reklama
 
 

Měl všeho plné zuby, tak koupil foťák a jel do hor. A pak už Filip Farag s focením nemohl přestat

1. 10. 2017
Tento měsíc skrze rozhovory představujeme mladé a nadějné tváře fotografické scény, které fotkou žijí, milují ji, a tak mají velké sny a plány. Jedním z nich je Filip J. Farag, který o sobě říká, že je z 51 procent cestovatelem a ze 49 procent fotografem. Nemá rád současný instagramový trend, kdy se všichni vydávají na tatáž místa a fotí tam fotky jako přes kopírák. V současné chvíli Filip pracuje na nové aplikaci, která by měla pomoci všem cestovatelským fotografům.
Doporučujeme

Filipe, kdy jste se začal zajímat o cestování a kdy jste podnikl svou první cestu?

Věřím, že valná většina z nás má cestování a dobrodružství v krvi. Beru to jako důsledek lidské evoluce. U mě se tato touha projevovala odmala - táta vždy říkal že jsem musel vyběhnout na každý kopec, který byl v dohledu. Tato přirozenost ve mně s přibývajícími roky začala vyhasínat, protože jí nebyl věnován dostatek pozornosti. Najednou jediné, na co bylo třeba myslet, byla škola a známky.

Začal jste fotit až s cestováním, nebo jste fotil už předtím?

S focením jsem to měl podobně. Během rodinných dovolených v mých dětských letech jsem byl tím, kdo chtěl mít foťák vždycky u sebe. Rád jsem pobíhal okolo, fotil a natáčel. Před osmi lety jsem ukecal rodiče, aby mi koupili entry-level zrcadlovku. Netrvalo dlouho a já fotografii propadl. Instagram ještě neexistoval, takže jsem své výtvory tenkrát sdílel na Flickru, asi jako většina z nás. Pár let nato jsem si splnil svůj malý sen a pořídil si Nikon D7000 s ultraširokou Tokinou 11-16 mm. Nejvíce mě bavilo fotit města a architekturu. Cestování ale zůstalo pouze v rámci víkendů po evropských městech, školních výletů a rodinných dovolených. Koncem roku 2013 přišla první pracovní příležitost, můj tvůrčí zájem opadl a já se rozhodl svou tehdejší fotovýbavu prodat.

Jaká byla vaše první fotocesta?

Za svou první cestu považuji sólo výjezd do Alp na podzim roku 2014, kdy jsem měl všeho plné zuby a cítil jsem potřebu být sám se svými myšlenkami. Koupil jsem nový foťák, naplánoval pětidenní výlet po německých a italských Alpách a vyrazil. Svou první noc jsem tehdy strávil v autě u jezera Lago di Braies. Na to brzké ráno nezapomenu. Měl jsem celé jezero a jeho okolí sám pro sebe. (Samoty jsem si ale moc neužil, hodinu po východu slunce přijely první autobusy plné zvědavých turistů.)

Cítil jsem zvláštní pocit přítomnosti a klidu na duši, který mne samotného překvapil. Tento nečekaně příjemný pocit mě provázel celých pět dnů a já později pochopil jeho jednoduchou příčinu - návrat ke kořenům mé přirozenosti, kterou je cestování a prožití dobrodružství spojené s nějakou formou uměleckého výstupu.

Podle čeho a jak si vybíráte místa, která navštívíte?

Google Mapy jsou mým letitým pomocníkem číslo jedna. Většinou v mapě prozkoumávám okolí, ve kterém se budu pohybovat a dívám se po vrcholcích, jezerech, horských chatách atd. Poté vyhledávám v Googlu, abych měl o každém místě nějakou vizuální představu. Vytvořím seznam potenciálních míst, a nakonec sestavuji seznam svých priorit a konkrétně plánuji focení podle času, který mám k dispozici.

Jaké byly vaše instagramové začátky?

Instagram jsem si vytvořil v roce 2014, tenkrát spíše jen ze zvědavosti. Focení jsem se již aktivně nevěnoval a Instagram jsem považoval za síť, kterou lidé používají hlavně pro sdílení svých obědů, nikoliv "seriózních" fotografií. Brzy jsem byl vyveden z omylu, i když nutno říct, že tenkrát byla instagramová fotokomunita oproti dnešku mnohonásobně menší.

Inspiroval vás někdo?

Po chvíli brouzdání mezi fotografy jsem objevil Alexe Strohla (@alexstrohl), jehož tvorba ve mě znovu zažehla vášeň pro fotografii a cestování. Od té doby jsem na Instagramu našel více fotografů, kteří mne nějakým způsobem inspirovali a můj vkus a fotografické vnímání ovlivnili dále, nicméně nebýt tenkrát Alexe, nevím, jestli bych na Instagramu dnes vůbec byl.

Jak vlastně vybíráte a upravujete fotky? Zveřejňujete je podle nějakého "schématu", či v tom máte jiný systém?

Záměrně nemám. V čem jsem důkladný, až pedantský, je plánování. Lokace a časy pro své cesty si vždy pečlivě připravuji, nicméně vše ostatní už nechávám plynout přirozeně a řídím se svými pocity. Úpravám se věnuji spíše nárazově a podle nálady. Nikdy ale nic nepublikuji hned po první úpravě, upravenou fotku většinou nechám pár dnů "ležet", poté finalizuji a zveřejním.

Jaké je vaše nejoblíbenější krajinářské ohnisko?

Aktuálně fotím na fullframových 24-70 mm, což mi naprosto vyhovuje. Občas cítím potřebu mít i něco širšího, nicméně po horách toho chci tahat co nejméně. Devadesát procent situací pokryji zmíněným ohniskem.

Vaše fotky jsou dokonale "instagramově trendy" - úpravou i výběrem lokalit. Je to tak proto, abyste byl na Instagramu vidět, nebo je to přirozený vývoj vašeho stylu?

Co se týče postprocessingu a obecně mého fotografického vkusu - Instagram na mě měl obrovský vliv. Můj postprocessing a výběr lokalit není takový, jaký je, abych byl vidět na Instagramu. Fotky upravuji tak, aby se líbily mně a lokace vybírám podle toho, jaké místo chci vidět a zažít, ne podle toho, které chci pouze nafotit. Například italské Dolomity, kterými je Instagram poslední dva roky přeplněný, jsem začal navštěvovat, když Instagram ještě ani neexistoval.

Co si o tomhle trendu "musím jet tam, kam jezdí instagrameři" myslíte?

Upřímně mi začíná být protivný trend, kdy instafotografové navštěvují pořád ta stejná místa nebo místa, která jsou právě "in". Moc rád bych se to pokusil alespoň trochu změnit s aplikací, kterou se chystáme v blízké době vydat. Čest všem výjimkám, které si na Instagramu nehoní ego a nebojí se objevovat nová místa.

Chystáte se někam mimo "instazónu"?

V budoucnu bych velice rád procestoval evropské Alpy, které jsou (věřte nevěřte) fotografy z obrovské většiny neprozkoumané. Mým životním snem je pak cestovat a fotit v horách, které jsou z důvodu těžké dostupnosti přehlíženy a nenavštěvovány. Stačí se zadívat do mapy a budete velice překvapeni, kolik takových míst existuje.

V čem je podle vás ukryta výhoda Instagramu pro fotografy?

V jednoduchosti, komunitě a skvělé aplikaci. Všem konkurenčním platformám chybí přinejmenším jedno z toho. Jsem si jist, že dříve či později přijde něco nového, co Instagram sesadí z trůnu, ale v blízké budoucnosti to nehrozí. Instagram zatím stále nabírá na otáčkách a v tom bude v dohledné budoucnosti pokračovat.

Na svém Instagramu nemáte žádný product placement, proč?

Instagram není moje brigáda. Je to platforma, kterou používám k tomu, k čemu byla původně určena. Nechci propagovat pivo, které nepiji, nechci propagovat brýle, které nenosím, nebo hodinky, na které už má affiliate link snad každý.

Tím ale vůbec nechci odsuzovat ty, kteří těchto nabídek využívají, jen to není nic pro mě. Pokud ale v budoucnu dostanu zajímavou nabídku, díky které bych mohl někam vycestovat, nejspíš neodmítnu. Žádnou takovou možnost jsem ale zatím neměl.

Filipe, a co že to je za výše zmíněnou aplikaci a novinku?

Máme v přípravě víceúčelovou webovou aplikaci určenou pro Instagram fotografy, tedy pro lidi mého druhu. Ve zkratce, appka se bude skládat ze čtyř celků: Places, Presets, Hashtags a Analytics. Places pomohou s plánováním fotovýletů a poskytnou konkrétní tipy na lokace. Presets zjednoduší a zrychlí úpravu fotek. Hashtags pomohou s výběrem hashtagů pro maximální dosah fotky a Analytics poskytnou zajímavá čísla o vašem Instagramovém profilu a jeho vývoji.

Jak daleko jste s jejím vývojem?

Vše bude popsáno v detailu na stránkách, které budou brzy k dispozici. Do projektu jsme se s kamarádem pustili před více než rokem a vývoj trval mnohem déle, než jsme očekávali. Nicméně nyní máme víceméně hotovo a velmi brzy vypustíme veřejnou beta verzi, kterou si každý bude moci vyzkoušet zadarmo. Budeme velice rádi za jakoukoli zpětnou vazbu. O spuštění budu informovat na svém Instagramu.

O fotografovi

Web: instagram.com/followerofheart
Fotografická technika: Nikon D600 + objektiv Nikkor 24-70 f/2,8 AF-S G ED

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama