Chtěl, ať vám jeho fotky vyrazí hamburger z ruky. Krzysztof Miller vystavuje v Praze

Chtěl, ať vám jeho fotky vyrazí hamburger z ruky. Krzysztof Miller vystavuje v Praze
Alexander Dubček a Václav Havel. Praha, 27. listopadu 1989
Uprchlický tábor Hutuů z Rwandy. Kongo, džungle, 95 km od města Kisangani, 10. dubna 1997
Matka na návštěvě syna zraněného při střetu iráckých povstalců s americkými vojáky. Irák, Samarra, 1. prosince 2003
Čečenec před prezidentským palácem. Čečensko, Grozné, 6. května 1995
Foto: Krzystof Miller / Agencja Gazeta
Foto
7. 11. 2019 16:00
"Nemohu těm lidem pomoci. Mohu jen předávat dál informace o tom, co se s nimi děje. Dojmout svět ošklivým obrázkem. Aby někomu vypadl hamburger z ruky," říkával špičkový polský fotoreportér Krzystof Miller, který se zaměřoval především na nejrůznější světové konflikty. Prosadil se v roce 1989 a v souvislosti s výročím tohoto přelomového roku nyní jeho snímky vystavuje pražská Leica Gallery.

Krzysztof Miller je legenda polské fotožurnalistiky. Jako amatér dokumentoval protirežimní protesty v Polsku. V roce 1989, už v roli profesionálního fotografa novin Gazeta Wyborcza, sledoval pád komunismu, československou sametovou revoluci a krvavý převrat v Rumunsku. Dalších dvacet let pak jezdil jako válečný fotoreportér po celém světě. Výběr jeho nejlepších fotografií teď vystavuje pražská Leica Gallery, s pomocí Polského institutu v Praze a Knihovny Václava Havla.

"Byl to mistr, kterého nikdo neučil řemeslo. Nevěděl, co je pentagonální hranol, ale dělal lepší fotky než ti, kteří to věděli. Pracoval instinktivně. Poznal, kde má stát a jak dlouho čekat. Věděl, kdy odejít - a také kdy zůstat," říká jeden z kurátorů výstavy a Millerův přítel Waldemar Gorlewski.

Miller fotil válečné konflikty, oběti masakrů a hladu. Spolupracoval s nejlepšími polskými píšícími novináři, například s Wojciechem Jagielským nebo Pawłem Smoleńským. Má na kontě téměř šedesát zahraničních reportáží, mnohdy ve velmi nebezpečných podmínkách. Fotografoval mimo jiné v Rumunsku, Íránu, Gruzii, Náhorním Karabachu, Bosně, Chorvatsku, Tádžikistánu, Afghánistánu, Kambodži, tureckém Kurdistánu, Abcházii, JAR, Čečensku, Rwandě, Kongu, Iráku, Ugandě, Jižním Súdánu a Keni.

"Nepřemýšlel, ale jel tam, kde se dělo něco důležitého. Na poslední chvíli přiběhl, natočil foťák, poplácal po zádech vojáka, který na něj ještě před chvílí mířil samopalem, a fotil," dodává Beata Łyżwa-Sokół, která s Millerem spolupracovala a podílela se na výběru fotografií na pražskou výstavu.

Miller pracoval podobně jako mnoho jiných slavných fotoreportérů v osmdesátých a devadesátých letech s dálkoměrnými kinofilmovými fotoaparáty Leica M. Používal především širokoúhlé objektivy, aby byl co nejblíže lidem, které fotil.

Kromě toho, že skvěle fotografoval, byl Miller jedním ze zakladatelů punkového hnutí v Polsku. A už v době, kdy studoval (tedy na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let), spolupracoval s protikomunistickou opozicí.

Náš pohled

Výstava fotografií Krzyzstofa Millera Objektiv revoluce je ohromně silná. Připravte se na to, že některé snímky vámi do hloubky duše otřesou. A určitě si čtěte popisky u fotek, je z nich patrné, jak fotografované situace těžce vnímal sám fotograf. Je to jedna z výstav, které by si člověk neměl nechat ujít.

Tomáš Vocelka, Aktuálně.cz

Jeho punkový pohled na svět se promítal i do jeho fotografického vidění. Ve své knize Fotografie, které nezměnily svět napsal o hrdinech svých snímků: "Nemohu těm lidem pomoci, ačkoli tehdy pro mě byli nejdůležitější na světě. Mohu jen předávat dál informace o tom, co se s nimi děje. Dojmout svět ošklivým obrázkem. Aby někomu vypadl hamburger z ruky. A svíčková zaskočila v krku. Jen tolik můžu. Jestli tím ale někomu budu platný, pak určitě ne jim, oni šanci nemají."

Fotograf si uvědomoval, jak tragické momenty jsou často na jeho snímcích. Ale cítil povinnost přinášet informace o tom, co se děje. "Jsem jako listonoš, doručuji zprávy. Nemohu ovlivnit, jestli jsou dobré, nebo špatné," říkával. Podobně jako mnozí vojáci, kteří se účastní bojových misí, trpěl Krzysztof Miller posttraumatickým syndromem. Zemřel tragicky 9. září 2016 v 54 letech.

Krzysztof Miller: Objektiv revoluce

  • Místo: Leica Gallery, Praha
  • Kurátoři: Waldemar Gorlewski, Beata Łyżwa-Sokół, Katarzyna Puchałska
  • Doba trvání výstavy: 8.11. 2019 - 5. 1. 2020
  • Vstupné: 70 Kč, (40 Kč studenti a senioři, 30 Kč studenti uměleckých škol)
  • Otevřeno: Po-Pá 10-20 hod, víkendy a svátky 11-18 hod. 
 

Právě se děje

před 5 hodinami

Krmenčíkův gól opět pomohl PAOK k výhře nad AEK Atény

Útočník Michael Krmenčík se střelecky prosadil ve druhém utkání PAOK Soluň za sebou a opět proti AEK Atény. Svým čtvrtým gólem v řecké fotbalové lize pomohl k výhře 2:1, kterou si jeho tým upevnil druhé místo za už jistým mistrem Olympiakosem Pireus.

Po téměř měsíci Krmenčík nastoupil v základní sestavě a ve 47. minutě otevřel skóre zápasu svým osmým soutěžním gólem za PAOK, kde od od ledna hostuje z belgických Brugg. Vzápětí zvýšil Stefan Schwab z penalty na 2:0, domácí v nastaveném čase už jen snížili rovněž z pokutového kopu.

Minulý týden Krmenčík skóroval proti AEK v poháru a pomohl svému týmu k postupu do finále.

před 6 hodinami

Nymburk podlehl Karsiyace 73:84 a v Lize mistrů končí opět ve čtvrtfinále

Basketbalisté Nymburka prohráli na závěrečném turnaji Ligy mistrů s tureckým týmem Pinar Karsiyaka 73:84 a stejně jako loni se rozloučili se soutěží ve čtvrtfinále. V pátém ročníku si svěřenci trenéra Orena Amiela vyrovnali svůj nejlepší výsledek. Karsiyaku čeká v pátek boj o nedělní finále se Zaragozou, která zdolala pořádající Nižnij Novgorod 86:78.

Nymburku nepomohl k úspěchu ani double double Stephena Zimmermana za 11 bodů a 10 doskoků či 14 bodů Hayden Daltona. Třetí tým turecké ligy dotáhli k úspěchu 19 body Sek Henry a dva hráči s double double Rayman Morgan (18 bodů a 16 doskoků) a Metecan Birsen (12 bodů a 13 doskoků).

Další zprávy