reklama
 
 

Marketing pro fotografy (4. díl): Blogujte a vyprávějte příběhy, vyplatí se to

3. 9. 2017 15:00
Jednou z důležitých součástí osobní prezentace každého fotografa může být i jeho blog. Je to další způsob, jak dát o sobě vědět a jak si zajistit, aby vaše fotky nezmizely příliš rychle v propadlišti sociálních sítí.

Dříve se říkalo, a i dnes se toho drží mnoho fotografů, že by fotografie měla vyprávět sama o sobě. I bez jakéhokoliv doprovodného textu. Jenže pokud se toho budete příliš striktně držet v dnešním světě, může to být problém. Říká se, že se na webu denně objeví miliarda fotografií. A tak je zde potřeba nezapadnout příliš rychle do hlubin sociálních sítí.

Toho lze dosáhnout třeba na blogu, obohatí-li fotograf fotografii či sérii fotografií příběhem. Ten může mít podobu historky, hlubokomyslné úvahy nebo to může být třeba pěkný popis zákulisí, doplněný o krátké video. Na blogu jsou vítány trapasy, životní cesty, prostě příběhy.

Romana Marie Jokelová

Romana Marie Jokelová

Na svém blogu může být fotograf opravdu kreativní, ale vždy v souladu s tím, co na webu prezentuje a kým doopravdy je. Lidé vycítí hru, přetvářku a faleš. Do blogu patří i prezentace volné tvorby. Blog by neměl být příliš dlouhý, pokud není opravdu dechberoucí. Návštěvník chce jednoduché, humorné, poetické či jinak dramatické informace s pěknými obrázky a videosekvencemi.

Mnoho fotografů na svém webu nemá blog či jej nedoplňuje pravidelně a aktivně. Je to škoda, protože právě blog vytváří ohromný obchodní potenciál. Jste-li svatebním, rodinným či portrétním fotografem, je skvělé, pokud si váš potenciální klient o vás a vaší práci může něco přečíst.

Argument "já neumím psát" není podstatný. Všechno je to otázkou cviku. Další velmi oblíbený argument "ale já nevím, o čem psát" je také jen výsledkem toho, že fotograf nepopustil uzdu své fantazii.

Psát se dá totiž úplně o čemkoliv. Měli jste zajímavé focení, kde jste zažili něco netypického? Napište o tom! Poznali jste při focení pár, který má například super pražskou cukrárničku, ve které jste se přejedli sladkostmi k prasknutí?

Napište o tom! Pište o čemkoliv, co jakkoliv souvisí s vaší tvorbou a co vašim čtenářům ukáže, jací jste. Nejenže stoupnete ve vyhledávačích na vyšší příčky, ale lidem dáte také něco ze sebe. Pochopí, že pro vás není focení jen rutinou, pochopí, že vám na klientech záleží, že jim nasloucháte, že si o nich něco pamatujete.

Všechno to je ohromně důležité, protože si tak budete budovat svou vlastní komunitu, cosi jako fanklub. Když se pak páru, kterému jste fotili svatbu, narodí dítě, budete pravděpodobně prvním, komu napíší, aby jim nafotil jejich mimino. Když se jejich kamarádi budou chtít vzít, pošlou jim odkaz na váš web, protože budete nepřímo stálou součástí jejich života, a logicky tak i prvním fotografem, na kterého si vzpomenou. Blog je důležitý.

Abychom uzavřeli téma portfolia, speciálně pak webu, je dobré, pokud se při jeho tvorbě soustředí fotograf i na název a logo, které je nedílnou součástí toho všeho. Obojí musí být jednoduché, srozumitelné a zapamatovatelné. Logo může mít podobu piktogramu, ale může být i jen graficky zajímavě ztvárněným jménem. Věřte, že záleží na každém detailu.

Má-li fotograf na svém webu logo mušle, které ostatní

  • nerozluští
  • považují za jelena
  • rozluští jako mušli, ale nechápou její význam, pak je něco špatně ve všech třech případech!

Není nic jednoduššího než se poradit s dobrým grafikem, nechat si vypracovat logotyp, vybrat font, a tak držet jednotnou grafickou linku na celém webu a propagačních materiálech, jako jsou například poukázky či vizitky. Grafický design webu by měl ladit se vším, čím se bude fotograf ve své profesi prezentovat. Měl by dokonale spojovat všechny komunikační kanály a nástroje. Díky tomu bude brand snadno identifikovatelný, čitelný a zapamatovatelný.

Je dobré pamatovat i na to, že je fotograf fotografem, nikoliv grafikem, nikoliv copywriterem a nikoliv stavitelem brandů. Když si fotograf nechá od profíků vypracovat čtivé a chytlavé texty, navrhnout vizuální manuál a celkovou komunikační strategii, investice, kterou do své značky vloží hned na začátku, se mu vrátí zpátky.

Nakonec vám poradíme už jen pár drobností, které by neměly být opomenuty. Žijeme v době mobilních telefonů, a tak je potřeba, aby byl web responzivní (upravený pro použití na mobilním telefonu a tabletu) a rychlý. Obrázky by na něj měly být nahrávány ve webovém rozlišení, aby se co nejvíce eliminovaly prodlevy při načítání i případná hrozba "krádeží" snímků.

Dobrým tipem pro každého začínajícího fotografa jsou šablonové weby, které mu dají větší svobodu v průběžných úpravách. A to poslední, co vám poradíme, je aktualizovat web a blogovat pravidelně. Bude si to žádat nějaký čas, ale ten se vám pak vrátí jinde.

autor: Romana Marie Jokelová | 3. 9. 2017 15:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama