reklama
 
 

Marketing pro fotografy (3. díl): Přehledné portfolio na webu je základ, sociální sítě také pomohou

26. 8. 2017 18:04
Žijeme v době internetu a elektronické komunikace. Mít správně vytvořenou osobní stránku, webové portfolio a umět se pohybovat na sociálních sítích je pro fotografa klíčové. Je to v dnešní době jeden ze základů dobré sebeprezentace. Třetí díl seriálu pojednává o tom, jak v tomto světě uspět.

Tím nejdůležitějším při vlastní sebeprezentaci v on-line světě je pro fotografa pravdivost a pokora. Měl by si tam vytvořit virtuální kopii reálné osobnosti, a tak je potřeba, aby bylo vše, co na web vloží, v naprostém souladu s jeho cítěním.

Konzistentnost by se měla stát jeho metou. Důležité tedy je být si jistý tím, kým je a kam se chce dostat. Měl by si umět odpovědět na otázky typu "Jsem/chci být svatebním fotografem? Jsem/chci být koncertním fotografem? Jsem člověk, který fotí striktně černobíle?" atd. Odpoví-li si na tyto otázky jasně a bez pochybností, může se posunout dál. Portfolio se stane jeho dalším, velmi důležitým propagačním kanálem.

Romana Marie Jokelová

Romana Marie Jokelová

Portfolio může mít samo o sobě mnoho podob a nemusí být nutně postaveno na vlastním samostatném webu. Prezentovat své fotografie může fotograf také na Instagramu, Flickeru, 500PX, v galeriích, které nabízí společnost Adobe k předplatnému Photoshopu, na Facebooku, Pinterestu… Prakticky kdekoliv.

I když zde jsou tyto varianty, člověk by neměl zapomínat na jeden důležitý fakt: webová stránka vždy bude tou nejlepší formou prezentace jeho tvorby, protože ji může zcela maximálně přizpůsobit nejen svým potřebám, ale i tomu, co bude zajímavé pro jeho potenciální zákazníky.

Mít vlastní webové stránky je důležité

Potenciální zákazníci nejsou všichni ostřílenými uživateli internetu. Představte si svou mámu. Ráda by viděla vaše fotografie, a tak jí řeknete, že je máte na Instagramu, kde se na ně může podívat.

Jejím prvním argumentem jistě bude cosi jako "Ale já Instagram nepoužívám." Nebo možná: "A co to je Instagram?" A teď jí vysvětlete, že nemusí mít staženou aplikaci, aby tam dohledala váš profil a fotografie. Už vás nebude poslouchat.

Neříkáme, že vaše matka je vaší potenciální zákaznicí, ale jiná matka to být může. Pokud jste svatební fotograf prezentující se pouze na Instagramu, neriskujete tuto kolizi tolik jako třeba fotograf firemních portrétů. Naopak pokud jste lifestylový fotograf, je pravděpodobné, že si vás většina vašich klientů všimne právě na Instagramu.

Pokud tedy řešíte, jaké prezentační kanály byste měli či mohli využít, je potřeba pamatovat na to, že je podstatné znát velmi dobře svou cílovou skupinu. Je to důležité proto, abyste věděli, kde s ní bude možné nejefektivněji a nejsnáze komunikovat či kde si vás potenciální klienti budou s největší pravděpodobností vyhledávat.

Platformy jako 500PX nebo Adobe mohou být známé pro grafiky a fotografy, ale mnohým nezasvěceným budou jejich jména srozumitelná asi tak jako nápis v čínských znacích. Nakonec u nich často zvítězí pohodlnost nad zájmem o vaši tvorbu, kterou by museli hledat na něčem, co vůbec neznají.

Na Facebooku se mohou zase vaše fotografie ztrácet v množství dalších fotografií na timelinu nebo v záplavě různých alb. Facebook není úplně přehledný. Dalším negativním faktem je i to, že ne každý používá Facebook či se na něm chce pohybovat, a nakonec hraje svou roli i to, že Facebook komprimuje kvalitu fotografií, pokud je fotograf nenahrává v PNG formátu.

Má-li tedy člověk své portfolio přístupné jen na jednom komunikačním kanálu, pak zbytečně riskuje. Potenciální klienti, kteří jej kontaktují telefonicky či e-mailem na základě doporučení, mohou ztratit zájem ještě dříve, než si fotografa a jeho práci pořádně "proklepnou".

Prezentací jen na jednom kanálu navíc zbytečně snižujete svůj "dosah" (tedy šanci, že vás lidé najdou). Tvrzení, že v dnešní době je už každý na sociálních sítích, nemusí být nutně pravdivé. A tak je fajn, dokáže-li fotograf pracovat s více prezentačními kanály najednou.

Síla webového portfolia

Má-li fotograf klasické webové stránky, navíc vedené pod svým jménem, bude dobře dohledatelný. Mít kvalitní webové stránky je základ.

