Raněná krajina: Osobité kouzlo hald, odkališť a dělnických kolonií na Ostravsku

Raněná krajina: Osobité kouzlo hald, odkališť a dělnických kolonií na Ostravsku
Postindustriální krajina severní Moravy, zasažená těžbou černého uhlí, hledá svou novou tvář. Na některých místech by na první pohled nikdo nepoznal, že stovky metrů pod povrchem probíhá desítky let hlubinná těžba. Z postindustriální krajiny se stává "nová divočina". Stonava, 2017.
Zanikající svět bývalých dělnických kolonií. Petřvald, 2018.
Kolonie Pokrok, Petřvald, 2021. "Svoje fotografie vnímám jako svědky promlouvající o lidském údělu, skutečných lidech, o překonávání životních zkoušek. Přirozené světlo supluji fotografickým bleskem, který chápu nejen jako pracovní nástroj, ale jako výtvarný prostředek naturalisticky zdůrazňující nejrůznější postmoderní bizarnosti," říká autor.
Pro zdejší zdevastované a zpustošené prostředí se černé uhlí stalo obrovským bohatstvím a zároveň i osudovým prokletím. Třinec, 2021.
Foto: Jiří Žižka, Fragmenty Těšínského Slezska a Ostravska 2022
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka, Foto
23. 6. 2022 14:58
Fotograf Jiří Žižka dlouhodobě dokumentuje krajinu a život lidí na Ostravsku a v Těšínském Slezsku. Jeho cílem je zachytit emoce míst poznamenaných těžbou, zaznamenat, jak se na nich žije, a proniknout do vnitřního světa tamních lidí. Nyní své snímky vystavuje v Galerii Opera v Divadle Jiřího Myrona v Ostravě. K vidění tam jsou do 28. června.

Jiří Žižka je ostravský rodák a místní krajina poznamenaná těžbou uhlí a průmyslem ho zaujala už dávno. "Uhranula mě poetická krása hald, výsypek a odkališť, ale nevnímal jsem ji pozitivně, vzbuzovala ve mně spíše nelibost," říká. V roce 2004 začal věnovat pozornost jiným tématům, ale slíbil si, že se k místní krajině zase vrátí. 

Stalo se to v roce 2013, když se přestěhoval do Stonavy u Karviné. "Ocitl jsem se v dennodenním kontaktu s tímto kouskem světa a jeho obyvateli. A pochopil jsem, že zdaleka není tak ošklivý a nepřívětivý, jak jsem jej vnímal dříve," vysvětluje fotograf. Znovu začal dokumentovat proměny kraje a výsledky své dlouhodobé práce nyní shrnul do souboru fotografií Fragmenty Těšínského Slezska a Ostravska, který je vystaven v ostravské Galerii Opera.

"Toužil jsem zachytit emoce zdejšího regionu i svoji individuální zkušenost s ním, zaznamenat zdejší život a proniknout do vnitřního světa místních lidí. Chtěl jsem vyjádřit obrazem svoje osobní pocity nejen z krajiny vnější, ale také z pomyslné krajiny vnitřní. Vizualizovat její necitlivou proměnu, která zasáhla i lidi v ní žijící," konstatuje Jiří Žižka.

Nachodil mnoho kilometrů kolem nekonečných potrubních rozvodů a postupně se tak sbližoval s tímto "zapovězeným územím". "Předmětem mého zájmu se postupně stávaly nejrůznější rozvaliny a rezidua, cosi, co dnes nazýváme všudypřítomnou novou divočinou. Celou mou dosavadní tvorbu provází téma proměny krajiny, která je v jakémsi výchozím stavu, a téma zanikajících světů."

Jiří Žižka se narodil v roce 1982 v Ostravě. Po absolvování střední školy se zaměřením na fotografii pokračoval ve studiu na Institutu tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě v Opavě. "Svou uměleckou tvorbu začal pod vedením fotografa Vojtěcha Bartka, jak jinak než v Ostravě-Vítkovicích a Hrušově, kde se soustředil na mapování života v prostředí bývalých dělnických kolonií. Sociálně laděné černobílé snímky z let 2000 až 2008, na kterých je nepochybně patrný vliv pedagoga Jindřicha Štreita, můžeme považovat za počátek dnes již rozsáhlého cyklu Fragmenty Těšínského Slezska a Ostravska," konstatoval kurátor výstavy David Macháč.

"Je štěstí, že Jiří Žižka tato mizející místa vnímá, umí najít jejich kouzlo, zachytit jejich atmosféru a mnohé z nich prostřednictvím svého fotoaparátu zaznamenat dříve, než zmizí navěky," uvedl Macháč. "I v dnešní době jsou lidé, kteří zde stále žijí, nebo mnohdy spíše přežívají. A právě tento obraz reality, který mnozí z nás přirozeně odmítají či si jej nechtějí připustit, prostřednictvím svých fotografií ukazuje." 

O výstavě

Jiří Žižka: Fragmenty Těšínského Slezska a Ostravska. Galerie Opera v ostravském Divadle Jiřího Myrona. Kurátor David Macháč. Výstava potrvá do 28. června. Otevřena je vždy hodinu před divadelním představením. Výstavu pořádá  Národní divadlo Moravskoslezské v Ostravě a Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě.

 

Právě se děje

Další zprávy