Chaos a kouzlo Tokia. Fotograf prozrazuje, jak vznikly působivé záběry japonské metropole

Snímky z cyklu zachycujícího život v Tokiu si můžete s komentářem Lukasze Palka prohlédnout v galerii.
Tváře. Čekal jsem na vlak, když jsem si všiml tohoto rozmístění dvou forem. Měl jsem připravený fotoaparát D5 s objektivem 24–120 mm, takže stačilo pouze zvolit vhodný výřez a rychle pořídit snímek nejdelší ohniskovou vzdáleností.
Dělník na střeše. Fotil jsem městské krajiny v noci, když jsem si všiml dělníka s čelovkou spouštějícího lano z blízké střechy. Opět jsem použil Nikon D5 a objektiv 24–120 mm. S využitím nejdelší ohniskové vzdálenosti jsem zachytil siluetu na městském pozadí.
Džungle velkoměsta. To, co mě láká vylézt na tokijské střechy, je atmosféra – 10 pater nad uspěchaným městem mě pohltí klid a tento pocit jsem se pokusil zachytit.
Klobouky. Tohoto mnicha jsem fotografoval celý den. Nakonec jsem si na široké hlavní ulici v Ginze všiml, že má za sebou reklamu na klobouky. Použil jsem D5 s objektivem 80–400 mm. Fotil jsem na maximální ohniskovou vzdálenost.
Foto: Lukasz Palka
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
10. 8. 2017 11:03
Polskému fotografovi Lukaszi Palkovi se daří velmi působivě zachytit atmosféru japonského Tokia. Na jeho snímcích tepe život, je tam vidět chaos i kouzlo rušných tříd. A navíc: prozradil, jak tyto snímky vznikaly. Takže se u něj ostatní fotografové mohou nejen inspirovat, ale i naučit něco nového.

Lukasz Palka se narodil v Polsku, vyrostl v USA a od roku 2008 žije v Japonsku. Je oceňovaným fotografem a specialistou na fotografování japonské metropole - jejího obyvatelstva, infrastruktury a nekonečné řady příběhů odehrávajících se v ulicích města. 

"Tokio nabízí fotografům obrovské možnosti," říká Palka. "Vyhledávám robustní a všestranné vybavení, které zaručí, že pořídím různorodé snímky pouze s využitím jednoho těla fotoaparátu a jednoho objektivu," vysvětluje. "Snažím se, aby výsledné snímky odrážely mé nadšení z Tokia. Chci nabídnout lidem pohled z jiné prespektivy, než z jaké toto město obvykle znají."

Tokijský cyklus fotil Lukazs Palka třemi různými zrcadlovkami. Použil plnoformátový profesionální Nikon D5, a kromě toho také APS-C zrcadlovky Nikon D7500 a D500 (mají o něco menší snímač).

Pojďte se podívat, jak komentuje jednotlivé součásti svého vybavení:

Nikon D5: "Je výborný v každé situaci - za nízké hladiny osvětlení, při vysoké snímací frekvenci, v městském chaosu, v klidu přírodních krajin."

Nikon D500: "Je to menší sourozenec přístroje D5 a sdílí mnohé z jeho technických kvalit. To, co ho odlišuje, je trochu větší diskrétnost a praktičnost jeho výklopného monitoru pro fotografování z podhledu a získání odlišných perspektiv na často fotografovaných místech."

D7500: "Kompaktní, rychlý a výkonný fotoaparát."

Objektiv AF-S DX NIKKOR 18-300 mm f/3,5-6,3G ED VR 
"Nazývám ho objektivem "na procházky" - je velmi kompaktní a ideální pro ty, kteří chtějí cestovat na lehko. Prakticky nikdy nefotografuji ze stativu a systém redukce vibrací zaručuje ostré snímky i při fotografování z ruky."

Objektiv AF-S NIKKOR 24-120 mm f/4G ED VR
"Je kompaktní a má ideální rozsah zoomu pro cestovatelskou fotografii. Objektiv používám na přístroji D5; jeho schopnosti za nízké hladiny osvětlení znamenají, že mohu být uprostřed noci na střechách Tokia s fotoaparátem v rukou a pořizovat ostré snímky. Antireflexní vrstvy potlačují účinky reflexů a závoje."

Objektiv AF-S NIKKOR 28-300 mm f/3,5-5,6G ED VR
"Výkonný zoom formátu FX, který umožňuje snadno změnit perspektivu z širokoúhlého objektivu na teleobjektiv. Pokud zkoumáte nové město a máte v brašně místo jen na jediný objektiv, tento vám pokryje vše potřebné."

Objektiv AF-S NIKKOR 80-400 mm f/4,5-5,6G ED VR
"Velmi široký rozsah ohniskových vzdáleností, ideální pro krajiny. Má systém redukce vibrací, umožňující fotografovat z ruky a používat přitom časy závěrky až o čtyři expoziční stupně delší než obvykle. Obvykle ho používám na přístroji D5."

 

Právě se děje

Další zprávy