Pokud k nim přidá Instagram či Facebook, dostává se do výhodné pozice, protože může potenciální klienty, kteří si jej našli na těchto sociálních sítích, pohodlně navést k návštěvě svých webových stránek, kde si budou moci prohlédnout jeho kompletní a perfektně uspořádané portfolio, zjistit si něco málo o fotografově osobnosti a možnostech případné spolupráce. Konverze na dobře postavený web je tedy více než žádoucí.

Dostat případného zájemce na web je jedna věc, udržet tam jejich pozornost druhá. Hlavní, a tedy úvodní stránka by měla návštěvníka zaujmout úplně stejně jako tvář člověka, se kterým se seznamuje na ulici, v baru, v práci či kdekoliv jinde.

Rozhodujících je prvních pár vteřin, během kterých dochází k vizuální analýze. Pokud má fotograf chytlavou úvodní stránku, zvyšuje se jeho šance na úspěch. Je totiž dost pravděpodobné, že si potenciální zákazník rozklikne i další záložky. Během prvních minut strávených na stránce si dělá hlubší obrázek o člověku, který se danými stránkami prezentuje.

Přemýšlí o jeho tvorbě a o tom, zda by si padli do noty. Je-li takový návštěvník jen trochu dobrým psychologem, velmi rychle pochopí, s kým má tu čest. Vaše jméno se pro něj buď stalo brandem, anebo bude nadobro zapomenuto. Je to padesát na padesát, tak proč riskovat? Nepodcenit sílu svého webu je sakra důležité.

Co všechno hraje roli? A co už je za hranicí?

Má-li fotograf na svém webu tisíce záložek a podzáložek, je-li web plný barviček, rámečků a stylů písma, pak fotograf nejspíš zaspal dobu. Současné trendy staví na čistotě, přehlednosti, jednoduchosti, srozumitelnosti a odlišnosti. Díky odlišnosti lze získat výhodu - lidé si vás lépe zapamatují. Nikdy však není dobré být jiný na úkor kvality.

Každý fotograf by měl mít na svém webu ve velmi stručné formě ty maximálně důležité informace. Něco málo o něm či jeho tvorbě, kontakt a portfolio. Bonusem mohou být reference a blog. Při tvorbě portfolia (ostatně jako při tvorbě celého webu) je potřeba pamatovat na to, že méně znamená více. Je skvělé, když potenciální klient zavítá na kreativní web. Jenže co platná kreativita, když se na něm každý okamžitě ztratí? Přehlednost webu je tedy velmi významným parametrem, jednoduchost a srozumitelnost stojí hned za ním.

Nedá se však říci, že je forma více než obsah a neplatí to ani naopak. Má-li fotograf skvělé fotografie, ale zoufalý web, skvělá vlastní tvorba ho jen málokdy zachrání. Obojí jde ruku v ruce. Určitě je skvělé, když web není přeplněný informacemi ani fotografiemi, nehledě na to, jak kvalitními. Důležitá je harmonie celku.

Fotograf by měl být přesvědčen o tom, jaké fotografie na webu prezentuje, a měl by si jejich místo obhájit sám před sebou. Častým problémem bývá nevhodně protříděná galerie, ve které se pak návštěvník dívá kupříkladu na portrét téže osoby zleva, mírně zleva, ještě více zleva, zleva s náklonem, zleva s náklonem a děsivým výrazem atd. Když pak dojde ke třicátému portrétu téže osoby, říká si, že všeho moc škodí, a na takový web se pokusí hodně rychle zapomenout. Je pravděpodobné, že na něj už nikdy nezavítá.

Fotografie, které chce fotograf umístit do svého portfolia, by měly být vybírány s rozvahou. Stačí několik galerií s 10-20 fotografiemi. Věřte, že galerie čítající sto fotografií si nikdo nebude prohlížet s velikým zájmem. Takové galerie si potenciální klient prohlédne rychlým scrollováním, přičemž mu v paměti stejně uvízne jen jedna či dvě fotografie.

Pokud má fotograf na webu několik takových galerií, projede si potenciální zákazník jednu dvě, hodně maximálně tři a na další už se nedostane, protože na to nebude mít čas ani trpělivost. To podstatné, a tedy způsob svého vnímání světa, rukopis a příběh, zvládne šikovný fotograf odprezentovat i na devíti fotografiích. Základem však je se velmi pečlivě věnovat jejich výběru.

Další nemálo důležitou součástí webu je záložka referencí. Nikde není psáno, že musí být na každém webu, opět záleží na jeho určení. Svatebnímu, rodinnému či portrétnímu fotografovi však mohou jedině pomoci.

V příštím díle: Blogujte a vyprávějte příběhy

autor: Romana Marie Jokelová | 26. 8. 2017 18:04

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama