Zabiják zrcadlovek dospěl už do čtvrté generace. A je opět o něco lepší

Zabiják zrcadlovek dospěl už do čtvrté generace. A je opět o něco lepší
Mírně upravený předchozí snímek. Zatím jsme mohli posoudit jen soubory ve formátu jpeg, soubory raw ještě není možné v programech pro úpravu fotek otevřít (podpora se v nich objevuje obvykle až poté, co se přístroj začne prodávat).
Sony A7 IV, objektiv 85 mm f/1,4 GM. (1/1250 s, f/1,4, ISO 3200, jpeg). Upraveno barevné ladění a tonalita, šum odstraňován nebyl, při této citlivosti na snímku v podstatě žádný není.
Sony A7 IV, zoom 12-24mm f/2,8 GM. (1/200 s, f/4,5, ISO 3200, jpeg). Mírně zesvětleno a srovnána perspektiva, jinak neupravováno.
Mírně upravený předchozí snímek.
Foto: Sony
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
22. 10. 2021 17:30
Nikdo asi nezapomene, jak iPhone dramaticky změnil svět mobilních telefonů. Dotykové ovládání téměř vymazalo ze světa mobily s klávesnicí. Podobnou revoluci přinesla do světa fotoaparátů bezzrcadlovka Sony A7. Zpočátku byla považovaná za raritu, která proti profesionálním zrcadlovkám nemá šanci. Nakonec to však byla ona, kdo odstartoval rychlý ústup zrcadlovek. Teď přichází její čtvrtá generace.

Dostali jsme společně s několika dalšími médii možnost vyzkoušet nový fotoaparát hned po jeho představení. Jaký je a zaslouží si stále svou pověst, kterou si vydobyl od roku 2013, kdy se objevila jeho první generace?

Napřed ještě něco z nedávné historie. Bezzrcadlovky (tedy fotoaparáty, které nemají optický hledáček s hranolem a zrcadlem, ale nahrazuje ho elektronický  hledáček) existovaly samozřejmě předtím, než přišlo Sony s modelem A7. K jejich rozšíření a prosazení na trh přispěly nejvíce firmy Panasonic a Olympus.

Jenže svět profesionálních fotoaparátů tehdy ovládaly zrcadlovky a zdálo se, že to tak bude navždycky. V roce 2013 přišlo Sony s modelem A7. A právě tehdy se bezzrcadlovky pustily do přímého souboje s takzvanými plnoformátovými (fullframe) profesionálními fotoaparáty. Prvotní reakce nedávaly tomuto konstrukčnímu řešení velkou naději na úspěch, navíc tehdy Sony mělo jen velice omezenou nabídku objektivů.

Jenže stalo se něco nečekaného - nápad se ujal, konstrukce bez zrcadla najednou začala umožňovat funkce, které u zrcadlovek nebyly technicky možné, a fotoaparát si postupně získával stále více příznivců. Ze základu původního Sony A7 postupně vzniklo několik profesionálních fotoaparátů pro různé účely (od sportovní fotografie přes portrét a reklamu až po speciální modely pro natáčení videa) a ty začaly vytlačovat zrcadlovky z trhu tak intenzivně, že firmy Canon i Nikon musely zareagovat a nakonec i ony přišly se svými bezzrcadlovkami. Tím začal naprosto razantní ústup zrcadlovek z trhu.

První pohled: Jaká je tedy nová Sony A7 IV?

Rozdíly oproti předchozímu modelu třetí generace jsou vidět už na první pohled a dotek. Nová sedmička má větší grip (část, za kterou se fotoaparát drží) a mnohem lépe tak sedí v ruce. Má jasnější a detailnější elektronický hledáček. Kolečko pro kompenzaci expozice se změnilo v multifunkční ovladač, kam si může fotograf nastavit i jinou funkci, kterou třeba používá více a raději.

Sony A7 IV
Sony A7 IV | Foto: Sony

Přibyl otočný ovladač umožňující rychlé přepínání mezi fotografováním a natáčením videa. A pak je tady ještě jedna podstatná věc. Výklopný displej (naklápěl se jen nahoru a dolů) se změnil v otočný. To je věc, která budí na jedné straně nadšení - platí to pro fotografy, kteří hodně točí i video, nebo pro kameramany, kteří fotoaparát používají jen jako kameru. Na druhé straně je u některých fotografů cítit rozpaky - pokud jen fotí a videem se nezabývají, nemívají takové řešení v oblibě. 

