslit detaily ve světlech a stínech i při extrémním konstrastu fotografované scény a Canon je v tomto parametru už delší dobu jen průměrný.)

Dalším překvapením je, že nový Canon nemá stabilizaci obrazu na snímači v těle přístroje, ale jen v objektivech. Sony i Nikon stabilizované snímače mají. Výhodou stabilizace v těle je, že obraz může být neroztřesený i s nestabilizovanými objektivy. Navíc to otevírá cestu k duální stabilizaci, při které spolupracuje stabilizátor objektivu a v těle přístroje. "Z ruky" se pak dají pořídit snímky, na které by jinak fotograf potřeboval upevnit fotoaparát na stativ.

Dalším překvapením je, že podle DPreview má nový Canon low-pass filtr (odstraňuje takzvané moaré - tento jev znáte z například z televize jako nepříjemné míhající se obrazce, které se objevují, když má někdo například jemně károvanou košili či sako). Low pass filtr totiž zároveň mírně snižuje ostrost snímku a moderní fotoaparáty už ho obvykle nemají. Řeší problém softwarově.

Bezzrcadlovky mají výhodu v tom, že nemusí čekat na sklápění zrcátka, a mohou proto fotit rychleji. U nového Canonu to zatím firma příliš nevyužívá. Osm snímků s pevným zaostřením, pět snímků s průběžným přeostřováním na cíl a tři s průběžným zaostřováním a zvýšenou přesností - to jsou parametry, které zvládají často i zrcadlovky. Pro srovnání, vlajková loď Sony - model A9 - dokáže udělat 20 snímků za sekundu.

EOS-R je však však model, se kterým Canon vstupuje do pro něj nového segmentu. Je pravděpodobné, že brzy přijde s další a výše postavenou bezzrcadlovkou. Pokud jde o hierarchii modelů (představte si ji jako v automobilovém světě řazení modelů Fabia-Rapid-Octavia-Superb), Canon EOS-R se zdá být spíše alternativou k plnoformátové zrcadlovce Canon 6D. A ta je, použijeme-li automobilovou analogii, mezi plnoformátovými zrcadlovkami onou fabií - je levná, ale nenabídne toho tolik jako vyšší modely. 

Řazení mezi nižší plnoformátové modely odpovídá i odhadovaná cena. Fotoaparát by se měl na trhu objevit v říjnu. Podle dostupných informací by v USA mělo stát tělo bez objektivu něco kolem 2 300 dolarů - tedy v přepočtu kolem 50 tisíc korun (v Česku bývají ceny obvykle vyšší než v USA).

 

Právě se děje

Další zprávy