Fotit baletky je často těžší než fotit vážně nemocného bratra, říká dokumentarista Zajac

Romana Marie Jokelová
21. 2. 2017 14:32
Fotit osobní dokument je pro fotografa asi tou největší výzvou. Čelí při tom démonům, které sužují jeho blízké, a přesto si musí zachovat odstup, aby mohl divákovi předložit soubor, který ho přiměje na chvíli se zastavit a přemýšlet o smyslu života. Ale i přes tíhu, která snímky o jeho vážně nemocném bratrovi halí, je pro slovenského dokumentaristu Matúše Zajace mnohdy náročnější fotografovat dokument o malých baletkách.
Na snímku nahoře záběr ze série Dvojče/Twin. Více snímků z různých cyklů od Matúše Zajace najdete v této galerii.
Na snímku nahoře záběr ze série Dvojče/Twin. Více snímků z různých cyklů od Matúše Zajace najdete v této galerii. | Foto: Matúš Zajac

Matúš Zajac je slovenský dokumentarista, který skrze fotografii hledal odpověď na otázku, proč lidé věří, fotografoval také různé subkultury, romské komunity, duševně nemocné i vztahy mezi ošetřovateli a zvířaty v zoo a v cirkuse. I přes temnotu některých z těchto těchto témat zůstává pozitivní a otevřený.

Matúši, kolem devadesátých let jste s dokumentární fotografií získával zkušenosti u Tibora Huszára, v čem vám to pomohlo?

Tibor Huszár mi opravdu velmi pomohl. Bylo to těsně po listopadových událostech a já jsem dostal obrovskou šanci dělat tomuto skvělému fotografovi asistenta. V té době byl v nejlepší tvůrčí kondici a já jsem byl svědkem, jak vznikaly jeho slavné fotografie. Když Tibor spal, vyvolával jsem mu po těžkém dni negativy, takže jsem je viděl jako první a mohl jsem do sebe vstřebat všechny emoce z prožitých okamžiků.

Letiště, 1991. Díky tomuto snímku se Matúš Zajac spřátelil s vynikajícím slovenským dokumentaristou Tiborem Huszárem.
Letiště, 1991. Díky tomuto snímku se Matúš Zajac spřátelil s vynikajícím slovenským dokumentaristou Tiborem Huszárem. | Foto: Matúš Zajac

Později jsem sledoval, jak pracuje, když vybírá snímky pro výstavu. Moje fotografie Tibor nikdy nekomentoval, vždy jsme spolu mluvili jen o jeho tvorbě. Ale jednou v roce 1991 jsme vyvolávali negativy a on řekl: Tato fotka je světová, je jako z agentury Magnum. Když jsem se na ni podíval, usmál jsem se a řekl jsem: Ta je moje. Od toho okamžiku jsme se stali velkými přáteli.

Proč něco takového nefunguje i dnes? Proč v současné době fotografové nechtějí předávat zkušenosti mladším kolegům?

Podle mne jde o více faktorů a tím zásadním je asi to, že tito fotografové sami nedostali možnost se u někoho učit. Dnes je stokrát více fotografů než ve 20. století, každý si chrání svoji pozici a nechce si vytvářet konkurenci. Já jsem se naučil jedno: když jsi vizuálně originální, pak se o svoji pozici bát nemusíš.

Proč je podle vás důležité předávat své zkušenosti a znalosti dál?

Matúš Zajac

Matúš Zajac: dokumentární fotografie
Foto: Matúš Zajac
  • je současný slovenský dokumentární fotograf
  • vystudoval na pražské FAMU a na V3VU v Bratislavě
  • učil na katedře žurnalistiky v Ružomberku, od roku 2011 působí na katedře žurnalistiky fakulty Komenského v Bratislavě
  • je držitelem ocenění Czech Press Photo a Slovak Press Photo
  • vydal autorské knihy Podoby viery (2011) a Mimo/Out (2014)
  • je spoluzakladatelem portálu dofoto.sk
  • jeho webové stránky najdete zde

Dlouhodobě fotografovat dané téma vyžaduje více než talent a intuici, musíte v sobě mít etiku a charisma, musíte ovládat psychologii a zejména být naladěni na vnímání okolí a sociálních problémů jiných. To všechno je tak psychicky i časově náročné, že se mladým ani nechce přinášet takovou oběť. Proto se všemožně snažím mladé fotografy motivovat a pomáhat jim, jak jen se dá.

Lidé spojují dokumentární a reportážní fotografii, proč si myslíte, že to vnímají jako jedno a totéž?

Lidé vnímají fotografii skrze webové stránky a sociální sítě, a tam je dokumentární fotografie zastoupena minimálně. Dokonce i v tištěných médiích se minimalizuje počet stran určených pro reportážní fotografii a čtenáři to samozřejmě vnímají. Fotoamatérská obec si pak zákonitě myslí, že reportáž v časopise, která má více než tři strany, už je dokumentární fotografie, což je samozřejmě omyl. Dokumentární fotografové pracují dlouho s cílem dokončit projekt a vydat ho knižně.

Mnoho lidí dokument nefotí, protože mají pocit, že již není co zaznamenávat, že vše bylo nafoceno…

Podívejte se třeba na Darcy Padillu a na její velkolepé dílo. Fotografovala více než dvacet let strašně složité až osobní téma smrti. Osobní témata se nikdy nedublují, jsou neopakovatelná, protože daného člověka nikdo před vámi ani po vás už nenafotografuje. Naopak v reportážích fotograf objevuje nové vizuální prvky, aby se odlišil od ostatních kolegů.

Ošetřovatel lvů v zoo. Snímek ze série oceněné na Czech Press Photo.
Ošetřovatel lvů v zoo. Snímek ze série oceněné na Czech Press Photo. | Foto: Matúš Zajac

Na osobním projektu Twin pracujete už šest let, jaké to je, věnovat se jednomu tématu tak dlouho, a co vám to dává?

Fotografuji svého sourozence, dvojče, které trpí psychickou nemocí. Předtím, než jsem ho začal fotit, to bylo těžké. Jsem s ním spojen a náhle, když měl dvacet let, se všechno obrátilo naruby - neustále chodíte do různých nemocnic. Z očí mi tečou slzy a musím s tím neustále žít. Teď žije s rodiči a já díky obrazu ukazuji osobní svět prožitý s ním a s rodiči, převedený do expresivní fotografie.

V eseji vědomě vynechávám nemocnice a utrpení, protože to všechno nese jeho a moje mysl a zároveň je to v jeho očích a psychickém rozpoložení, které dostávám do fotografií. Je to tak těžké fotit, ale vím, že to ještě nikdo nenafotografoval. Ale o to mi opravdu nejde, chci ukázat o mnoho víc - vzájemné propojení a úctu dvou bytostí.

Říkáte, že je pro vás těžší fotit baletky než vážně duševně nemocného bratra. Proč?

Fotografovat balet pro mě bylo nejnáročnější kvůli uzavřenosti a strašné sebekontrole těch mladých lidí, kteří bojují v mladém věku o příležitost. Skryté tužby a lásky, zároveň otevřená rivalita. A najednou jsem tam já jako fotograf - vetřelec. Bylo opravdu velmi těžké získat si tyto talentované lidi a stát se tam neviditelným.

Fotit baletky bylo velmi obtížné, je to uzavřený svět, kam jen těžce pronikne někdo cizí.
Fotit baletky bylo velmi obtížné, je to uzavřený svět, kam jen těžce pronikne někdo cizí. | Foto: Matúš Zajac

Nemoc mého bratra je úděl, se kterým jsem se musel vyrovnat, ale naučil jsem se díky tomu pochopit lidi s hendikepem. Velmi mi to pomáhá při mých cyklech z různých ústavů či při práci s terapeuty a s canisterapií.

V jednom rozhovoru jste řekl: "V Čechách jsem se vždy cítil jako fotograf příjemněji, protože lidé jako paní Daniela Mrázková a další mi dávají pocit, že to, co dělám, dělám dobře." Myslíte si, že se v Čechách a na Slovensku přistupuje k fotografii a k dokumentární fotografii rozdílně?

Ano, v Čechách má dokumentární fotografie ohromnou tradici a stále si drží svoji neopakovatelnou úroveň. V minulém století u vás společně se surrealismem rozkvétal i dokument a velice si vážím tvorby ikon české sociální fotografie. Poznal jsem práci českých autorů i při studiích v Praze a stále si kupuji jejich knihy.

Na Slovensku jsme měli pár osobností, ale jejich tvorba se v podstatě zaměřovala na vesnici a na lidové zvyky. Dokumentární fotografie se u nás neučí a kromě mne teď žádný sociální fotograf nepřednáší ani neinformuje studenty.

Teoretici umění u nás inklinují spíš ke konceptuálnímu provedení reportáže než k sociálním východiskům, což je obrovský rozdíl oproti české scéně, kde mají obě polohy své učitele i zázemí.

Česká i slovenská scéna mají mnoho skvělých dokumentárních fotografů. Z české můžeme jmenovat Karla Cudlína, Jaroslava Kučeru, Viktora Koláře, Josefa Koudelku, Jindřicha Štreita či Antonína Kratochvíla. Co se podle vás stane se zdejší dokumentární scénou, až zde nebude tato generace fotografů?

U nás odešel Tibor Huszár i Karol Kállay a už pociťujeme, jak nám chybí. Střední generace fotografuje buď reportáž, nebo konceptuální vizualizace s absurdním východiskem. Přemýšlel jsem nad tím, že ani u vás neznám mnoho autorů střední generace, kteří by pokračovali dál a navázali na tyto ikony, ale je zde jedna důležitá věc. Pan Štreit stále vyučuje na ITF, pan Kolář na FAMU a pan Cudlín v Czech Press Photo centru. To je skvělé a dává to naději do budoucnosti. 

Klenovec, 2016. „Často se vracím na místa, která jsem navštěvoval s Tiborem Huszárem,“ říká Matúš Zajac. Týká se to i této romské osady.
Klenovec, 2016. „Často se vracím na místa, která jsem navštěvoval s Tiborem Huszárem,“ říká Matúš Zajac. Týká se to i této romské osady. | Foto: Matúš Zajac

Odchází podle vás dokument do zapomnění, nebo má ještě šanci na znovuzrození?

Ve světě se v poslední době vytvořila silná generace, vycházející z děl Anderse Petersena nebo Michaela Ackermana. Tato forma je přímou oponenturou konceptuálních tendencí. Dokumentární fotografie zasahující člověka stále žije, i když v drsnější psychologické rovině a vizualizaci.

Se skupinou dalších lidí jste rozjel unikátní projekt dofoto.sk, který se věnuje sociálnímu a expresivnímu dokumentu. Formou esejí a rozhovorů představuje slovenské i české mistry tohoto žánru. Co vás k tomu dovedlo a jak náročné je bojovat o záchranu kvality? 

Jsem nesmírně rád, že se nám už za krátký čas podařilo zveřejnit eseje a rozhovory s opravdu skvělými autory. Tento projekt má ukázat všechno, o čem jsme se zde bavili.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 20 minutami

Německá vláda chce regulovat ceny plynu, kancléř Scholz chystá prohlášení

Německá vláda chce regulovat vysoké ceny plynu, soubor opatření by mohl mít objem 150 až 200 miliard eur (až 4,9 bilionu Kč). Dnes o tom s odvoláním na zdroje z vládních stran informovala agentura DPA. Odpoledne s prohlášením vystoupí kancléř Olaf Scholz, ministr financí Christian Lindner a ministr hospodářství Robert Habeck.

Deník Handelsblatt napsal, že podle vládních zdrojů by stanovení maximálních cen plynu stálo německý rozpočet 15 až 24 miliard eur (až 592 miliard Kč). Sociální demokratka (SPD) Katja Mastová z vedení poslanecké frakce strany přitom v tomto týdnu hovořila o částce převyšující 100 miliard eur.

V Německu začne od soboty platit nový poplatek za obstarání plynu, který zdraží odběratelům tuto energetickou surovinu o 2,4 centu za kilowatthodinu (kWh), což může u domácností činit ročně i stovky eur (tisíce Kč). Očekává se ale, že vláda tento poplatek zruší, neboť ho kritizuje nejen opozice, ale i představitelé vládních stran. Není tak vyloučeno, že kancléř dnes oznámí i zrušení poplatku.

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Putin podepsal dekret týkající se zákazu tranzitu kamionů ze Západu přes Rusko

Ruský prezident Vladimir Putin dnes podepsal dekret, kterým zmocňuje vládu k zákazu tranzitu kamionů z některých západních zemí přes ruské území. Zákaz, jenž vstupuje v platnost okamžitě, se týká zemí, které přijaly podobné restrikce vůči Rusku, uvedla agentura Reuters. Mezi státy, které omezily vstup ruským kamionům na své území, patří hlavně země Evropské unie.

EU zavedla zákaz vstupu nákladních automobilů ruských a běloruských podniků na své území už letos v dubnu. Unijní zákaz byl součástí pátého souboru sankcí, který EU přijala kvůli útoku ruských vojsk na Ukrajinu. Ruské jednotky k operacím využívají také běloruské území. Zákaz nicméně zahrnuje řadu výjimek včetně přepravy pošty, paliv, potravin či léků.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 52 minutami

Česko získá 2,7 miliardy korun od USA na modernizaci armády nebo kybernetickou ochranu

Česko dostane od Spojených států podporu 106 milionů dolarů, tedy zhruba 2,7 miliardy korun, na modernizaci armády, částečnou kompenzaci dodávek na Ukrajinu, která čelí ruskému útoku, a kybernetickou ochranu. Schválil to americký Kongres, sdělilo české ministerstvo obrany a americké velvyslanectví v Praze.

Sto milionů dolarů půjde z amerického programu Zahraničního vojenského financování jako součást Kongresem schváleného druhého balíčku pomoci Ukrajině. Šest milionů dolarů z Fondu pro čelení ruskému vlivu podpoří vybudování týmů kybernetické ochrany, které vzniknou v české armádě, uvedlo ministerstvo.

Podle premiéra Petra Fialy (ODS) americká finanční pomoc dokazuje, že klíčoví spojenci Česka vědí o české podpoře Ukrajině a oceňují ji. "I díky těmto prostředkům budeme schopni ještě lépe a rychleji nahradit vojenský materiál, který jsme darovali našim ukrajinským přátelům a zrychlit postupnou modernizaci armády," dodal.

Podobně se vyjádřila ministryně obrany Jana Černochová (ODS). "Dar vnímáme právě jako výraz uznání za to, jak Česko od začátku konfliktu Ukrajině pomáhá a jak zodpovědně se stavíme k bezpečnosti své a našich spojenců," řekla. Peníze podle ní půjdou i na další pomoc Ukrajině. Česko patří mezi největší poskytovatele vojenské pomoci napadené zemi. Od začátku konfliktu před více než sedmi měsíci darovala Ukrajině vojenský materiál za víc než 3,8 miliardy korun.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Ekonomická nálada v EU i eurozóně se v září dále zhoršila

Ekonomická nálada v Evropské unii i v eurozóně se v září dál zhoršila. Důvěra klesá v podnikatelském sektoru i mezi spotřebiteli. Index ekonomické nálady v EU se meziměsíčně snížil o 3,5 bodu na 92,6 bodu, v České republice index klesl o 2,2 bodu na 88,3 bodu. Vyplývá to ze zprávy, kterou dnes zveřejnila Evropská komise (EK).

Důvěra se snížila ve všech sektorech ekonomiky, včetně průmyslu, služeb a maloobchodu, a mezi spotřebiteli. Na vině je hlavně růst inflačních očekávání.

V samotné eurozóně se index v září snížil o 3,6 bodu na 93,7 bodu. Analytici podle agentury Reuters očekávali pokles indexu na 95 bodů.

Důvěra domácnosti v EU se snížila o 3,5 bodu na rekordní minimum minus 29,9 bodu. Na rekordním minimu byla i důvěra v eurozóně, kde klesla o 3,8 bodu na minus 28,8 bodu. Spotřebitelé očekávají v příštích měsících zhoršení finanční situace a předpokládají omezení plánů na velké nákupy.

Inflační očekávání po poklesu v předchozích měsících ve všech sledovaných sektorech rostla. Evropská centrální banka (ECB) přitom slíbila, že bude bojovat proti růstu cen zvyšováním úrokových sazeb.

Zdroj: ČTK
Další zprávy