Z technických parametrů je pak asi nejpatrnější změnou rozlišení snímače, které se zvedlo ze 24 na 33 megapixelů.

Druhý pohled: Jak to funguje a co se změnilo?

Odhlédněme na chvíli od technických parametrů a podívejme se na pocit z prvního fotografování. Model A7 IV je oproti předchůdci znatelně rychlejší v ovládání, díky modernímu výkonnému procesoru mnohem svižněji ukládá i zpracovává fotky a během krátkého zkušebního focení se nestalo, že by přestal fungovat nebo zpomalil, protože by ho brzdilo ukládání a zpracování snímků.

Rychlejší a přesnější je i zaostřování, které bylo už u předchozího modelu na špičkové úrovni. Stejně jako předchůdce zvládne i u pohybujícího se cíle zaostřovat na oko člověka a zvířat. Jako novinka přibylo i zaostřování na oči ptáků (platí to nejen pro fotografování, ale i pro video). 

Stabilizace fotoaparátu je u novinky o něco výkonnější (což znamená ještě méně neostrých snímků než u předchozího modelu). 

Hodně novinek pro tvůrce videa

Zvedla se kvalita videa. Pro ty, kteří se vyznají v parametrech: novinka umí točit 4K video s hloubkou 10 bitů (4:2:2), zatímco předchůdce uměl jen 8 bitů (4:2:0). K čemu je to dobré? Úplně zjednodušeně řečeno, hlavním přínosem je to, že lze natočené záběry více upravovat v postprodukci bez dopadu na kvalitu natočeného materiálu.

Fotoaparát výborně zaostřuje na oči i při natáčení videa, ale pro ty, kdo potřebují zaostřovat manuálně, přibyla nová funkce, která to usnadňuje. Nová je i korekce takzvaného dýchání některých objektivů (dýchání se projevuje tím, že když zaostříte na jinou vzdálenost, šíře záběru se maličko změní, jako byste jemně zazoomovali - a natočený materiál pak vypadá kostrbatě a neprofesionálně).

Někteří tvůrci videa od Sony A7 IV očekávali, že bude možné točit v kvalitě 4K nejen rychlostí 30 rychlostí snímků za vteřinu, ale také 60 (je to využitelné především při natáčení akčních nebo mírně zpomalených záběrů). Ono to s novinkou skutečně jde, jenže se při tom nevyužívá celý snímač, ale jen jeho část. Někdy to může být trochu problém, protože tím se výrazně mění úhel záběru objektivů (například s mírně širokoúhlým objektivem už zdaleka nezaberete takovou šíři záběru, jako když se točí na celou plochu snímače). 

Jaká je konkurence?

Přímými a největšími konkurenty jsou bezzrcadlovky Canon EOS R6 a Nikon Z6 II. Sony má oproti nim výrazně vyšší rozlišení 33 megapixelů (oproti 20 u Canonu a 24 u Nikonu. Sony má také největší výdrž baterie (zvládne na jedno nabití 580 fotografií oproti 520 u Canonu a 410 u Nikonu). Canon má účinnější stabilizaci obrazu (až 8 expozičních stupňů oproti 5,5 u Sony) a také fotí rychleji (12 snímků za vteřinu oproti 10 u Sony). Také video zvládne ve 4K o 60 snímcích za vteřinu s výrazně menším ořezem než Sony. Nikon má o něco větší hledáček a také fotí rychleji (12 snímků za sekundu), navíc má na horní straně těla malý stavový displej, ukazující nastavené hodnoty clony, času atp. Ten u Sony ani u Canonu nenajdete.

Mírný postup do vyšší třídy

Sony A7 byl původně fotoaparát, který měl být jakýmsi vstupním modelem mezi plnoformátové poloprofesionální a profesionální přístroje. Tomu odpovídala cena. Jeho čtvrtá generace už míří o něco výše, je to profesionálně využitelný a velmi univerzální pracovní nástroj. Také cena se tedy zvedla - v Česku by měl být fotoaparát v prodeji od poloviny prosince za cenu kolem 75 000 korun za tělo bez objektivu. Předchozí Sony A7 III, které přišlo na trh v roce 2018, se momentálně prodává za 54 000 korun.

(Text je subjektivním hodnocením fotoaparátu, které je založeno na krátkém, zhruba hodinu trvajícím fotografování se zapůjčeným předprodukčním modelem. Některé drobnosti se mohou na sériovém modelu lišit, především pokud jde o firmware).

 

Právě se děje

Další zprávy