reklama
 
 

Letadlem nad Chorvatskem. Tak vypadají oblíbená místa českých dovolenkářů z výšky

AKTUALIZOVÁNO 9. 6. 2018
Jiří Pruša je pilot a fotograf, který má za sebou celou řadu leteckých expedic. "Svou krásou na mě asi nejvíce zapůsobilo chorvatské pobřeží," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Jedna z jeho expedic, a to velmi speciální, probíhá i nyní. Ke stému výročí československého letectví chce s kolegy z Flying-Revue postupně přistát na stovce českých a slovenských letišť. "Jsme už za polovinou," vysvětluje.

Mnoho lidí už se s vámi seznámilo díky leteckým expedicím po celém světě, o nichž se docela dost psalo. Teď probíhá další, v mnohém výjimečná. Létáte totiž po České a Slovenské republice. Jak se tato expedice zrodila?

Expedice 100 let - 100 letišť

Expedice 100 let - 100 letišť

  • Expedice chce připomenout 100 let československého letectví
  • Pořádá ji magazín Flying Revue
  • Jejím cílem je během letošního roku přistát na stovce letišť v České a Slovenské republice a vytvořit mezi nimi pomyslný letecký most
  • Web: 100-let-100-letist.flying-revue.cz/

Uvědomili jsme si, že už máme letecky docela dobře zmapovaný, nafilmovaný a nafocený svět, ale že Česko a Slovensko v našem portfoliu zatím pořádně nejsou. Taky jsme přemýšleli, jak co nejlépe přispět k oslavám stého výročí vzniku československého letectví. Při tom přemýšlení jsme spíše trochu náhodou spočítali veřejná letiště v Česku a na Slovensku a zjistili jsme, že jich je téměř přesně sto. Tím bylo rozhodnuto.

Kolik už máte z této stovky splněno a kolik takových prvních přistání na neznámých letištích vlastně máte za sebou?

Za jeden letový den je možné zvládnout čtyři až pět letišť. Na každém letišti předáváme šéfům letišť nebo místního aeroklubu pamětní listy, výcvikové plakáty z naší vlastní dílny a časopisy Flying Revue. Letiště taky vždycky projdeme a nafotíme. Během odletu pak nafotíme letiště z výšky a uděláme nízký průlet na dráhou. Ten snímáme třemi venkovními kamerami. Všechno pak umístíme na naše dva weby - Flying Revue a anglický Flying Revue International.

Celkem jsme již absolvovali 12 letových dnů, při kterých jsme navštívili 51 letišť. Dnes (sobota 9.6.) máme v plánu přistát na dalších čtyřech. Zakusujeme se tedy již do druhé poloviny téhle "expedice".

To je ohromný počet, slyšel jsem, že dokonce uvažujete o zapsání do knihy rekordů?

Pokud mluvíme o České republice, tak v hustotě letišť jsme skutečně na evropské špičce. Samo přistání na stovce letišť by ale rekordem ještě nebylo. Během akce 100 let československého letectví, 100 československých letišť se ale dostanu (v součtu se všemi ostatními přistáními během všech expedic i mého sportovního létání vůbec) na celkový počet 500 letišť, kde jsem přistával. Jednáme nyní o tom, zda bude možné toto číslo registrovat jako český rekord. Pokud se ta možnost potvrdí, tak bychom rádi při dosažení pětistého letiště udělali malou oslavu.

Kdy a kam jste se vlastně vydal na první expedici?

Na první expedici, tehdy s jednou venkovní kamerou a fotoaparátem, jsem letěl v létě 2013. Vedla přes Německo, Dánsko, Švédsko do Norska. V Narviku jsem poprvé přistával za severním polárním kruhem.

Kolik zemí jste během svých expedic už proletěl?

V Evropě: Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Ukrajina, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Finsko, Švédsko, Norsko, Dánsko, Faerské ostrovy, Island, Belgie, Holandsko, Lucembursko, Velká Británie, Irsko, Španělsko, Itálie, Portugalsko, Chorvatsko, Albánie, Řecko, Černá Hora, Bulharsko, Rumunsko, Makedonie, Turecko, Švýcarsko, Francie, Maďarsko, Slovinsko, Srbsko, Kypr, Malta, Gibraltar.

Mimo Evropu: Jihoafrická republika, Namibie, Botswana, Zambie, Maroko, Mauritánie, Senegal, Západní Afrika. USA včetně Aljašky a Havajských ostrovů, Kanada, Austrálie, Nový Zéland. V Karibiku pak Kajmanské ostrovy, Dominikánská republika, Portoriko, Trinidad a Tobago, Barbados, Svatý Martin, Bahamské ostrovy.

A která z nich se vám nejvíce zapsala do paměti?

Z pilotního pohledu považuji za vrcholnou expedici tu loňskou (Aljaška 2017). Představovala hodiny letu nad tundrou, vysokými horami, ledovci i studeným mořem v mizerném počasí, sám. Vrcholem této expedice pak byl oblet ostrova Malý Diomedes v Beringově průlivu.

Kolem tohoto ostrova vede hranice mezi Ruskem a USA a vede tudy i mezinárodní datová čára. To znamená, že ostrov Velký Diomedes, který je jen tři kilometry od Malého Diomeda, ale leží v Rusku, má stejný čas, ale o 24 hodin napřed. Samozřejmě si vždycky budu pamatovat přistání na štěrkové dráze Wales ležící na kraji Beringova průlivu. Kvůli silnému bočnímu větru jsem tu přistával nadvakrát a při odletu jsem měl problém se udržet na dráze.

Krásou na mě pak asi nejvíc zapůsobilo chorvatské pobřeží s krásnými ostrůvky, městečky a přístavy i řecké ostrovy v Egejském a Jónském moři. Miluji také sopky, a tak mě nadchly přelety Etny, Vesuvu, Stromboli v jižní Itálii i sopky Mauna Loa na Havaji.

Zastavme se u výpravy nad pobřeží Jadranu. Jak dlouho to tam trvá let malým Dynamicem WT9, který používáte jako expediční letadlo?

Letadlo Dynamic má cestovní rychlost kolem 200 km/h. Cesta je ale samozřejmě o hodně kratší než po silnici, a tak doletět například do slovinské Portorože, která leží kousek od Terstu, mi zabere z Příbrami něco málo přes dvě hodiny. Záleží samozřejmě na rychlosti a směru větru. Do slovinské Portorože není třeba žádné pasové ani celní odbavení, a tak stačí podat hodinu před odletem telefonicky nebo přes internet či fax letový plán, odletět z kteréhokoliv z té stovky českých nebo slovenských letišť a po dvou hodinách letu přistát u Jaderského moře.

Nejsem pilot, takže si to neumím moc představit. Je potřeba dopředu vyřizovat nějaká povolení, nebo si prostě řeknete - podobně jako by to bylo auto - "teď bych se mohl zaletět podívat do Splitu," nasednete do letadla a letíte?

EU a Schengenská dohoda sportovní létání po Evropě zásadně zjednodušily. V principu stačí připravit letový plán - časy a místa vzletu/přistání, trať, časy přechodu hranic a pár dalších informací. Plán můžete podat telefonicky z auta cestou na letiště. Po příjezdu na letiště připravíte letadlo a můžete letět. Trochu složitější to je, pokud letíte do země mimo Schengenskou dohodu, tedy zatím i do Chorvatska.

V tom případě je potřeba odlétat z letiště, kde můžete projít celní a pasovou kontrolou. Taková letiště jsou mimo dopravní letiště Praha, Brno, Karlovy Vary, Ostrava také třeba České Budějovice, Mnichovo Hradiště a pár dalších. Také přistát musíte na letišti, které má pasovou a celní kontrolu.

O něco víc papírování pak může být v případě zemí mimo EU. Například při letu do Ukrajiny je potřeba vyžádat jejich povolení nejpozději 24 hodin před letem. Podobně to mají i některé jiné země mimo EU.

Zůstaňme ještě u toho přirovnání s autem. Dynamic je poměrně malý dvoumístný stroj, je možné si do něj vzít třeba kufr nebo nějaká větší zavazadla?

Prostor v tomto typu letadla je opravdu dost omezený. Do zavazadlového prostoru se smí dát jen 20 kg a navíc to nemůže být kvůli tvaru prostoru žádný cestovní kufr, ale spíše tašky nebo ruksaky, které lze tvaru zavazadlového prostoru trochu přizpůsobit.

Jakou má takové letadlo spotřebu a co vlastně tankujete?

Letadla této kategorie mají obvykle spotřebu někde mezi 15-20 litry na hodinu letu, tedy zhruba na 200 km vzdušné vzdálenosti. Takže spotřeba na 100 kilometrů je srovnatelná s autem. Vzdušná vzdálenost obvykle mezi jednotlivými místy je obvykle o nějakých 30 až 50 procent  kratší než silniční vzdálenost, dá se tedy říct, že cesta malým letadlem je z pohledu spotřeby benzínu úspornější než auto.

Motory Rotax, které jsou do Dynamicu i jiných letadel této kategorie vestavěny, létají optimálně na automobilový benzín 95 oktanů. Ten ale na řadě letišť není k dostání, a tak často používám benzín Avgas 100. Je jen potřeba současně používat trochu jiný motorový olej.

Za letu často sám fotografujete a natáčíte videa. Má focení ze vzduchu nějaká specifika, na která by si člověk, který to jde zkusit poprvé, měl dát pozor?

Nejdůležitější asi je nenechat se focením unést, ale stále vědět, že nejdůležitější je bezpečně pilotovat. Vypadá to trochu poučně, ale člověk se do fotografování může opravdu zabrat tak, že by mohl zapomenout na své okolí i na to, že letí nějakých 200 km/h.

Pokud odhlédneme od toho omezení nebo letíme s někým dalším, kdo fotografuje, tak je určitě potřeba fotit časy kratšími než jedna tisícina vteřiny. Pokud to neuděláte, bude řada fotek rozmáznutá. Když chcete kvalitní fotky, tak je také nelze fotit skrz sklo kabiny, ale je potřeba mít na letadle otevírací nebo vysunovací okénka. Jinak budou fotky tupé a pravděpodobně s nepříjemnými odlesky skla kabiny.

Jak vlastně fotíte, když přitom musíte pilotovat letadlo? 

Abych se mohl věnovat plně řízení letadla, tak při svých sólo letech používám obvykle speciálně vyrobený stojan, na kterém je fotoaparát zafixovaný a "kouká" otevřeným okénkem ven. Spíše než zaměřování fotoaparátem pak zaměřuji obrázek řízením letadla. Na displeji fotoaparátu vidím, když se blíží chtěný záběr a náklon letu i ostrost zatáčky upravím tak, abych ho dostal do hledáčku tak, jak si přeji. Pak je potřeba vždycky udělat co nejvíce fotek, aby alespoň nějaká z nich měla správný záběr, byla ostrá atd. Důležité také je potlačit netrpělivost a nesnažit se začít kroužit nad fotografovaným objektem moc brzy. To se vám pak prostě ztratí někde pod letadlem a vy pak nad ním musíte dělat další okruh.

Pokud jde o natáčení videí, tak jsem právě kvůli bezpečnosti zcela opustil myšlenku ovládání kamer během letu. Před odletem je umístím do držáků, fixně nasměruji, zapnu a to je vše. Videa z nich pak vznikají stříháním záběrů z různých kamer. Videa z těch záběrů později stříhá můj šikovnější kolega.

Loni jste měl v pražském Karolinu úspěšnou výstavu svých leteckých fotografií. Chystáte něco takového i letos?

Ano, loňská výstava měla úspěch a to dalo celému našemu týmu chuť k tomu zopakovat ji. Výstavu "Báječný svět létání 2018" chytáme opět v Karolinu na termín 8. až 22. října 2018. Na této výstavě bychom chtěli kromě leteckých záběrů z různých zahraničních atraktivních míst ukázat také zajímavé a netradiční letecké záběry Česka i Slovenska. Na výstavě také nebudu letecké fotografie vystavovat jen já sám, objeví se tam také fotky, které vznikly ve spolupráci s Aktuálně.cz.

autor: Tomáš Vocelka | 9. 6. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama