Jak se opravoval pražský orloj? Neobyčejné pohledy do zákulisí očima Martina Frouze

Ve fotogalerii si můžete prohlédnout snímky od počátku oprav až po jejich závěr.
Horolezci při snímání jednoho z mohutných ciferníků věžních hodin.
Pohled do nitra soustrojí orloje v restaurátorské dílně. Podle záznamů se jedná patrně o nejstarší kontinuálně fungující mechanické zařízení na světě.
Průhled na část obrazu nové kalendářní desky během jejího osazování na její nynější místo.
Snímání soch z vnější fasády radniční kaple (na snímku je sv. Vít). Jedná se o kopii, která byla během opravy nahrazena originálem sekaným z kamene. Sejmutá kopie je nyní ke spatření ve výstavě.
Foto: Martin Frouz
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
5. 11. 2018 6:40
Ručičky orloje cestující ve výtahu. Sochy, které si hoví na matracích, jako by se chystaly ke spánku. Fotograf Martin Frouz pořídil při opravách orloje a věže Staroměstské radnice mnoho neuvěřitelně působivých a často i překvapivých záběrů. Pojďte se s ním podívat do zákulisí. Výstava je zdarma přístupná až do 6. ledna 2019.

Ve druhém patře Staroměstské radnice se návštěvníkům otevírá svět, který je běžně přístupný jen památkářům a restaurátorům. Fotograf Martin Frouz, který pravidelně dokumentoval opravu věže Staroměstské radnice i orloje, tam vystavuje snímky, umožňující nahlédnout hluboko do zákulisí. 

Unikátní zdarma přístupná výstava byla nyní prodloužena a potrvá až do počátku příštího roku, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří se chystají na Staroměstské náměstí v předvánoční době a během vánočních svátků. 

"Začal jsem fotit těsně před začátkem oprav a poslední snímky vznikly 28. září. Tedy v den, kdy se opravený orloj otevíral," říká fotograf, který s památkáři a archeology spolupracuje už mnoho let, a navíc o využití fotografie v odborných oblastech přednáší na několika vysokých školách. 

Tak to vypadá na výstavě Znovuzrození věže Staroměstské radnice
Tak to vypadá na výstavě Znovuzrození věže Staroměstské radnice | Foto: Martin Frouz

Sám Martin Frouz přiznává, že ho pražský orloj fascinoval. "Jsem původně strojní inženýr (později ještě vystudoval FAMU, pozn. red.). Orloj se mi líbí jako stroj. A je to mimochodem zřejmě nejstarší kontinuálně fungující mechanické zařízení na světě," podotýká. "Existují sice i starší mechanismy, ale ty jsou už součástí muzejních expozic," vysvětluje.

V orloji jsou podle něj některé součásti minimálně z roku 1410, kdy se o něm objevila první písemná zmínka. "Od té doby to zařízení funguje, samozřejmě s několika přestávkami, až do dneška. Bylo během té doby permanentně udržováno a opravováno," konstatuje fotograf. V průběhu opravy se experti a restaurátoři pokusili vrátit orloji podobu, kterou měl v 19. století. 

Co bylo na fotografické práci nejzajímavější? "Asi dostat se k lidem, kteří na opravách pracovali. Procházet jejich dílny, komunikovat s nimi. Každý z nich má svůj příběh a pohled, ať už je to restaurátor, památkář, nebo dělník," říká Martin Frouz. 

Během práce se s fotoaparátem často ocitl na lešeních, třeba i v sedmdesátimetrové výšce. Musel se také vypořádat s prací ve velmi stísněných prostorách, nebo s tím, že z úzkého lešení je těžké získat od fotografovaných věcí dostatečný odstup.

"Je pravda, že někdy stojíte na špičkách na lešení v sedmdesáti metrech, ale já už to po pravdě moc nevnímám. Fotím tyto věci patnáct nebo možná více let. Dělám to rád, už mi to ani nepřijde. A s ohledem na ty stísněné prostory jsem si pořídil extrémně širokoúhlý objektiv," vysvětluje. 

Často se dostává do situací, kdy je na lešení málo místa, vejdou se tam třeba jen tři lidé. Pokud chce fotit, musí občas také pomoci památkářům nebo restaurátorům, kterým by jinak jeden parťák pro práci chyběl. "Ve chvíli, kdy to potřebují, hodím foťák na záda a třeba přidržím součástku. Pak zase fotím," popisuje Martin Frouz. "Začnou vás pak brát jako jednoho ze svých a už tam pak tolik nepřekážíte."

Co by návštěvníci výstavy podle něj neměli propást? "Asi ten pocit z celé opravy - doufám, že se mi ho podařilo alespoň částečně předat. A pak určitě oživenou realitu, díky které si mohou prohlédnout radnici před opravou ze všech možných stran," konstatuje.

Stačí si naskenovat mobilem QR kód, stáhnout aplikaci a pak telefon namířit na vystavené plány radnice. Na obrazovce telefonu se nad plánem objeví realistický trojrozměrný model budovy, kterou si pak lze prohlédnout z nejrůznějších úhlů. 

"Na těchto 3D modelech spolupracuji s geodety, využívají se k tomu fotky ze země, fotky z dronů a takzvané prostorové skenování," říká. Kromě toho jsou na výstavě k vidění v trojrozměrném modelu ještě i některé sochy, známé z radniční věže a orloje - například legendární kostlivec.

O výstavě

  • Martin Frouz: Znovuzrození věže Staroměstské radnice
  • Kde: Galerie Praesidium, 2. patro věže Staroměstské radnice
  • Kdy: do 6. ledna 2019
  • Vstupné: zdarma
 

Právě se děje

před 40 minutami

Evropská komise se chce zabývat českými kvótami na potraviny, nesmějí narušit volný pohyb zboží

Evropská komise hodlá podrobně prozkoumat povinné kvóty na prodej českých potravin, pokud návrh zákona v současnosti schvalovaný parlamentem vstoupí v platnost. Novinářům to ve čtvrtek řekla mluvčí exekutivy Evropské unie, podle níž norma nesmí být v rozporu s pravidly volného pohybu zboží ani diskriminovat žádné výrobce. Pokud by zákon začal platit a porušoval unijní normy, Česku by hrozila žaloba a vysoké pokuty.

Podle návrhu novely zákona o potravinách, která ve středu prošla Poslaneckou sněmovnou, by od příštího roku prodejny potravin o ploše nad 400 metrů čtverečních musely u některých druhů potravin prodávat minimálně 55 procent českých produktů. O normě nyní bude jednat Senát, který se podle zástupců nejsilnějších klubů chystá kvóty patrně odmítnout.

"V tomto případě, který se týká nabídky potravin, je zcela zásadní zachovat volný pohyb potravinářských produktů v rámci jednotného trhu," prohlásila dnes mluvčí Evropské komise. Brusel podle ní sleduje vývoj kolem české novely, podrobně analyzovat ji však bude až v případě, pokud vstoupí v platnost. Mluvčí nicméně podotkla, že kdykoliv nějaká země zavádí nějaké regulace prodeje, musí zajistit, aby byla "nutná, vyvážená a nikoho nediskriminovala".

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Soudce pustil z vazby ženu obviněnou z krádeže laptopu Pelosiové

Americký soudce rozhodl propustit z vazby Riley June Williamsovou, která je obviněna z podílu na krádeži laptopu z kanceláře předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové při nedávném útoku na Kapitol. Podle soudního rozhodnutí musí 22letá žena zůstat pod dohledem své matky, nesmí cestovat a v pondělí se má dostavit k federálnímu soudu ve Washingtonu k projednání případu.

Williamsová je z Pensylvánie a obviněna je z krádeže, bránění spravedlnosti, nepovoleného vstupu a výtržnictví spáchaného na půdě Kapitolu. Podle soudce Martina Carlsona jde o vážná obvinění. Ve prospěch Williamsové podle něj svědčí její dosud čistý trestní rejstřík.

Příznivci minulého prezidenta Donalda Trumpa vnikli do Kapitolu 6. ledna, kdy se sešly obě komory Kongresu k poslednímu stvrzení výsledku listopadových prezidentských voleb. Několik hodin tam rabovali, zákonodárci se museli ukrývat na bezpečném místě. Federální úřad pro vyšetřování se nyní snaží výtržníky identifikovat, Williamsovou údajně poznal na jednom ze zveřejněných videí její bývalý partner. Tvrdil, že žena doufala, že se jí podaří laptop Pelosiové prodat ruské tajné službě. Na videu je žena podobná Williamsové zachycená, jak volá na výtržníky, aby šli po schodech nahoru. Na jiném snímku je ji vidět, jak vychází z Pelosiové kanceláře.

Zdroj: ČTK
Další zprávy